Contributions to the teaching and learning of History through objects analysis: as an example... a “vasulla”
Abstract
The purpose of this research is to demonstrate the potential of object didactics as a tool to improve the teaching and learning of History. Once having selected any objectual primary source from the past, we proceeded to analyse it from different perspectives in order to determine the degree of knowledge that its analysis allows, regarding both the space and time to which the source is related. Additionally, the research seeks to know whether that object analysis enables students to draw general conclusions from particular premises, thereby promoting the inductive learning method. This paper aims to contribute to improving the quality of History teaching and learning in particular, as well as the teaching and learning of Social Sciences in general.
Downloads
References
Attius, M. (2003). Hos gossen Onfim i Novgorod. Scriptum, 52, 126-127.
Durbin, G., Morris, S. y Wilkinson, S. (1996). A Teacher’s Guide to Learning from Objects. London: English Heritage.
Fontal, O. (2012). Si som sensibles al patrimoni en tindrem cura. Si en tenim cura, l’altra gent en podrà gaudir. Guix, elements d’acció educativa, 381, 12-15.
García, A. (1994). Didáctica del museo. El descubrimiento de los objetos. Madrid: Ediciones de la Torre.
Institut Estadístic de Catalunya (2016). Recuperado el 28 de mayo de 2016, de http://www.idescat. cat/codis/?id=50&n=9&c=259031&lang=en
López-Facal, R. (1995). El nacionalismo español en los manuales de Historia. Educació i història: Revista d’història de l’educació, 2, 119-128.
López-Facal, R. (2003). El concepto de nación en la enseñanza de la historia. Bulletin d’histoire contemporaine de l’Espagne, 32-36, 249-253.
López-Facal, R. (2008). Identificación nacional y enseñanza de la historia: 1970-2008. Historia de la educación: Revista interuniversitaria, 32-36, 171-193.
López-Facal, R. (2010). Nacionalismo y europeismo en los libros de texto: identificación e identidad nacional. Clío & asociados: la historia enseñada, 14, 9-13.
MacGregor, N. (2012). La historia del mundo en 100 objetos. Barcelona: Debate.
Prats, J. y Santacana, J. (2011a). Por qué y para qué enseñar Historia. En J. Prats (coord.) Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 13-29). Barcelona: Graó.
Prats, J. y Santacana, J. (2011b). Los contenidos en la enseñanza de la Historia. En J. Prats (coord.) Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 31-49). Barcelona: Graó.
Prats, J. y Santacana, J. (2011c). Métodos para la enseñanza de la Historia. En J. Prats (coord.) Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 51-66). Barcelona: Graó.
Prats, J. y Santacana, J. (2011d). Enseñar a pensar históricamente. En J. Prats (coord.) Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 67-87). Barcelona: Graó.
Prats, J. y Santacana, J. (2011e). Trabajar con fuentes materiales en la enseñanza de la Historia. En J. Prats (coord.), Geografía e Historia. Investigación, innovación y buenas prácticas (pp. 11-37). Barcelona: Graó.
Santacana, J. y Llonch, N. (2012). Manual de didáctica del objeto en el museo. Gijón: Ediciones Trea.
Valls, R. (1991). La exaltación patriótica como finalidad fundamental de la enseñanza de la historia en la educación obligatoria: una aproximación histórica. Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials, 5, 33-47.
Valls, R. (2007). Historiografía escolar española: siglos XIX-XXI. Madrid: UNED.
Valls, R. (2012). La enseñanza española de la historia y su dimensión iberoamericana. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 26, 121-143.
Copyright (c) 2020 Nayra Llonch Molina, Verònica Parisi Moreno
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All the contents published in this journal are subject to an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Creative Commons License. You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt — remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
Full text of the license is available in: Creative Commons License