Audiovisual resources for the teaching of foreign languages

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/red.563481
Keywords: audiovisual resources, songs, didactics, foreign language

Abstract

Audiovisual resources play an important role in the lives of young people. The combined use of image and sound contributes to the development of language skills, so it is advisable to consider these resources in foreign language teaching. The purpose of this paper is to analyze the use and impact of songs as an audiovisual resource and its usefulness in foreign language teaching for students aged 12 to 16. For this purpose, we have opted for a qualitative systematic review using documentary analysis techniques, following the recommendations of the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA). A search and selection of sources was carried out using 4 databases, obtaining a total of 33,689 records. In accordance with the inclusion and exclusion criteria: relevance, variety, quality and duplicity, a screening was carried out, leaving a total of 19 articles that met the objective of the study. After a coding process, the information was categorized into three dimensions: linguistic, intercultural, and motivational. The conclusions show a tendency to use audiovisual resources such as songs for linguistic and/or motivational purposes, leaving in the background their contribution to the development of intercultural knowledge in the background.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, M. J. Z., Pour-Mohammadi, M., Singh, K. K. B., Azman, R. & Souriyavongsa, T. (2011). The effectiveness of using songs in YouTube to improve vocabulary competence among upper secondary school studies. Theory and Practice in Language Studies, 1(11). https://doi.org/10.4304/tpls.1.11.1488-1496

Adame, C. R, Beltrán, C. M, Castillo, M. C, de Alba y Mendoza, I. (2010). El uso de la canción como recurso educativo abierto para la mejora de la entonación en los procesos de enseñanza-aprendizaje del inglés. Revista Digital Sociedad de la Información, 20. http://www.sociedadelainformacion.com/20/cancion.pdf

Albini, M. C. y Cianciaroso, E. (2012) El uso de canciones populares en la enseñanza del idioma inglés como segunda lengua. Jornada de la Música y la Musicología, IX, 9-11. http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/repositorio/ponencias/uso-canciones-populares- ensenanza-ingles.pdf

Al-efeshat, H. & Baniabdelrahman, A. (2020). The EFL teachers' and students' attitudes towards the use of songs in learning English. International. Online Journal of Education and Teaching (IOJET), 7(3) 844-858. https://iojet.org/index.php/IOJET/article/view/862

Almeida, P. y Zambrano, C. (2020). Fundamentos para potenciar el proceso de aprendizaje del idioma inglés a través de la música. Rehuso, 5(1), 33-41. https://revistas.utm.edu.ec/index.php/Rehuso/article/view/168

Andrade, C., Barba, J. y Bastidas, G. (2018). Influencia de la música en inglés en la enseñanza de un segundo idioma en la Universidad Técnica del Norte. Revista Conrado, 16(61), 40-44. https://isidore.science/document/10670/1.nqkehz

Aniuranti, A. & Rizkina, P. A. (2019). Using ‘‘because you loved me’’ song to teach past simple in EFL classrooms. Tarling: Journal of Language Education, 2(2), 135–146. https://doi.org/10.24090/tarling.v2i2.2932

Barreiro, S. (2007). Nuevas enseñanzas en las escuelas oficiales de idiomas: renovación metodológica. Ministerio de Educación. https://books.google.com.co/books?id=5yVSkLj88lMC&printsec=frontcover&hl=es&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Bolarín, M. J., Porto, M. y Lova, M. (2019) Implementación de los programas bilingües de Educación Primaria: estrategias de enseñanza y evaluación. Revista Elia: Estudios de lingüística inglesa aplicada, Monográfico I, 207-234, http://dx.doi.org/10.12795/elia.mon.2019.i1.09.

Botía, M. y Marín, A. (2019). La contribución de los recursos audiovisuales a la educación. En P. Rivera, P. Neut, P. Luchini, S. Pascual y P. Prunera (coord.). Pedagogías Emergentes en la Sociedad Digital (pp.91-102). Universidad de Barcelona.

