Meta-analysis in the efect of educative software on students with special educational needs

Authors

  • Gustavo Homero Orozco Cazco Universidad Nacional de Chimborazo
  • Francisco Javier Tejedor Tejedor Universidad de Salamanca
  • María Isabel Calvo Álvarez Universidad de Salamanca
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.35.1.240351
Keywords: educative software, informative and communicative technologies (ICT), special educative needs, special education

Supporting Agencies

  • Universidad de Salamanca
  • Universidad Nacional de Chimborazo
  • Secretaría de Educación Superior
  • Ciencia
  • Tecnología en Innovación-Ecuador

Abstract

The objective of this work was to determine the effect that the uses of the Educative software produce in the students of 6 to 12 years old with Special Educational Needs (NEE). The methodology applied was the Meta-analysis; it allows to integrate in a qualitative way the results of the primary investigarions about the problem in an objective and systemic. For this purpose, 10 study cases were selected trough inclusion and exclusion process, with a total of 14 independents effects. It got a result of a media of effect d+=1.22, a punctual estimation of effect of d.=.21, being a significantly low value of the incidence of the educative Software in support to the NEE. In conclusion, it is important to highlight the need of more investigation about the Communicative and Informative Technologies focused on solving the difficulties of the learning in the classroom to guarantee a truly inclusive school.

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Author Biographies

Gustavo Homero Orozco Cazco, Universidad Nacional de Chimborazo

Mi título universitario es Ingeniero en Electrónica y Computación, con dos Maestrías, la una en Docencia Universitaria y la otra en Tecnologías de la Información y Comunicación. Títulos que me han permitido trabajar 10 años en la institución que sigo laborando. En la actualidad estoy cursando el doctorado "Formación en la Sociedad del Conocimiento" de la Universidad de Salamanca. Las líneas de investigación de interés son de Tecnología Educativa, E-learning y B-learning

Francisco Javier Tejedor Tejedor, Universidad de Salamanca

Francisco Javier Tejedor Tejedor, es Doctor en Pedagogía. Catedrático de Metodología de Investigación Educativa de la Universidad de Salamanca. Las líneas de investigación en las que ha centrado su actividad están relacionadas con la metodología de la investigación, técnicas estadísticas, fundamentos y métodos de medición y evaluación, y la incorporación de las TIC a los procesos de enseñanza. Aportaciones y resultados que se reflejan en sus obras y en numerosos artículos publicados en revistas especializadas.

María Isabel Calvo Álvarez, Universidad de Salamanca

Mª Isabel Calvo Álvarez, profesora Contratada del Departamento de Didáctica, Organización y Métodos de Investigación de la Facultad de Educación USAL. Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación, secc. Ciencias de la Educación (1991) y Doctora por la Universidad de Salamanca (2002). Miembro del Instituto Universitario de Integración en la Comunidad de la Universidad de Salamanca. Líneas de investigación: Educación, Inclusión, Discapacidad y Calidad de Vida. Publicaciones centradas en las líneas de investigación.

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Published
09-02-2017
How to Cite
Orozco Cazco, G. H., Tejedor Tejedor, F. J., & Calvo Álvarez, M. I. (2017). Meta-analysis in the efect of educative software on students with special educational needs. Journal of Educational Research, 35(1), 35–52. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.240351
Issue
Section
Articles