The Spanish Transition in 4th of ESO. A case study of the meanings

Authors

  • Borja Santiago Arnoso
DOI: https://doi.org/10.6018/pantarei/2014/8
Keywords: teaching history, spanish transition, case studies, participant observation, critical pedagogy, secondary school curriculum, didacticism, modern history, historiography, educational research

Abstract

The Spanish Transition is one of the leading and most controversial events in contemporary Spain. The interpretation and significance of the transition to democracy have changed as time went by and this issue is particularly relevant in education.
The study of case here presented revealed that the transition is, by its chronology, relegated to the last place on the syllabus. The speed in their treatment, due to the pressing ending of the year, has an effect on the limited criticism about a content focused on the most pertinent milestones subsuming the issue of the transition process.
As a result, the students’ social imaginary about the Transition is barely modified and it can be safely said that the treatment of the subject does not encourage to question the Transition and consolidates an idealized and closed construction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Domenech, X. (2002). El cambio político (1962 – 1976). Materiales para una perspectiva desde abajo. Historia del Presente, 1, 46-67.

Fernández, L. (2009). Actitudes sociales y políticas en la denominada recuperación de la memoria histórica. Galicia: el proyecto de investigación interuniversitario “Nomes e Voces”. Pasado y memoria. Revista de Historia Contemporánea, 8, 131-157.

Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Morata.

Fontana, J. (2000). Una transición de risa. El País nº 8.597. En VVAA (2000). La transición a la democracia en España. Historia y fuentes documentales (223-240). Guadalajara: Anabad Castilla-La Mancha.

Fusi, P. y Palafox, J. (1996). España: 1808-1996: El desafío de la modernidad. Madrid: Espasa-Calpe

Guber, R. (2001). La etnografía. Método, campo, reflexividad. Bogotá: Norma.

Jenkins, K. (2009). Repensar la Historia. Madrid: siglo XXI.

Juliá, S. (2006). En torno a los proyectos de transición y sus imprevistos resultados. En Molinero, C. (ed.), La transición: treinta años después (59-79). Barcelona: Península.

López Facal, R. (1997). Libros de texto: sin novedad. Con-ciencia Social, 1, 51-76.

Martínez, R. (2013). Profesores entre la Historia y la memoria. Un estudio sobre la enseñanza de la transición dictadura-democracia en España. Tesis doctoral. Departamento de didáctica de las ciencias experimentales, sociales y de la matemática. Universidad de Valladolid. (Valladolid)

Molinero, C. (ed.) (2006). La transición: treinta años después. Barcelona: Península.

Navarro, V. (2000a). La transición no fue modélica. El País [Edición digital]. Recuperado de http://elpais.com/diario/2000/10/17/opinion/971733611_850215.html

Navarro, V. (2000b). La democracia incompleta. El País [Edición digital]. Recuperado de http://elpais.com/diario/2000/12/19/opinion/977180414_850215.html

Páez-Camino, F. (2006). Enseñar la recuperación democrática de España: consideraciones sobre la transición en clase de historia. Íber, 50, 11-31.

Pérez Garzón, J. S. (2008). ¿Por qué enseñamos geografía e historia? ¿Es tarea educativa la construcción de identidades?. Historia de la educación. Revista interuniversitaria, 27, 37-55.

Pérez, V. (1993). La primacía de la sociedad civil. El proceso de formación de la España democrática. Madrid: Alianza.

Taibo, C. (2012). España, un gran país. Transición, milagro y quiebra. Madrid: Catarata.

Torres, J. (2011). La justicia curricular. El caballo de Troya de la cultura escolar. Madrid: Morata.

Tusell, J. (2000). ¿Fue modélica la transición a la democracia? El País. [Edición digital]. Recuperado de http://elpais.com/diario/2000/11/02/opinion/973119611_850215.html

Vidal-Beneyto, J. (2001) El modelo de una transición modélica. El País. [Edición digital]. Recuperado de http://elpais.com/diario/2001/02/22/opinion/982796408_850215.html

Published
28-09-2014
How to Cite
Santiago Arnoso, B. (2014). The Spanish Transition in 4th of ESO. A case study of the meanings. Panta Rei. Digital Journal of History and Didactics of History, 8(-), 121–131. https://doi.org/10.6018/pantarei/2014/8
Issue
Section
Artículos