Evaluation of student competences: assessment techniques and models

Authors

  • Antonio Medina Rivilla Universidad Nacional de Educación a distancia. (UNED). Facultad de Educación.
  • Mª Concepción Domínguez Garrido Universidad Nacional de Educación a distancia. (UNED). Facultad de Educación.
  • Cristina Sánchez Romero Universidad Nacional de Educación a distancia. (UNED). Facultad de Educación.
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.31.1.157601
Keywords: Assessment, competences, techniques, learning, innovation

Abstract

Competence is an essential element in innovative educational models in the European area, and a basic framework for teaching, yet also a controversial issue for those who believe that teaching students should go beyond competence acquisition. General and specific competences are necessary in continuous education models focused on life-long learning. This paper presents a developmental study on the acquisition of professional competences by Psychopedagogy students during a period of three years. It shows that the model, methods, and competence assessment have consolidated, thus reflecting how these may be mastered when they are integrated into life projects and professional practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Medina Rivilla, Universidad Nacional de Educación a distancia. (UNED). Facultad de Educación.

Catedrático de Universidad. Área de Didáctica y Organización Escolar.

Director de proyectos internacionales de formación de docentes y evaluación de competencias en el marco de la educacion superior.

Director de numerosas tesis doctorales, miembro de numerosas asociaciones internacionales (ECER, ISATT, RIAICES..)

Colaborador en programas de doctorado internacionales y miembro de comité externos de evaluación en revistas nacionales e interancionales.

Director del Departamento de Didáctica. Org. Esc y DD.EE. Facultad de Educación.

Mª Concepción Domínguez Garrido, Universidad Nacional de Educación a distancia. (UNED). Facultad de Educación.

Catedrática Universidad. Área de Didáctica de las Ciencias Sociales.

Coordinadora del Máster Interuniversitario Conjunto sobre Tratamiento Educativo de la Diversidad.

Cristina Sánchez Romero, Universidad Nacional de Educación a distancia. (UNED). Facultad de Educación.

Licenciada en Filosofía y Ciencias de la Educación. Máster en Informática Educativa. Doctora en Educación. Profesora Contratada Doctora del Departamento de Didáctica, Org.Esc y DD.EE.

Secretaría Académica del Máster Interuniversitario Conjunto sobre Tratamiento Educativo de la Diversidad.

Published
07-12-2012
How to Cite
Medina Rivilla, A., Domínguez Garrido, M. C., & Sánchez Romero, C. (2012). Evaluation of student competences: assessment techniques and models. Journal of Educational Research, 31(1), 239–255. https://doi.org/10.6018/rie.31.1.157601
Issue
Section
Articles