Citizenship and memory in history teaching: analisys of the didactic methodology in a case study in ESO

Authors

  • Emilio José Delgado-Algarra University Loyola Andalucia
  • Jesús Estepa-Giménez University of Huelva
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.34.2.224891
Keywords: teaching of history, citizenship education, historical memory, didactical methodology

Abstract

Using the Study Case method, we analyze how both, the concept of citizenship and the different dimensions of memory, are taught in the fourth course of Secondary Education, concretely within the subject of Geography and History. With the support of the qualitative analysis program Atlas.ti, we carry out a categorization of the information transcribed from the interview given to the teacher on his previous concepts on this issue. Furthermore, we analyze the audio transcription of the recorded classes, the curricular material used as principal guide in class, the questionnaires given to the students on their perception of the classes, and the final interview with the teacher feedback on the same classes. Taking as basis these five sources of information, we carry out a double triangulation in order to contrast the interpretations of the teacher, the researcher, and the students. The Study Case enhances classroom discussion and gives a prominent role to historical memory, establishing an strong bond between the rememberances of the people involved in certain historical situations and the teaching of History.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emilio José Delgado-Algarra, University Loyola Andalucia

Docente investigador del Departamento de Comunicación y Educación

Jesús Estepa-Giménez, University of Huelva

Catedrático del Departamento de Didáctica de las Ciencias y Filosofía

 

References

Arthur, J., Davies, I., & Hahn, C. (2008) (Eds.). The SAGE Handbook of Education for Citizenship and Democracy. London: SAGE.

Britz, J. (2004). Histoire et mémoire-éducation à la prévention des crimes contre l´humanité. Bruselas: Conseil de l’Europe.

Cuesta, R. (2011). Historia con memoria y didáctica crítica. Conciencia Social, 15, 15-30.

De Alba, N., García Pérez, F. F., & Santisteban, A. (2012). Educar para la ciudadanía en la enseñanza de las Ciencias Sociales. En N. De Alba, F. F. García Pérez, & A. Santis- teban [Eds.] FALTA EL NOMBRE DEL LIBRO (pp. 521-526). Sevilla: Díada Editora.

Delgado Algarra, E. J. (2014). Educación para la ciudadanía en la enseñanza de las Ciencias Sociales y su vinculación con las dimensiones de la memoria: Estudio de caso en ESO (Tesis Doctoral). http://hdl.handle.net/10272/8841

De Miguel, M. (2015). Ideología y pedagogía empírica: Cuestiones para un debate. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 269-287.

Díaz Rubiano, M., Fernández Armijo, M. I., Jiménez Maqueda, M. A., Del Pino, F. J., & Vidal, F. (2008). Unidad 9: España: primer tercio del siglo XX y unidad 14: España: Dictadura y Democracia En 4º Secundaria. Historia. Edición Andalucía.

Oxford Education.

Estepa, J. (2009). La educación del patrimonio y la ciudadanía europea en el contexto español. En R. M. Ávila, B. Borghi, & I. Mattozzi (Coords.), La educación de la ciudadanía europea y la formación del profesorado. Un proyecto educativo para la “Estrategia de Lisboa”. Atti XX Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales: I Convegno Internazionale Italo-Spagnolo di Didattica delle ScienzeSociali, Bologna, 31 marzo-3 aprile 2009.

Estepa, J. (Ed.) (2013). La educación patrimonial en la escuela y el museo: investigación y experiencias. Huelva: Universidad de Huelva.

Evans, E. (2010). Orientaciones metodológicas para la investigación-acción. Perú: Ministerio de Educación.

Glaser, B., & S trauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory: Strategies for Qualitative Research. Chicago: Aldine De Gruyter.

Hernández de la Torre, E. & Medina, P. (2014). Análisis de los obstáculos y barreras para el cambio y la innovación en colaboración en los centros de secundaria: estudio de caso. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 269-287.

Ienaga, S. (2001). Japan’s Past, Japan’s Future: One Historian’s Odyssey (Asian Voices). United States of America: Rowman & Littlefield.

Kelly, T. (1986). Discussing controversial issues: Four perspectives on the teacher’s role. Theory and Research in Social Education, 14, 499-512.

L ässig, S. (noviembre, 2009). History School Textbooks as a Means of Reconciliation?. Some Remarks on Bilateral Textbooks and “Common Histories”. Trabajo presentado en International Seminar History and Social Science Textbook, Santiago de Chile.

López Facal, R. (2011). Aprender de los conflictos. Íber, 69, 5-7.

Mainer, J. (julio, 2010). Memoria, historia y didáctica crítica. Los deberes de la educación histórica; por una historia con memoria. Trabajo presentado en XV Congreso Colombiano de Historia, Bogotá.

Mattozzi, I. (2008). Memoria y formación histórica. La memoria en la clase de Historia. Íber, 55, 30-42.

McCrary, N. (2002). Investigating the Use of Narrative in Affective Learning on issues of Social Justice. Theory and Research in Social Education, 30(2), 255-273.

Mejía, W. (noviembre, 2009). What Criticisms are made to the Content of History Science Textbooks?. Trabajo presentado en International Seminar History and Social Science Textbook, Santiago de Chile.

Mouffe, C. (1999). El retorno de lo político: Comunidad, ciudadanía, pluralismo, democracia radical. Barcelona: Paidós.

Pagés, J. (2008). El lugar de la memoria en la enseñanza de la Historia. Íber, 55, 43-53.

Pagés, J., & Oller, M. (2007). Las representaciones sociales del derecho, la justicia y la ley de un grupo de adolescentes catalanes de 4º de ESO. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 6, 3-19.

Patton, M. Q. (1987). How to Use Qualitative Methods in Evaluation. California: Sage Publications, Inc.

Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Thousand Oaks, CA: Sage. Rinaldi, G. (2008). Storia e memoria. En L. Ziruolo (Ed.). I luoghi, la storia, la memoria. Genova: Le Mani.

Santisteban, A. (2007). Una investigación sobre cómo se aprende a enseñar el tiempo histórico. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 6, 19-29.

Schugurensky, D. (2009). Citizenship Participation and its Discontents. En K. Daly, D. Schugurensky, & K. Lopes (Eds.), Learning Democracy by doing. Alternative Practices in Citizenship Learning and Participatory Democracy. Toronto: University of Toronto.

Schugurensky, D., & Myers, P. (2003). Learning to Teach Citizenship: A Lifelong Learning Approach. Encounters on Education, 4, 145-166.

Schulz, W., Fraillon, J., Ainley, J., Bruno, L., & Kerr, D. (2008). International Civic and Citizenship Education Study: Assessment Framework. Amsterdam: International Association for the Evaluation of Educational Achievement.

Published
26-05-2016
How to Cite
Delgado-Algarra, E. J., & Estepa-Giménez, J. (2016). Citizenship and memory in history teaching: analisys of the didactic methodology in a case study in ESO. Journal of Educational Research, 34(2), 521–534. https://doi.org/10.6018/rie.34.2.224891
Issue
Section
Articles