The use of video games for the teaching of Ancient History in Secondary Education: an educational investigation

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/pantarei.470871
Keywords: Educational research, Videogames, History, Teaching, Ancient History

Abstract

The objective of this work is to analyse the suitability of the Dominations video game as a tool to create meaningful learning in 1st year ESO students for the content related to Mesopotamian culture, as well as the benefits that its use in the classroom provides. To do this, an interpretive-type research structured in different phases has been designed (search for classroom experiences, preparation and design of research and didactic instruments, research in the classroom and evaluation of the results), with the video game as the main tool. This process reveals, in addition to improved motivation in the classroom, a better perception of the content, as well as a better understanding of historical time. Thus, the video game is an excellent tool within the formal educational framework for the teaching and learning of the Mesopotamian civilization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AEVI (2020). La industria del videojuego en España. Anuario 2019. Recuperado de http://www.aevi.org.es

Anderson C. A. Anderson, Sakamoto, A., Gentile, D. A., Ihori, N., Shibuya, A., Yukawa, S., Naito, M., Kobayashi, K. (2008). Longitudinal Effects of Violent Video Games on Aggression in Japan and the United States. PEDIATRICS. Oficial Journal of the American Academy of Pediatrics, 122(5), 1067-1072. https://doi.org/10.1542/peds.2008-1425

Arias Ferrer, L., Egea Vivancos, A. y García López, A. (2018). Aprender historia a través del juego de realidad virtual inmersiva “Carthago Nova”. Propuesta de integración de un Serious Game en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Clío. History and History teaching, 44, 26-40. http://clio.rediris.es/n44/articulos/monografico2018/03MonAriasEgeaGarcia.pdf

Ayuela, A. (2016). Geografía e Historia 1.º ESO. Algaida

Barbier, B. (2014). Video Games and Heritage: Amateur Preservation?. Revue Des Arts et Médiations Humaines, 1. http://www.hybrid.univ-paris8.fr/lodel/index.php?id=287

Becker, K. (2011). The Magic Bullet: A Tool for Assessing and Evaluating Learning Potential in Games. International Journal of Game-Based Learning, 1(1), 19–31.

Cañal, P., Pozuelos, F. J., y Travé, G. (2005). Proyecto Curricular Investigando Nuestro Mundo (6-12). Descripción General y Fundamentos. Díada. https://inmweb.wordpress.com/libros/descripcion-general-y-fundamentos/

Cuenca, J. M. (2012). ¿Se aprende geografía e historia a través de los videojuegos? En Actas I Congreso Internacional Videojuegos y Educación (pp. 50-57). Departamento de Teoría de la Educación, Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación (Universidad de Valencia). https://www.uv.es/ordvided/ACTAS/ACTAS%20CIVE%202012.pdf.

Cuenca, J. M. y Martin, M. (2010). La resolución de problemas en la enseñanza de las Ciencias Sociales a través de los videojuegos. Revista Íber, 63, 32-42.

Cuenca, J. M., Martin, M. y Estepa, J. (2011). Historia y videojuegos. Revista Íber, 69, 64-73.

Del Moral, E. (1996). Videojuegos, juegos de rol y simuladores. En Cuadernos de Pedagogía, 246, 84-88.

Del Rincón, D., Arnal, J., La Torre, A., Sans, A. (1995). Técnicas de investigación en Ciencias Sociales. Dyckinson.

Egea Vivancos, A. y Arias-Ferrer, L. (2020). Principles for the design of a history and heritage games based of the evaluation of immersive virtual reality video games. E-Learning and Digital Media, 18(4), 383-402. https://doi.org/10.1177/2042753020980103

Egea Vivancos, A., Arias Ferrer, L., y García López, A. J. (2017). Videojuegos, historia y patrimonio: primeros resultados de una investigación educativa evaluativa en educación secundaria. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 2, 28-40. https://doi.org/10.6018/riite/2017/283801

Eguia Gómez, J. L., Contreras-Espinosa, R. y Solano-Albajes, L. (2013). Videojuegos: conceptos, historia y su potencial como herramienta para la educación. Ciencias, 1(2), 1-14

Esnaola, G. A. y Levis, D. (2008). La narrativa en los videojuegos: un espacio cultural de aprendizaje socioemocional. Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 9(3), 48-68. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201017343004.pdf

Estepa Giménez, J. (2017). Otra didáctica de la Historia para otra escuela. Servicio de Publicaciones Universidad de Huelva.

Etxeberria Balerdi, F. (2008). Videojuegos, Consumo y Educación. Revista Electrónica Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 9(3), 11-28. https://www.redalyc.org/pdf/2010/201017343002.pdf

Etxeberria Balerdi, F. (2012). Videojuegos: riesgos y oportunidades en educación. En F. J. Sánchez i Peris, I. Verde Peleato, C. Ros Ros y M. C. Bellver Moreno, Actas I Congreso Internacional Videojuegos y Educación (pp. 22-32). Departamento de Teoría de la Educación, Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación (Universidad de Valencia). https://www.uv.es/ordvided/ACTAS/ACTAS%20CIVE%202012.pdf

Gálvez de la Cuesta, M. (2006). Aplicaciones de los videojuegos de contenido histórico en el aula. Revista ICONO 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 4(1), 217-230. https://doi.org/10.7195/ri14.v4i1.405

Gee, J. P. (2004). Lo que nos enseñan los videojuegos sobre el aprendizaje y el alfabetismo. Aljibe.

