Collaborative work in 3D-IDEs, exploring immersive learning in the metaverse

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/red.539671
Keywords: metaverse, immersive learning, avatar, collaborative learning, ludic pleasant

Abstract

This paper is based on the exploratory research carried out in a metaverse created specifically to teach the subject "Fundamentals of Design", which has allowed us to observe and record the characteristics and manifestations of the immersive form of the teaching-learning process with university level students; in the specific case of this document, we address the collaborative aspect of immersive learning, which is not its only characteristic, but we believe it is important to reflect and share this topic with the academic community, with the idea of demystifying the idea that learning mediated by digital technologies is a solitary process, which fosters a dehumanizing isolation; on the contrary, the main idea presented here is that immersive learning, generated in the digital technology called metaverse, has collaborative characteristics built through dynamics mediated by avataric representations interesting to explore, in order to raise its educational possibilities.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angel Rueda, C.J., Valdés Godínes, J.C. & Rudman, P.D.(2018). Categorizing the educational affordances of 3 dimensional inmersive digital environments, Journal of Information Technology Education: Inovations in Practice, No. 17, p.p 83-112. https://doi.org/10.28945/4056

Angel Rueda, C. J., Valdés Godínes, J. C., y Guzmán Flores, T. (2017). Límites, desafíos y oportunidades para enseñar en los mundos virtuales. Journal Educational Innovation/Revista Innovación Educativa, 17(75).

Aristóteles, Metafísica (libroprimero) (S/F). Freeditorial en: https://freeditorial.com/es/books/metafisica

Cabrera, F., Covarrubias, P. y Jímenez, Á. A. (2017). Reseña del libro: Los sentidos considerados como sistemas perceptuales de James J. Gibson (1966), rev. Conductual, revista internacional de interconductismo y análisis de conducta. No. 5, Vol. 1, p.p 34-37

Castells, M. (2001). ¿Comunidades virtuales o sociedad red? M. Castells, La Galaxia Internet: Reflexiones sobre Internet, empresa y sociedad. Madrid: Areté.

Echauri, A. M. F., Minami, H., & Sandoval, M. J. I. (2013), La escala de Likert en la evaluación docente: acercamiento a sus características y principios metodológicos, Perspectivas docentes, No. 50, TEXTOS Y CONTEXTOS, https://revistas.ujat.mx/index.php/perspectivas/article/view/589

García-Albea, J. F. (1991), La transducción sensorial y el estímulo de la percepción, en Aprendizaje Cognitivo, Universitat de Barcelona

Hernández, Sampieri R, Fernández-Collado, C. y Baptista, L. P. (2006) Metodología de la investigación, 4a ed., México, Mc. Graw Hill

Martinez Tellez, R. y López de Anda, M. (2009). Procesos de enseñanza/aprendizaje entre pares al interior del second life. E-mail Educativo, en https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/48513

Medina, J. R. B. (1999). La terminología informática del futuro. In Enfoques teóricos y prácticos de las lenguas aplicadas a las ciencias y a las tecnologías (pp. 262-266). Universidad de Cádiz.

Mencke, S., & Dumke, R. (2007). Agent Supported E-learning. Univ., Fak. für Informatik. Otto-von-Guericke University of Magdeburg.

Meneses, J. y Rodríguez, D. (2011). El cuestionario y la entrevista, Universitat Oberta de Catalunya (UOC). https://femrecerca.cat/meneses/publication/cuestionario-entrevista/cuestionario-entrevista.pdf

Montoya, E. A. (2012). Informe de estado del arte que recoge los principales hallazgos a nivel nacional e internacional del uso de entornos virtuales inmersivos en el ámbito educativo (tesis de maestría), Medellín, Colombia, Universidad EAFIT.

Ojeda, B. M. (2006). Homo digitalis: etnografía de la cibercultura. Universidad de los Andes Facultad de Ciencias Sociales-Ceso.

Rubio, T. y Gértrudix, B. M. (2016). Realidad virtual (HMD) e interacción desde la perspectiva de la construcción narrativa y la comunicación: propuesta taxonómica, revista Icono No. 14, Vol 14 (2), p.p 1-24. Doi: 10.7195/ri14v24i2.965. https://icono14.net/ojs/index.php/icono14/article/view/965/579.

Ryan, M. (2004). La narración como realidad virtual (La inmersión y la interactividad en la literatura y en los medios electrónicos) Paidós comunicación 154, Barcelona: PAIDÓS

Sartori, G. (1999). Homo videns. La sociedad teledirigida. Banda Aparte: Revista de cine - Formas de ver, 13, 62-92.

Simondón, G. (2008), El modo de existencia de los objetos tecnológicos, Buenos Aires: Prometeo Libros.

Simone, R. (2000), La tercera fase (Formas de saber que estamos perdiendo), España: Taurus

Toca Torres, C. E., & Carrillo-Rodríguez, J. (2019). Los entornos de aprendizaje inmersivo y la enseñanza a ciber-generaciones (Immersive Learning Environments for Teaching the Cyber Generations). Educação e Pesquisa, 45, e187369.

Toffler, A (1981). La tercera ola, México: Edivisión

Torralba, F. (2010), Inteligencia espiritual, Barcelona, Plataforma Editorial

Ursúa, Nicanor (2014). e-Epistemología: un desafío y una respuesta filosófica al mundo digital, Daímon. Revista Internacional de Filosofía No. 61, 55-74.

Valdés, Godínes J. C. (coordinador), Rudman P.D. y Ángel, Rueda C.J.(2021), Aprendizaje significativo a través de Entornos Digitales Inmersivos Tridimensionales (EDIT), Querétaro, México, Universidad Autónoma de Querétaro/Fac. de Ingeniería

Valdés, Godínes J. C. (2018), La mediación, su importancia en la relación TIC-educación y didáctica, en: Polisemias en la Investigación Educativa: confluencias desde la pluralidad, Mondragón, Espinosa G. (coordinador), México: Universidad de Ixtlahuaca.

Vera, A. (S/F), La subjetivación digital: de la proyección a la inmersión, Instituto de filosofía, Universidad de Valparaiso en: https://www.academia.edu/31833678/La_subjetivación_digital_de_la_proyección_a_la_inmersión

Published
31-01-2023
How to Cite
Valdés Godíens, J. C., & Angel Rueda, C. J. (2023). Collaborative work in 3D-IDEs, exploring immersive learning in the metaverse. Distance Education Journal, 23(73). https://doi.org/10.6018/red.539671