Tutor’s function in an online learning environment: the experience of Psychology and Psychopedagogy degree in the Universitat Oberta de Catalunya.
Abstract
To guide and accompany the students throughout their academic career in making educational decisions of their itinerary, their area of expertise, or how to study and collaborate with their peers is an essential challenge in a virtual learning environment. In this sense, this work presents the tutorial model at the Universitat Oberta de Catalunya (UOC), especially how it is organised at the Psychology and Psychopedagogy degrees. Tutorial action at UOC is conceived as a mentor role which provides constant personalised support and guide to the student all along his/her academic life in the University. The tutorial action needs to be adapted to the student’s progress. The present work describes the main tutorial actions as well as the available resources for the tutor. One the most important agents implied in coordinating the tutorial action is what we call the tutorial working group. It designs, unfolds and constantly reviews the tutorial plans in each degree. These plans structure and facilitate the guiding role of the tutor by specifying which are the objectives, the actions and the tools to use in each tutorial phase. Finally, the main instruments to guarantee a quality tutorial action are described.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.