Diagnosis of educational leadership in higher Education Institutions Valley Toluca
Abstract
Leadership in education refers to the proper and effective management of teachers, so that it leads educational institutions to be competitive and to have quality. From the above, results the present investigation of a quantitative, descriptive and transversal nature, which overall objective is to diagnose whether the Model of Educational Leadership is practiced in Institutions of Higher Education of the Toluca Valley, with the specific objectives to identify the variables that make up such Model: Educational Leadership, Executive Leadership and Institutional Leadership, responding to the research questions through the collection of information by means of an instrument using the Likert measurement scale; it was applied to a representative sample of 387 teachers from IES Toluca Valley, where the overall results showed that the model of Educational Leadership is not practiced in the institutions studied, opening the tone for future interventions.
Downloads
References
Abad, J. de V. (2010). 7 ideas clave. Escuelas sostenibles en convivencia. España: Graó.
Adan, E. (2006). Liderazgo renovador y esperanzador para construir la universidad del futuro. Laurus, 12(Ext), 170-179. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=76109910
Ahumada, L. (2012). Liderazgo en organizaciones educativas. Persona, 15, 239-252. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=147125259014
Álvarez Botello, J., Chaparro Salinas, E. M., Ruíz Tapia, J. A., Romero Romero, A., Heredia Dominico, R. y Martínez Ávila, M. (2012). Administración educativa. Un reto para la competitividad y la pertinencia. México: Universidad Autónoma del Estado de México.
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES) (2012). Anuario estadístico de educación superior. http://www.anuies.mx/content.php?varSectionID=166
Cheong Cheng, Y. (2011). Towards the 3rd wave school leadership. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 253-275. http://revistas.um.es/rie/article/view/130811
Elizondo Montemayor, L. (2011). Competencias que debe tener un director académico universitario para la educación superior basada en competencia. Revista de Investigación Educativa, 29(1), 205-218. http://revistas.um.es/rie/article/view/110791/127042
Garbanzo, G. y Orozco, V. (2010). Liderazgo para una gestión moderna de procesos educativos. Educación, 34(1), 15-29. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=44013961001
González González, O. (2008). Liderazgo transformacional en el docente universitario. Maracaibo, Venezuela. Universidad del Zulia. Multiciencias, 8(1), 38-47. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=90480105
González González, O. y Gónzalez Cubillan, L. (2012). Estilos de liderazgo del docente universitario. Multiciencias, 12(1), 35-44. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=112345259014
Hernández Sampiere, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (5ª ed.). (2010). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.
López Leiva, V. (2010). Liderazgo y mejora educativa. Psicoperspectivas, 9(2), 1-8. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11234524
Lussier, R. N. y Achua, C. F. (4ª ed.). (2010). Liderazgo. Teorías, aplicación y desarrollo de habilidades. México: Cengage Learning.
Martín Martín, Q., Cabero Morán, M. A. y De Paz Santana Y. del R. (2008). Tratamiento estadístico con datos SPSS. Practicas resueltas y comentadas. Madrid, España: Thomson.
Morales Vallejo, P. (2013). El análisis factorial en la construcción e interpretación de tests, escalas y cuestionarios. Universidad Pontifica Comillas: Madrid. http://web.upcomillas.es/personal/peter/investigacion/AnalisisFactorial.pdf
Rodríguez-Molina, G. (2011). Funciones y rasgos del liderazgo pedagógico en los centros de enseñanza. Educación y Educadores, 12(2), 253-267. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83421304010
Sánchez, V., Tapia, C. y Becerra, S. (2006). Liderazgo: una mirada desde directivos, profesores y alumnos. Revista de Psicología, XV(2), 29-52. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=26415202
Summer Donna, C. S. (2006). Administración de la Calidad. México: Pearson Educación.
Tapia, C., Mansilla-Sepúlveda, J., Becerra, S. y Saavedra, J. (2011). Liderazgo de los directivos docentes en contextos vulnerables. Educación y Educadores, 14(2), 389-409. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83421404010
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.