Experimental archeology for research purposes in the reconstruction of European feudal chivalry of the eleventh century. The norman knight
Abstract
This paper proposes an investigation based on the experimental method to know what the material culture was like around the military chivalry of the 11th century (1020-1080), when this feudal institution appeared. The study reconstructs elements of civil and military use, and implements a process to learn how the cavalry acted in military operations, tactics and techniques, alluding to militar technology, war horsemanship, biomechanical conditioning factors and the limitations of the historical method to explain the chivalric phenomenon in its functional aspect. In the same way, it proposes an approach by which experimental archeology can be taken into account in educational budgets based on the results obtained.
Downloads
References
Agnew, V. (2004). Introduction: what is reenactment? Criticism, 46 (3), 327-339. https://www.jstor.org/stable/23127321.
Agnew, V. (2007). History's affective turn: Historical reenactment and its work in the present. Rethinking history, 11 (3), 299-312. https://doi.org/10.1080/13642520701353108.
Ameen, C. et al. (2021). In search of the ‘great horse’: A zooarchaeological assessment of horses from England (AD 300–1650). International Journal of Osteoarchaeology, 31 (6), 1247-1257. https://doi.org/10.1002/oa.3038.
Bachrach, B. S. (1988). Caballus et caballarius in medieval warfare. En Chickering, H D. y Seiler, Th, H. (eds.). The Study of Chivalry: Resources and Approaches, pp. 173-21.
Balbás, Y. (2019). Recreación histórica del alto Medievo: esclareciendo una época oscura. Heritage & Museography, 20, 70-84. https://doi.org/10.34810/hermusn20id369676.
Bernís, C. (1956). Indumentaria medieval española. Madrid, CSIC.
Bennett, M., Devries, K. y Jestice, P. (2006). Fighting techniques of the medieval world: equipment, combat skills and tactics. Macmillan.
Brædder, A. et al. (2017). Doing pasts: authenticity from the reenactors’ perspective. Rethinking History, 21 (2), 171–192. http://doi:10.1080/13642529.2017.1315969.
Bruhn de Hoffmeyer, A. (1961). Introduction to the history of the european sword. Gladius, vol. 1, 30-75.
Cardona, G., y Feliu, M. (2014). Arqueología, vivencia y comprensión del pasado. Iber: Didáctica de las ciencias sociales, geografía e historia, 78, 15-25.
Cavanna, F; Jiménez Martínez, L. y Valtierra Pereiro, N. (2021). Reconstrucción histórica. Algunas experiencias en historia pública y educación reglada. En Español Solana, D., Franco Calvo, J. G. (coords.) Recreación histórica y didáctica del patrimonio. Nuevos horizontes para un cambio de modelo en la difusión del pasado, (pp. 39-70). Trea.
Cózar-Llistó, G. (2013). La recreación histórica en España. Definición, caracterización y perspectivas de aplicación. Glyphos Revista de Arqueología 2, 6–28.
Del Barco-Díaz, M. (2010). La recreación histórica como medio para la divulgación de la historia. En F. Iñesta (coord.) La Divulgación de la Historia y otros estudios sobre Extremadura (pp. 243-254). Sociedad Extremeña de Historia.
Dougherty, M. J. (2016). Weapons and fighting techiniques of the medieval warrior: 1000-1500 AD. Chartwell Books.
Español Solana, D. (2019a). New perspectives for the dissemination of medieval history: re-enactment in southern Europe, a view from the perspective of didactics. Imago Temporis. Medium Aevum, 13, 333-359. https://doi.org/10.21001/itma.2019.13.15.
Español Solana, D. (2019b). Historia para todos: recreación histórica, didáctica y democratización del conocimiento. Heritage & Museography, 20, 7-23. https://doi.org/10.34810/hermusn20id369670.
Español Solana, D. (2021). Historia y cultura militar durante la expansión feudal en el valle del Ebro, siglos XI y XII. Presupuestos metodológicos para una didáctica de la guerra en la Edad Media. Tesis Doctoral. Universidad de Zaragoza.