Cabero, J. (2004). No todo es Internet: Los medios audiovisuales e informáticos como recursos didácticos. Comunicación y Pedagogía, 2000, 19-24. http://www.centrocp.com/comunicacionypedagogia/comunicacion-y-pedagogia-200.pdf

Carrillo, T. E. y Alejo, M. M. (2021). Canciones y habilidades comunicativas orales, en estudiantes del primer grado de secundaria. Tecno Humanismo. Revista Científica,1(3), 26-38. https://tecnohumanismo.online/index.php/tecnohumanismo/article/view/11

Castellanos, L. y Garzón, Y. (2013). El uso de canciones en inglés para favorecer el desarrollo de habilidades de comprensión. Universidad de Colombia. http://repository.unilibre.edu.co/bitstream/handle/10901/7898/CastellanosEspitiaLuisaFernanada2013.pdf;jsessionid=36493B71036E814B4A73EE214A9039FD?sequence=1.

Colás, M. P., De Pablos, J. y Ballesta, J. (2018). Incidencia de las TIC en la enseñanza en el sistema educativo español: una revisión de la investigación. RED. Revista de Educación a Distancia, 56(2). https://revistas.um.es/red/article/view/321471

Corrizzato, S. (2012). Contemporary songs and traditional literature in the EFL classroom. Iperstoria Journal of American and English Studies, 1. https://iperstoria.it/article/download/723/745

Cristóbal, R. y Villanueva, J. D. (2015). La música, un instrumento en la enseñanza del español como lengua extranjera mediante la aplicación de las nuevas tecnologías. Porta Linguarum 23. 139-151. http://www.ugr.es/~portalin/articulos/PL_numero23/9%20%20Ruben%20Cristobal.p df.

Cuestas, M. (2006). Songs in the English Class: A Strategy to Encourage Tenth Graders' Oral Production. Profile: Issues in Teachers' Professional Development,7(1). 47-57. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4858596

Diakou, M. (2013). Using Songs to Enhance Language Learning and Skills in the Cypriot Primary EFL Classroom. Tesis Doctoral Universidad abierta. https://oro.open.ac.uk/42726/1/DoctorateinEducationMariaDiakou.pdf

Duarte, M., Tinjacá, L. M. y Carrero, M. (2012). Using Songs to Encourage Sixth Graders to Develop English Speaking Skills. Profile: Issues in Teachers' Professional Development 14(1), 11-28. http://www.scielo.org.co/pdf/prf/v14n1/v14n1a02.pdf

Elorza, I. (2015). AICLE es “hacer” idiomas. Formación continua e inicial centrada en la actividad. En Levy M. (Head) Formación inicial para profesores de programas bilingües en inglés: políticas, prácticas y recomendaciones. (pp.21-25). British Council: Universidad de Alcalá.

Ernica Vogel, C. (2017). La canción: un recurso para generar entornos educativos inclusivos en el aula de inglés. Integración: Revista digital sobre discapacidad visual, 71, 75-102. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6229997

Farmand, Z. y Pourgharib, B. (2013). The effect of English songs on English learners pronunciation. International Journal of Basic Sciences & Applied Research, 2(9), 840-846. ttps://www.researchgate.net/publication/347948665_The_Effect_of_English_Songs_ on_English_Learners_Pronunciation

García-Laborda, J., Bejarano, L. y Simons, M. (2012). ¿Cuánto aprendí en la enseñanza secundaria? Las actitudes de los estudiantes universitarios de primer año respecto a la relación enseñanza aprendizaje de su segunda lengua en la escuela secundaria en tres contextos internacionales. Educación XX1, 15(2), 159-184.

Garro, M. (2019). Análisis del uso de las cuatro habilidades lingüísticas adquiridas por las personas egresadas del programa “fortalecimiento de la enseñanza y aprendizaje del idioma inglés en las instituciones de educación superior universitaria estatal de Costa Rica, sedes. UNED. Revista Internacional de Educación y Aprendizaje,7(1), 47-58. https://doi.org/10.37467/gka-revedu.v7.1906

Güler, F. & Bozkurt, E. (2021). EFL classroom activities in teaching listening using songs for students. International Journal of Social Science Research and Review, 4(1), 34–44. https://doi.org/10.47814/ijssrr.v4i1.63

García, I.M. y Juan, A.D. (2015). The use of rhymes and songs in the Teaching of English in Primary Education. Docencia e Investigación, 25(2), 83-101. https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/13293/The%20use%20of%20rhymes%20and%20songs%20in%20the%20Teaching%20of%20English%20in%20Primary%20Education.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Guevara, D.C. y Ordóñez, C.L. (2012). Enseñar inglés a niños muy pequeños a través de actuaciones comunicativas auténticas. Revista Colombiana de Lingüística Aplicada, 14 (2), 9-23. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=305726043003

