Contributions to the teaching and learning of History through objects analysis: as an example... a “vasulla”

Authors

  • Nayra Llonch Molina Universitat de Lleida
  • Verònica Parisi Moreno Universitat de Lleida
DOI: https://doi.org/10.6018/pantarei/2016/7
Keywords: object-based learning, history instruction, primary sources, educational research, social sciences research

Abstract

The purpose of this research is to demonstrate the potential of object didactics as a tool to improve the teaching and learning of History. Once having selected any objectual primary source from the past, we proceeded to analyse it from different perspectives in order to determine the degree of knowledge that its analysis allows, regarding both the space and time to which the source is related. Additionally, the research seeks to know whether that object analysis enables students to draw general conclusions from particular premises, thereby promoting the inductive learning method. This paper aims to contribute to improving the quality of History teaching and learning in particular, as well as the teaching and learning of Social Sciences in general.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Attius, M. (2003). Hos gossen Onfim i Novgorod. Scriptum, 52, 126-127.

Durbin, G., Morris, S. y Wilkinson, S. (1996). A Teacher’s Guide to Learning from Objects. London: English Heritage.

Fontal, O. (2012). Si som sensibles al patrimoni en tindrem cura. Si en tenim cura, l’altra gent en podrà gaudir. Guix, elements d’acció educativa, 381, 12-15.

García, A. (1994). Didáctica del museo. El descubrimiento de los objetos. Madrid: Ediciones de la Torre.

Institut Estadístic de Catalunya (2016). Recuperado el 28 de mayo de 2016, de http://www.idescat. cat/codis/?id=50&n=9&c=259031&lang=en

López-Facal, R. (1995). El nacionalismo español en los manuales de Historia. Educació i història: Revista d’història de l’educació, 2, 119-128.

López-Facal, R. (2003). El concepto de nación en la enseñanza de la historia. Bulletin d’histoire contemporaine de l’Espagne, 32-36, 249-253.

López-Facal, R. (2008). Identificación nacional y enseñanza de la historia: 1970-2008. Historia de la educación: Revista interuniversitaria, 32-36, 171-193.

López-Facal, R. (2010). Nacionalismo y europeismo en los libros de texto: identificación e identidad nacional. Clío & asociados: la historia enseñada, 14, 9-13.

MacGregor, N. (2012). La historia del mundo en 100 objetos. Barcelona: Debate.

Prats, J. y Santacana, J. (2011a). Por qué y para qué enseñar Historia. En J. Prats (coord.) Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 13-29). Barcelona: Graó.

Prats, J. y Santacana, J. (2011b). Los contenidos en la enseñanza de la Historia. En J. Prats (coord.) Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 31-49). Barcelona: Graó.

Prats, J. y Santacana, J. (2011c). Métodos para la enseñanza de la Historia. En J. Prats (coord.) Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 51-66). Barcelona: Graó.

Prats, J. y Santacana, J. (2011d). Enseñar a pensar históricamente. En J. Prats (coord.) Didáctica de la Geografía y la Historia (pp. 67-87). Barcelona: Graó.

Prats, J. y Santacana, J. (2011e). Trabajar con fuentes materiales en la enseñanza de la Historia. En J. Prats (coord.), Geografía e Historia. Investigación, innovación y buenas prácticas (pp. 11-37). Barcelona: Graó.

Santacana, J. y Llonch, N. (2012). Manual de didáctica del objeto en el museo. Gijón: Ediciones Trea.

Valls, R. (1991). La exaltación patriótica como finalidad fundamental de la enseñanza de la historia en la educación obligatoria: una aproximación histórica. Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials, 5, 33-47.

Valls, R. (2007). Historiografía escolar española: siglos XIX-XXI. Madrid: UNED.

Valls, R. (2012). La enseñanza española de la historia y su dimensión iberoamericana. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 26, 121-143.

Published
01-10-2016
How to Cite
Llonch Molina, N., & Parisi Moreno, V. (2016). Contributions to the teaching and learning of History through objects analysis: as an example. a “vasulla”. Panta Rei. Digital Journal of History and Didactics of History, 10(-), 111–124. https://doi.org/10.6018/pantarei/2016/7
Issue
Section
Artículos