Español Solana, D. y Franco Calvo, J. G. (2021a). La recreación histórica: nuevos horizontes para la educación histórica y patrimonial. En Español Solana, D., Franco Calvo, J. G. (coords.) Recreación histórica y didáctica del patrimonio. Nuevos horizontes para un cambio de modelo en la difusión del pasado, (pp. 9-16). Trea.
Español Solana, D. y Franco Calvo, J. G. (2021b). Education and Heritage of Medieval Warfare. A Study on the Transmission of Knowledge by Informal Educators in Defensive Spaces. Education Sciences, 11(7), 320. https://doi.org/10.3390/educsci11070320.
Español Solana, D., Franco Calvo, J. G. y González González, J. M. (2020) Recreaciones y conmemoraciones históricas, diferencias y posibilidades didácticas desde Aragón (España). Didattica della Storia, 2 (1), 413-426. https://doi.org/10.6092/issn.2704-8217/11248.
Franco-Calvo, J. G. (2021). Pensar históricamente a través de la recreación histórica. El caso del Castillo de Peracense. En Español Solana, D., Franco Calvo, J. G. (coords.) Recreación histórica y didáctica del patrimonio. Nuevos horizontes para un cambio de modelo en la difusión del pasado, (pp. 175-204). Trea.
Franco-Calvo, J. G. y Español-Solana, D. (2022). Socialización, investigación e identidad a través de la recreación histórica: una fórmula para desarrollar el pensamiento histórico. En La comprensión del mundo actual a través de la didáctica de las ciencias sociales en el ámbito iberoamericano (pp. 155-166). Servicio de Publicaciones Universidad de Murcia. https://doi.org/10.6018/editum.2949
Geibig, A. (1991). Beitrage zur morphologischen Entwicklung des Schwertes im Mittelalter. Oíla-Bucher, B.
González-González, J. M., Franco-Calvo, J. G., y Español-Solana, D., (2022). Educating in History: Thinking Historically through Historical Reenactment. Social Sciences, 11(6), 256. https://doi.org/10.3390/socsci11060256
Hendricks, B. L. (1995). International encyclopedia of horse breeds. University of Oklahoma press.
Jiménez, L. (2020). Recreación y reconstrucción histórica como herramienta clave en la difusión del patrimonio. Un ejemplo en la Región de Murcia. En Cutillas B. y González, O. (Eds.). Nuevas aportaciones a la arqueología murciana: del trabajo de campo al entorno virtual y la puesta en valor (252-271). Editum.
Kneebone, R. y Woods, A. (2014). Recapturing the history of surgical practice through simulation-based re-enactment. Medical history, 58 (1), 106-121. https://doi.org/10.1017/mdh.2013.75.
Leboucq, Ch. (2002). Origine et avenir du cheval de trait Percheron. Tesis Doctoral. Université de Toulouse.
Lemonnier, P. (1976). La description des chaînes opératoires: contribution à l’analyse des systèmes techniques. Techniques et culture, 1 (1), 100-151.
Livingstone, M. y Witzel, M. (2005) The road to Crécy: the English invasion of France, 1346. Pearson Education.
Maíllo-Salgado, F. (1982). Jinete, jineta y sus derivados: contribución al estudio del medievo español y al de su léxico. Studia Philologica Salmanticensia, 105-117. http://hdl.handle.net/10366/84361.
Mannoni, T. y Giannichedda, E. (2004). Arqueología de la producción. Ariel.
Mathieu, J. R. (2002) Experimental archaeology: replicating past objects, behaviors, and processes. Archaeopress.
Meylan, K. (2013). From research to mediation. A perspective for experimental archaeology. En U. Weller et al. (coords). Experimentelle Archäologie in Europa, (pp. 171-181). Gunter Schoebel.
Oakeshott, E. (1960). The archaeology of weapons: arms and armor from prehistory to the age of chivalry. Courier Corporation.
d’Oro, G. (2004). Re-Enactment and Radical Interpretation. History and Theory 43, 198–208
Peiró, M. J.; Jiménez, L. (2020). Socialització del Patrimoni Arqueològic d'època ibèrica a través de la reconstrucció històrica: experiències al Puig de la Nau de Benicarló. Memòria Viva, 12, 129-138.