Jama-Zambrano, V. R., Cornejo, J., Navia, T.E., Párraga, M.M., Arteaga, K. y Álava, J.A. (2019). Recursos educativos y tecnológicos de la educación. Casa Editora del Polo. https://www.researchgate.net/publication/336612006_Recursos_educativos_y_tecnologicos_en_la_educacion

Juan, A.D. y García, I.M. (2016). Las canciones como herramientas edagógicas para la enseñanza del inglés en la Educación Primaria. Revista Electrónica del Lenguaje, 3, 84-108. https://www.revistaelectronicalenguaje.com/wp-content/uploads/2016/10/Vol-03-07-Daniel-Juan-Rubio_Isabel-Maria-Garcia-Conessa.pdf

Jordán, C. R. & Yungan, R. (2017). The use of songs in the development of the oral skill in kichwa speaker students. Revista Publicando, 4, 13 (1), 986-994. https://revistapublicando.org/revista/index.php/crv/article/view/987/pdf_724

Kuśnierek, A. (2016). The role of music and songs in teaching English vocabulary to students. World Scientific News, 43(1), 43-48. http://www.worldscientificnews.com/wp-content/uploads/2015/10/WSN-431-2016-1-55.pdf

Kramsch, C. (2000). Language and Culture. Shanghai Foreign Language Education Press

Larsen-Freeman, D. & Long, M. H. (2000). An Introduction to Second Language Acquisition Research. Shanghai FL Education Press

Lo, R., & Fai Li, H. C. (1998). Songs enhance learner involvement. English Teaching Forum, 36, 8-11

Londoño, N. (2011). Las canciones en el aprendizaje del inglés en una institución educativa oficial: El caso de la I. E. Santander. Universidad de Colombia. http://www.bdigital.unal.edu.co/6241/1/Nidiaastridlondo%C3%B1olopera.2011.pdf

Lynch, L. (2005). 9 Reasons Why You Should Use Songs to Teach English as a Foreign Language. http://ezinearticles.com/?9-Reasons-WhyYou-Should-Use-Songs-to-Teach-English-asa-Foreign-Language&id=104988

Manzano, C.M. e Hidalgo, E. (2019). Estilos de aprendizaje, estrategias de lectura y su relación con el rendimiento académico de la lengua extranjera. Educación XXI, 12, 123-150.

Martel, A. (2016). Uso de textos musicales (canciones) en la enseñanza del inglés. El Guiniguada. Revista de investigaciones y experiencias en Ciencias de la Educación, 25, 32-51. https://ojsspdc.ulpgc.es/ojs/index.php/ElGuiniguada/article/view/323

Martínez-Aguado, J. D. (2002). Tendencias en los estilos de aprendizaje de una lengua extranjera. Didáctica (Lengua y Literatura), 14, 175-193. https://revistas.ucm.es/index.php/DIDA/article/view/DIDA0202110175A/19502

Millington, N. T. (2011). Using songs effectively to teach English to young learners, Language Education in Asia, 2(1), 134-141 https://leia.org/LEiA/LEiA%20VOLUMES/Download/LEiA_V2_I1_2011/LEiA_V2I1A11_Millington.pdf

Morales, C., (2008). El Uso de la Música Rock como Herramienta de Enseñanza-Aprendizaje. Perfil: Problemas en el desarrollo profesional de los docentes (9), 163-180. https://www.redalyc.org/pdf/1692/169213804010.pdf

Navarro-Pablo, M., López-Gándara, Y. y García-Jiménez, E. (2019). El uso los recursos y materiales digitales dentro y fuera del aula bilingüe. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 59(XXVII), 83-93. https://www.revistacomunicar.com/ojs/index.php/comunicar/article/view/C59-2019-08

Nurandini, R. (2015). The effect of songs to the students’ recount text writing quantity. Journal of Linguistics and Language Teaching, 2(2), 1-11. https://ejournal.iainbengkulu.ac.id/index.php/linguists/article/view/111/106

