Evaluation of the self-perceived digital competences of the primary school teachers in Castilla and Leon (Spain)

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.34.2.215121
Keywords: digital competences, assessment, teachers, primary school

Supporting Agencies

  • Instituto Universitario de Ciencias de la Educación
  • Universidad de Salamanca

Abstract

This article presents some results of a broader research that conducts a diagnostic study on self-perception of Primary School Teachers of Castilla-Leon about their digital skills. Firstly, it is presented a theoretical analysis of these competencies and their development among Teachers from different fields. Secondly, we expose the methodological part of the study, presenting data set corresponding to the block II of the questionnaire: Teachers´ self-perception on digital competences, with technical guarantees of proven reliability and validity. According to the validation process, it is confirmed that the scale used is valid and reliable. The sample consists of 63 Primary Education Teachers of Castilla and León, from 9 rural and urban schools, belonging to 8 provinces. The selection of variables and the construction of items have been made reviewing the last international assessments in the field of digital skills. Finally, the comprehensive statistical analysis of the results reflects a lack of digital skills for pedagogical use, which implies to rethink the Teacher’s training policies in this field.

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Author Biographies

Ana Pérez Escoda, University of Salamanca

Licenciada en Ciencias de la Información (UPSA) y Diplomada en Filología Clásica (USAL).

Máster en TIC aplicadas a la educación: análisis y diseño de procesos, recursos y prácticas formativas (2011-2012)

Premio de Educación Fundación Vicente García y Corselas, 2012-2013, Universidad de Salamanca.

Doctora en Educación, especializada en competencias digitales. Título de la tesis: "Alfabetización digital y competencias digitales en el marco de la evaluación educativa: Estudio en docentes y alumnos de Educación Primaria e Castilla y León". Calificación: Cum Laude con opción a Premio Extraordinario (2015).

 

Mª José Rodríguez Conde, University of Salamanca

Es profesora titular de la Universidad de Salamanca en Formación de Educadores en Metodología de Investigación y Evaluación. En la actualidad es la directora del Instituto Universitario de Ciencias de la Educación, miembro del Consejo de Gobierno de la Universidad de Salamanca y secretaria del Comité de Docencia Universitaria.

Es profesora de Análisis estadístico de datos en la Licenciatura de Educación y el Programa de Metodología para Evaluación de la Licenciatura de Pedagogía. Imparte docencia en los cursos del Máster y el Doctorado en Investigación y Evaluación Educativa (Universidad de Salamanca, Universidad de Cádiz, Universidad de Córdoba y la Universidad Pontificia de Salamanca).

Tiene amplia experiencia en el análisis estadístico de datos sociales (programa estadístico SPSS) y e-Learning y es autora de más de cincuenta artículos de investigación sobre educación y ciencias sociales. Dirige y desarrolla actividades de investigación en varios proyectos de ámbito regional, nacional e internacional.

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Published
26-05-2016
How to Cite
Pérez Escoda, A., & Rodríguez Conde, M. J. (2016). Evaluation of the self-perceived digital competences of the primary school teachers in Castilla and Leon (Spain). Journal of Educational Research, 34(2), 399–415. https://doi.org/10.6018/rie.34.2.215121
Issue
Section
Articles