Teachers facing intercultural education: the challenge of in situ training programs

Authors

  • Francisco Xabier Cernadas Ríos CEIP A Lomba. Rúa Xunqueira, 4. 36600, Vilagarcía de Arousa. (Pontevedra). Telf. 986 50 14 03. Fax. 986 50 60 33. E-mail: fucocernadas@edu.xunta.es
  • Miguel Ángel Santos Rego Facultad de Ciencias de la Educación. Campus Vida. Universidad de Santiago de Compostela. 15782 Santiago de Compostela. Telf. 881813755. E-mail: miguelangel.santos@usc.es
  • María del Mar Lorenzo Moledo Facultad de Ciencias de la Educación. Campus Vida. Universidad de Santiago de Compostela. 15782 Santiago de Compostela. Telf. 881813758. E-mail: mdelmar.lorenzo@usc.es
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.31.2.155391
Keywords: Teacher training, intercultural education, teachers´ perception, future challenges

Abstract

The diversity of students in today’s classrooms because of immigration demands a suitable response on behalf of education systems. This study analyzed Pre-school and Primary Education teachers´ perception of their training needs for Intercultural Education using a descriptive survey design. The sample comprised 368 Pre-school and Primary Education teachers in Galicia, Spain. The results showed that participants regarded as necessary the introduction of Intercultural Education in teacher training. Age and professional experience played a significant role in teachers´ opinions, while school year, teachers´ qualifications, and interaction with immigrant students did not have an impact on teachers’ opinion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Xabier Cernadas Ríos, CEIP A Lomba. Rúa Xunqueira, 4. 36600, Vilagarcía de Arousa. (Pontevedra). Telf. 986 50 14 03. Fax. 986 50 60 33. E-mail: fucocernadas@edu.xunta.es

Francisco Xabier Cernadas Ríos es Doctor en Filosofía y Ciencias de la Educación y Licenciado en Ciencias Económicas y Empresariales (Sección de Economía), por la Universidad de Santiago de Compostela. Trabaja en la enseñanza pública como maestro de Educación Primaria desde el curso 1978-79. En la actualidad, está destinado en el Departamento de Orientación del CEIP A Lomba (Vilagarcía de Arousa - Pontevedra). Es miembro del Grupo de Investigación Esculca-Red de Investigación RIES de la USC.

Miguel Ángel Santos Rego, Facultad de Ciencias de la Educación. Campus Vida. Universidad de Santiago de Compostela. 15782 Santiago de Compostela. Telf. 881813755. E-mail: miguelangel.santos@usc.es

Miguel A. Santos Rego es Catedrático de Universidad en el Departamento de Teoría de la Educación, Historia de la Educación y Pedagogía Social de la Universidad de Santiago de Compostela. Ha sido Investigador y Profesor Visitante en varias universidades americanas Ha publicado, entre otros, los siguientes libros: Avances en Complejidad y Educación: Teoría y Práctica (Octaedro, Barcelona-México), y Políticas Educativas y Compromiso Social (Barcelona, Octaedro). Obtuvo el Primer Premio Nacional de Investigación Educativa-2007. Es coordinador del Grupo de Investigación Esculca y de la Red de Investigación RIES de la USC.

María del Mar Lorenzo Moledo, Facultad de Ciencias de la Educación. Campus Vida. Universidad de Santiago de Compostela. 15782 Santiago de Compostela. Telf. 881813758. E-mail: mdelmar.lorenzo@usc.es

María del Mar Lorenzo Moledo es Profesora Titular en el Departamento de Teoría de la Educación, Historia de la Educación y Pedagogía Social de la Universidad de Santiago de Compostela. Participó en distintos proyectos de investigación y publicó numerosos artículos en revistas científicas tanto nacionales como internacionales. Fue Vicerrectora de Extensión Cultural y Servicios a la Comunidad Universitaria y Subdirectora de la Revista Galega do Ensino. Obtuvo el Primer Premio Nacional de Investigación Educativa-2007. Es miembro del Grupo de Investigación Esculca-Red de Investigación RIES de la USC.

Published
06-06-2013
How to Cite
Cernadas Ríos, F. X., Santos Rego, M. Ángel, & Lorenzo Moledo, M. del M. (2013). Teachers facing intercultural education: the challenge of in situ training programs. Journal of Educational Research, 31(2), 570. https://doi.org/10.6018/rie.31.2.155391
Issue
Section
Articles