Goetz, J. P. y Lecompte, M. D. (1988). Etnografía y diseño cualitativo en investigación educativa. Morata.

Gros, B. (2000). La dimensión socioeducativa de los videojuegos. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 12. https://doi.org/10.21556/edutec.2000.12.557

Gros, B. (2012). Estrategias de aprendizaje basado en videojuegos en la formación del profesorado. En Actas I Congreso Internacional Videojuegos y Educación (pp. 5-16). Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación-Universidad de Valencia). https://www.uv.es/ordvided/ACTAS/ACTAS%20CIVE%202012.pdf

Grossman, D. (2000). Teaching kids to kill. Phi Kappa Phi National Forum, 80(4), 10. Recuperado de https://www.killology.com/teaching-kids-to-kill

Herrán, A. de la (2005). Los grandes paradigmas científicos. En A. Herrán, E. Hashimoto, y E. Machado. Investigar en Educación: Fundamentos, aplicación y nuevas perspectivas (pp. 25-34). Dilex.

Ibáñez-Etxeberria, A, Asensio, M., Correa, J. (2011). Mobile Learning y Patrimonio: Aprendiendo Historia con mi teléfono, Mi GPS y Mi PDA. En A. Ibáñez-Etxeberria (Ed.), Museos, redes sociales y tecnología 2.0 (pp 59-88). Servicio Editorial de la Universidad del País Vasco

Iturriaga, D. (2015). Ensenar Historia haciendo visible lo invisible a través de los videojuegos de Historia en secundaria. En A. Hernández, C. R. García y J. L. De la Montaña, Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas. (pp. 217-223). Universidad de Extremadura.

Jiménez-Palacios, R. (2020). Experimentación y análisis del uso de los videojuegos para la educación patrimonial. Un estudio de caso en 1.º de ESO. [Tesis Doctoral no publicada]. Universidad de Huelva

Jiménez-Palacios, R. y Cuenca, J. M. (2015). El uso didáctico de los videojuegos. Concepciones e ideas de futuros docentes de ciencias sociales. CLIO. History and history teaching, 41. http://clio.rediris.es/n41/articulos/JimenezCuenca2015.pdf

Luna, U., Ibañez-Extebarria, A. y Rivero, P. (2019). El Patrimonio aumentado. 8 apps de Realidad Aumentada para la enseñanza-aprendizaje del patrimonio. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(1), 43-62.

Martín-Cáceres, M. J. y Cuenca López, J. M. (2019). Evaluar aprendizajes con videojuegos de historia. Iber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 95, 30-37.

Martínez Rodríguez, J. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Revista Silogismo, 4(8), 28-38

Monjelat, N. y Méndez, M. (2012). Videojuegos y diversidad: construyendo una comunidad de práctica en el aula. RED. Revista de Educación a Distancia, 33, 1-23

Muñoz, J. G., (2012). La implementación de los principios científico didácticos (PCD) para la enseñanza de la Geografía y la Historia a través de los videojuegos. En I Congreso Internacional Virtual Innovación Pedagógica y Praxis Educativa (pp. 435-444). Asociación para la Formación, el Ocio y el Entretenimiento. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=535470

Mugueta, I., Manzano, A., Alonso, P. y Labiano, L. (2015). Videojuegos para aprender Historia: una experiencia con Age of Empires. Revista Didáctica, Innovación y Multimedia, 32. http://dimglobal.net/revistaDIM32/DIMOC32jugarhistoria.htm

Pallarés Piquer, M. (2013). Videojuegos y educación: una combinación al servicio de la mediación entre los aprendizajes de la escuela del siglo xxi y su alumnado. En Actas II Congreso Internacional Videojuegos y Educación (pp. 218-240). Bubok Publishin S.L. https://es.slideshare.net/eraser/libro-cive-13

Provenzo, E. (1991). Video Kids making sense of Nintendo. Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/harvard.9780674422483

Sánchez i Peris, F. J. (2012). Introducción: los videojuegos en la educación. En Actas I Congreso Internacional Videojuegos y Educación (pp. 1-4) Departamento de Teoría de la Educación, Facultad de Filosofía y Ciencias de la Educación (Universidad de Valencia). https://www.uv.es/ordvided/ACTAS/ACTAS%20CIVE%202012.pdf

Siurot, M. (1964). Cosas de niños. Escuela Gráfica Salesiana.

Venegas, A. (2019). El videojuego histórico como memoria literal y memoria ejemplar. Historiografías, revista de historia y teoría, 18, 30-54. https://papiro.unizar.es/ojs/index.php/historiografias/article/view/4177

Venegas, A. (2020). Las mecánicas como forma de interacción activa con el pasado. Presura. http://www.presura.es/blog/2020/06/09/las-mecanicas-como-forma-de-interaccion-activa-con-el-pasado/

Published
08-10-2021
How to Cite
Jaldón-Méndez Sánchez, M. J. (2021). The use of video games for the teaching of Ancient History in Secondary Education: an educational investigation. Panta Rei. Digital Journal of History and Didactics of History, 15, 31–50. https://doi.org/10.6018/pantarei.470871
Issue
Section
Artículos