Personal Learning Environments as socio-technical systems: does decentralised data finally give us the right balance?
Abstract
This article looks at the potential of the Solid Project for supporting Personal Learning Environments (PLE). Using the lens of socio-technical systems theory, this article analyses the PLE in the current technical infrastructure situation and a potential future situation based on Solid, to unravel how the new infrastructure could identify a balance between the social and technical system that enhances productivity (i.e. learning outcome) in the system
Downloads
References
Attwell, G. (2021). Personal Learning Environments: Looking back and looking forward. ACM International Conference Proceeding Series, pp. 522–526. https://doi.org/10.1145/3486011.3486504
Nan Cenka, B. A., Santoso, H. B., & Junus, K. (2022). Personal learning environment toward lifelong learning: an ontology-driven conceptual model. Interactive Learning Environments. https://doi.org/10.1080/10494820.2022.2039947
Dabbagh, N., & Castaneda, L. (2020). The PLE as a framework for developing agency in lifelong learning. Educational Technology Research and Development, Vol. 68, pp. 3041–3055. https://doi.org/10.1007/s11423-020-09831-z
Guest, D., Knox, A., & Warhurst, C. (2022). Humanizing work in the digital age: Lessons from socio-technical systems and quality of working life initiatives. human relations, 00187267221092674.
Legemaate, M., Grol, R., Huisman, J., Oolbekkink– Marchand, H., & Nieuwenhuis, L. (2021). Enhancing a quality culture in higher education from a socio-technical systems design perspective. Quality in Higher Education, 00(00), 1–14. https://doi.org/10.1080/13538322.2021.1945524
Leonardi, P. M. (2012). Materiality, sociomateriality, and socio-technical systems: What do these terms mean? How are they different? Do we need them. Materiality and organizing: Social interaction in a technological world, 25, 10-1093.
Sambra, A. V., Mansour, E., Hawke, S., Zereba, M., Greco, N., Ghanem, A., ... & Berners-Lee, T. (2016). Solid: a platform for decentralized social applications based on linked data. MIT CSAIL & Qatar Computing Research Institute, Tech. Rep.
Copyright (c) 2023 Distance Education Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.