Page, M. J., McKenzie, J. E., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., Shamseer, L., Tetz-laff, J. M., Akl, E. A., Brennan, S. E., Chou, R., Glanville, J., Grimshaw, J. M., Hróbjartsson, A., Lalu, M. M., Li, T., Loder, E. W., Mayo-Wilson, E., McDonald, S., ….Moher, D. (2021). The PRISMA (2020). Statement: An updated guideline for reporting systematic reviews. International Journal of Surgery, 88, 105906. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2021.105906

Palacios, N. & Chapetón, C. (2014). The use of English songs with social content as a situated literacy practice: factors that influence student participation in the EFL classroom. Folios, 40, 125–138. https://doi.org/10.17227/01234870.40folios125.138

Pérez, D. F. (2010). The Role of Music in Young Learners’ Oral Production in English. Profile, 12(1), 141-157. http://www.scielo.org.co/pdf/prf/v12n1/v12n1a10.pdf

Quintanilla, A. y Cofré, A. (2015). El uso de canciones para el aprendizaje de la gramática en inglés como lengua extranjera. Revista Horizontes Pedagógicos, 17, 8-16. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5455074

Ramírez, M. J. y Correa, A. M. (2013). El canal de los éxitos: motivación y superación a través del inglés y la música en un entorno desfavorecido. Padres y Maestros, 353, 14-17. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4451366

Real Decreto 217/2022, de 29 de marzo, por el que se establece la ordenación y las enseñanzas mínimas de la Educación Secundaria Obligatoria. Boletín Oficial del Estado, n.º 76, de 30 de marzo de 2022. https://www.boe.es/eli/es/rd/2022/03/29/217

Rezaei, M. & Ahour, T. (2015). The effect of listening to English songs on Iranian EFL pre- intermediate learners’ listening comprehension. The Journal of Applied Linguistics 8(16), 159-176. https://jal.tabriz.iau.ir/article_526605.html

Saricoban, A., & Esen, M. (2000). Songs, verse, and games for Teaching Grammar. The Internet TESL Journal, 6 (10). http://iteslj.org/Techniques/Saricoban-Songs.html

Sánchez, D. (2014) Enseñando inglés con canciones. Revista Ciencias Humanas, 21, 45-64. https://doi.org/10.21500/01235826.1805

Salas, J. y López, S. (2017). El uso de canciones populares en el aula de inglés para mejorar las habilidades de escucha y habla de estudiantes de secundaria. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, 3(5),113-139. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6329697

Shakerian, P., Rezaei, O., Toghyani Murnani, Z. & Moeinmanesh, H. (2016). Investigating the role of pop songs on vocabulary recall, attitude, and retention of Iranian EFL learners: the case of gender. Advances in Language and Literary Studies, 7(2). https://doi.org/10.7575/aiac.alls.v.7n.2p.121

Shen, C. (2009). Using English songs: An enjoyable and effective approach to ELT. English Language Teaching, 2(1), 88-94.

Silva, M. T. (2016). La Enseñanza del Inglés como lengua extranjera en la titulación de filología inglesa: el uso de canciones de música popular no sexista como recurso didáctico. Tesis doctoral, Universidad de Málaga. http://www.biblioteca.uma.es/bbldoc/tesisuma/16853805.pdfSilva

Toscano, C. M. y Fonseca, M. C. (2012). La música como herramienta facilitadora del aprendizaje del inglés como lengua extranjera. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 24(2), 197–213. https://doi.org/10.14201/10361

Vinagre, M. (2014). El desarrollo de la competencia intercultural en los intercambios telecolaborativos. RED-Revista de Educación a Distancia, 41,1-22. https://revistas.um.es/red/article/view/236391/180761

Vishnevskaia, M., & Zhou, Z. (2019). The impact of using music and songs on teaching EFL in China by non-native English teachers. Universal Journal of Educational Research, 7(8), 1808–1813. https://doi.org/10.13189/ujer.2019.070819

Zúñiga, M. (1989). Educación bilingüe: Materiales de apoyo para la formación docente en educación bilingüe intercultural. http://unesdoc.unesco.org/images/0008/000814/081413so.pdf

Published
31-07-2023
How to Cite
Bolarín Martínez, M. J. ., & Porto Currás, M. (2023). Audiovisual resources for the teaching of foreign languages. Distance Education Journal, 23(76). https://doi.org/10.6018/red.563481
Issue
Section
Articles