Adolescent communication in the virtual word: an experience in educational research
Abstract
In this project, we present an educational research experience carried out in a compulsory secondary education center (ESO), whose purpose is to understand the problems derived from the communication among the first-year students of secondary education within the virtual world, as well as to improve the quality of life of the people involved in said problem.
The design of the research process employed is emerging and the methodology is mixed. The course and needs of the research led us to begin a process of participatory action research, in which the students themselves and their families were part of the process of changing the risk situations they face.
The obtained results in this research show that this educational center requires a project to raise awareness of healthy internet usage where the active participation of the entire educational community is essential.
Downloads
References
Bauman, Z. (2007). Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa.
Bauman, Z. (2008). Una nova escena del drama entre vell i jove. Generalitat de Catalunya Departament d́Acció Social i Ciutadania Secretaria de Joventut.
Álvarez-García, D., Núñez, J. C., Álvarez-Pérez, L., Dobarro, A., Rodríguez, C., & González-Castro, P. (2011). Violencia a través de las tecnologías de la información y la comunicación en estudiantes de secundaria. Anales de psicología, 27(1), 221-231. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=16717018026
Back, M. D., Stopfer, J. M., Vazire, S., Gaddis, S., Schmukle, S. C., Egloff, B., & Gosling, S.D. (2010). Facebook profiles reflect actual personality, not self-idealization. Psychological Science, 21(3), 372-374. http://dx.doi.org/10.1177/0956797609360756
Bargh, J. A., & Mckenna, K. Y. A. (2004). The Internet and social life. Annual Review of Psychology, 55, 573-590. http://dx.doi.org/10.1146/annurev.psych.55.090902.141922
Cabras, F., & Marciales, G. (2012). Comunicación electrónica y cyberbullying: Temas emergentes para la investigación e intervención Socioeducativa. Psicología desde el Caribe, 29(3), 707-730. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21328599008
Calmaestra, J. (2011). Cyberbullying: Prevalencia y características de un nuevo tipo de bullying indirecto. (Tesis Doctoral, Universidad de Córdoba). http://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/5717
Durán, M., & Martínez-Pecino, R. (2015). Ciberacoso mediante teléfono móvil e Internet en las relaciones de noviazgo entre jóvenes. Comunicar, 44(XXII), 159-167. http://dx.doi.org/10.3916/C44-2015-17
Fairweather, L. (2010). Psychology, meet YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=mYQdU0G5JsE
Félix-Mateo, V., Soriano Ferrer, M., Godoy Mesas, C., & Sancho Vicente, S. (2010). El ciberacoso en la enseñanza secundaria. Aula abierta, 38(1), 47-58. http://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/5058
Flores, J. (2010). Sextorsión, prácticas arriesgadas y fallos de seguridad al servicio del delito. Pantallas amigas. http://www.pantallasamigas.net/proteccion-infancia-consejos-articulos/index.shtm#1
Freire, P. (2002). Pedagogía de la esperanza (5ª edición). Madrid: Siglo XXI.
Garaigordobil, M. (2015). Ciberbullying en adolescentes y jóvenes del País Vasco: Cambios con la edad. Anales de psicología 21(3), 1069-1076. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.31.3.179151
García-Fernández, C. M. (2013). Acoso y ciberacoso en escolares de primaria: factores de personalidad y de contexto entre iguales. (Tesis Doctoral, Universidad de Córdoba). http://helvia.uco.es/xmlui/handle/10396/10949
Glaser, B., & Strauss, A. (1967). El desarrollo de la teoría fundada. Chicago, Illinois, EE.UU.: Aldine.
Gómez-Ortiz, O., Del Rey, R., Casas, J. A., & Ortega-Ruiz, R. (2014). Estilos parentales e implicación en bullying. Cultura y Educación: Revista de teoría, investigación y práctica, 26(1), 145-158. http://dx.doi.org/10.1080/11356405.2014.908665
IDEO (2012). Design Thinking for Educators Toolkit. http://www.designthinkingforeducators.com/
Kemmis, S., & McTaggart, R. (2005). Participatory Action Research: Communicative Action and the Public Sphere. En N. K. Denzil & Y. S. Lincoln (Eds.). The Sage Handbook of qualitative research (3ª edición, pp. 559-604). Thousand Oaks, California, EE.UU.: Sage.
Ley 26/2015, de 28 de julio, de modificación del sistema de protección a la infancia y a la adolescencia. BOE-A-2015-8470. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2015-8470
Mitchell, K. J., Finkelhor, D., Jones, L. M., & Wolak, J. (2012). Prevalence and characteristics of youth sexting: a national study. Pediatrics, 129(1), 13-20. http://dx.doi.org/10.1542/peds.2011-1730
Muñoz, Y. (2012). La participación comunitaria para afrontar los conflictos locales. En C. Manzanos, (Coord.). Mediación y participación en conflictos para transformar la sociedad comunitaria, política, económica, familiar y penal (pp. 31-35). País Vasco: IKUSBIDE.
Pérez-San José, P., Flores, J., De la Fuente, S., Álvarez-Alonso, E., García-Pérez, L., & Gutiérrez, C. (2011). Guía sobre adolescencia y sexting: qué es y cómo prevenirlo. Observatorio de la seguridad de la información de Instituto Nacional de Tecnologías de la Comunicación Pantallas amigas. https://www.incibe.es/CERT/guias_estudios/guias/Guia_sexting
Reig, D. (2013). Describiendo al hiperindividuo, el nuevo individuo conectado. Los jóvenes en la era de la hiperconectividad: tendencias, claves y miradas. Madrid: Fundación Telefónica y Fundación Encuentro.
Sabella, R. A., Patchin, J. W., & Hinduja, S. (2013). Cyberbullying myths and realities. Computers in Human Behavior, 29, 2703–2711. http://www.pleasval.k12.ia.us/juniorhigh/teachers/duncanmike/pdf/Health/myths%20facts%20about%20bullying.pdf
Sasson, H., & Mesch, G. (2014). Parental Mediation, Peer Norms and Risky Online Behavior. Computers in Human Behavior, 33, 32–38. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2013.12.025
Save the children (2014). Pautas para padres y madres ante el acoso escolar. https://www.savethechildren.es/donde/espana/violencia-contra-la-infancia/acoso-escolar-bullying
Smith, P. K., Mahdavi, J., Carvalho, M., Fisher, S., Russell, S., & Tippett, N. (2008). Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 49, 376-385. http://dx.doi.org/10.1111/j.1469-7610.2007.01846.x
Stornaiuolo, A., DiZio, J. K., & Hellmich, E. A. (2012). Desarrollando la comunidad: jóvenes, redes sociales y escuelas. Comunicar, 40(XX), 79-88. http://dx.doi.org/10.3916/C40-2013-02-08
Tejedor, S., & Pulido, C., (2012). Retos y riesgos del uso de Internet por parte de los menores. ¿Cómo empoderarlos? Comunicar, 39(XX), 65-72. http://dx.doi.org/10.3916/C39-2012-02-06
Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2010). Online Communication among adolescents: An integrated model of its attraction, opportunities, and risks. Journal of Adolescent Health, 48, 121-127. http://dx.doi.org/10.1016/j.jadohealth.2010.08.020
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.