Peréx-Agorreta, M. J. (2012). Métodos y Técnicas de Investigación histórica I. UNED.
Pijoan, J. (1911-1912). Les miniatures de l'octateuch a les biblies romàniques catalanes. Anuari de l'Institut d'Estudis Catalans.
Retz, T. (2018). Empathy and history: Historical understanding in re-enactment, hermeneutics and education. Berghahn.
Rodríguez, L. (2003). El arte textil en la Antigüedad y la Alta Edad Media. Textil e indumentaria. Materias, técnicas y evolución. Grupo español IIC, 126-138.
Rojas-Rabaneda, A. (2011). Herramientas y estrategias de difusión del Patrimonio Histórico: los eventos de recreación histórica en Cataluña. erph_ Revista electrónica de Patrimonio Histórico, 89-110. https://revistaseug.ugr.es/index.php/erph/article/view/18298/17869.
Rojas-Rabaneda, A. (2018). La arqueología experimental en eventos de difusión del patrimonio cultural y de recreación histórica. Potenciales para explorar. Butlletí Arqueològic. Reial Societat Arqueològica Tarraconense, 40, 353-359. https://raco.cat/index.php/ButlletiArq/article/view/375786/478580.
Rojas-Rabaneda, A. (2019). La recreación histórica en Cataluña como recurso de la socialización del conocimiento. Heritage and Museography, 20, 123-147. https://doi.org/10.34810/hermusn20id369679.
Rüsen, J. (2005). History: Narration, Interpretation, Orientation. Nueva York, Berghahn Books.
Sachs, G. E. (1938). Un tratado de Albeitería de la época de Alfonso X. Hispanic Review, 6 (4), 294-304. https://doi.org/10.2307/470172.
Samida, S. (2019). Material culture. En Agnew, V., Lamb, J. y Tomann, J. (cords.). The Routledge Handbook of Reenactment Studies (pp. 130-132). Routledge, Taylor & Francis.
Shaw, E. (2021). Historical thinking and family historians: Renovating the house of history? Historical Encounters, 8 (1), 83-96. https://doi.org/10.52289/hej8.106.
Soler-del Campo, A. (1986). Sistemas de combate en la iconografía mozárabe y andalusí Altomedieval. Boletín de la Asociación Española de Orientalistas, 22, 61-87.
Soler-del Campo, A. (1993). La evolución del armamento medieval en el reino castellano-leonés y al-Andalus (Siglos XII-XIV). Servicio de Publicaciones del EME.
Soler-del Campo, A. (1999). Armas, arreos y banderas en las miniaturas del códice. En Codex biblicus legionensis: veinte estudios (pp. 239-252). Universidad de León, Real Colegiata de San Isidoro, Fundación Hullera Vasco-Leonesa.
Stueber, K. R. (2002). The psychological basis of historical explanation: Reenactment, simulation, and the fusion of horizons. History and Theory 41, 25–42.
Strickland, M. (1996). War and Chivalry. The conduct and perception of war in England and Normandy, 1066-1217. Cambridge University Press.
Trias, L. (2011/2012). La terminologia tèxtil a la documentació llatina de la Catalunya Altomedieval. Tesis Doctoral. Universitat de Barcelona.
Utrera-Agudo, M. A. (2018). Arqueología de la producción arquitectónica en el medievo hispánico (siglos VII-XII). Más preguntas que respuestas. En Quirós Castillo, J. A. (ed.): Treinta años de Arqueología Medieval en España (pp. 365-384). Acces Arqueology.
Verbruggen, J. F. (1998). The art of warfare in Western Europe during de Middle Ages. The Boydell Press.
Copyright (c) 2022 Darío Español Solana, Laura Jiménez Martínez, Arnau Moratona Martí
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All the contents published in this journal are subject to an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Creative Commons License. You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt — remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
Full text of the license is available in: Creative Commons License