Goya in the hypertext: multinarration and artistic motivations
Abstract
In a present so much marked by the media and formats convergence, by open data, and by a navigation through links and an infinity of contents, it is pertinent to deepen in how the most traditional cultural field –in this case, painting- is adapted to the current technologies. Goya has not lost validity, and like the rest of culture, he lives not just by the painting, the books and other analogic formats; he is a habitant from the virtual world which is increasingly more real.
In the first place, this paper approaches some principles of the hypertextual narrative applied to Francisco de Goya y Lucientes though the construction of a narration which is able to be broken in blocks linked to external (web) and internal texts, providing thousands of narrative possibilities to access to the Goya’s world and paintings, and developing a multinarration. In the second place, starting from the multinarration, we make the classification of a sample made by 14 paintings from Goya, in this categories: Painting for professional activity, Painting as historical testimony, Painting for pleasure, and Painture by need. The results show the combination of the traditional artistic commentary with the hypertextual narration construction, offering a research line pertinent and consecuent with the digital world.
Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.