Panorama of Cinema, History and Education Trilogy in Spain (1995-2020)

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/pantarei.445841
Keywords: historiography, history instruction, films, social sciences, educational resources

Abstract

The aim of the paper consists on an analytical synthesis of the main lines of research that have been developed in the last 25 years on the teaching of history with films. A systematic review of the literature inside databases from a historical perspective has been the followed methodology. The analysis has been structured in three categories. The first one, called history and cinema, evidences the existence of a research line focused on the acceptance of cinema as a historical source and also as witness of an Era. The second one relates history, films and education, and three more lines emerge from it: films and curriculum; fiction and non-fiction films, and using films as a constructor of identities. The third and last category is based on the use of films in the History classroom attending on methodological relevant aspects. The core results of the analysis point at two complementary directions. First, the vindication of films as a tool of analysis and reflection on the past as a historical source. Second, the acceptance of films as an instrument to promote critical and empathetic analysis of citizenship competence. Similarly, there is a trend that advocates the inclusion of media education and film literacy within formal education and the initial and ongoing training of all teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aceituno, D. (2013). El cine de no ficción como lectura crítica de la Historia y su utilización en la enseñanza. El caso de la Transición a la democracia en Chile. En J. Díaz-Matarranz, J. Santiesteban, J. y A. Cascajero (coords.), Medios de comunicación y pensamiento crítico (pp. 527-537). Alcalá de Henares: UAP Publicaciones.

Acosta-Jiménez, W. A. (2018). El Cine como objeto de estudio de la Historia: apuestas conceptuales y metodológicas. Revista Folios, 47, 51-68.

Acosta, L. M. (2015). Role playing basado en cine de género histórico y enseñanza de la historia. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 80, 48-56.

Amador, P. (2002). El cine desde la mirada del historiador. En G. Camarero (ed.) La mirada que habla (cine e ideologías) (pp. 23-25). Madrid: Akal.

Amar-Rodríguez, V. M. (2003). Comprender y disfrutar el cine. La gran pantalla como recurso educativo. Huelva: Grupo Comunicar Ediciones.

Amo, A. del e Ibáñez, M. L. (1996). Catálogo general del cine de la guerra civil. Madrid: Cátedra y Filmoteca Española.

Amo, A. del (2004). Apuntes sobre relaciones entre el cine y la Historia. El caso español. Salamanca: Junta de Castilla y León.

Ambrós, A. y Breu, R. (2007). Cine y educación: el cine en el aula de primaria y secundaria. Barcelona: Graó.

Ambrós, A. y Breu, R. (2011). Educar en medios de comunicación, Barcelona: Graó.

Ambrós, A. (2014). Developing the Audiovisual Competence in the new Catalan educational programme. En J. M. Pérez Tornero, S. Tejedor y S. Giraldo (coords.), Media Literacy and Intercultural Dialogue. Strategies, Debates and Good Practices (pp. 6-20). Madrid: Sehen.

Alba, R. y Rubio, R. (2007). La historia de España a través del cine. Madrid: Polifemo.

Alberich, E. (2009). Películas clave del cine histórico. Barcelona: Robinbook.

Alonso, J., Mastache, E. y Alonso, J. (2007). La Edad Media en el Cine. Madrid: T&B Editores.

Álvarez, R. y Sala, R. (2000). El cine en la zona nacional 1936-1939. Bilbao: Mensajero.

Alvira, P. (2011). El cine como fuente para la investigación histórica: orígenes, actualidad y perspectivas. Escuela de Historia. Revista Digital, 4, 135-152.

Austin, J. L. (1962). How to do things with words. Oxford: Clarendon Press.

Bernabeu, N., Esteban, N., Gallego, L. y Rosales, A. (2011). Alfabetización mediática y competencias básicas. Madrid: Ministerio de Educación.

Burke, P. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Barcelona: Crítica.

Buckingham, D. (2007). Media Education: literacy and contemporary culture. Cambridge, MA: MIT Press.

Breu, R. (2010). El documental como estrategia educativa. De Flaherty a Michael Moore. Barcelona: Graó.

Breu, R. (2012). La historia a través del cine. Diez propuestas didácticas para secundaria y bachillerato. Barcelona: Graó.

Breu, R. (2015). Tractar la memòria a l’aula a través del cinema. Barcelona: Departament d’Afers i Relacions Institucionals i Exteriors i Transparència.

British Film Institute (2013). Screening Literacy: executive summary. Londres: Film British Institute. Recuperado de http://www.koalicjafilmowa.pl/admin/reports/Screening%20Literacy%20Executive%20Summary.pdf

British Film Institute (2016). A framework for film education in Europe. London: Film British Institute. Recuperado de https://www.bfi.org.uk/sites/bfi.org.uk/files/downloads/%20bfi-a-framework-for-film-education-brochure-2015-06-12.pdf

Caparrós, J. M. (1997) (a). 100 películas sobre Historia Contemporánea. Madrid: Alianza.

Caparrós, J. M. (1997) (b). Relaciones historia y cine en el contexto español. En Yraola, A. (coord.), Historia contemporánea de España y cine (pp. 11-26). Madrid: UAM.

Caparrós, J. M. (2007). Enseñar historia contemporánea a través del cine de ficción. Quaderns de Cine, 1, 25-35. Recuperado de http://www.cervantesvirtual.com/obra/ensear-la-historia-contempornea-a-travs-del-cine-de-ficcin-0/

Caparrós, J. M., Crusells, M. y Mamblona, R. (2010). Cien documentales para explicar historia: De Flaherty a Michael Moore. Madrid: Alianza Editorial.

Caparrós, J. M., Crusells, M. y Sánchez, F. (2016). Memoria histórica y cine documental. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Clarembeuaux, M. (2010). Educación en cine: memoria y patrimonio. Comunicar, 35, 25-32. doi: 10.3916/C35-2010-02-02

Comisión Europea, (2011). Call for Tender -No EAC/14/2011 to be awarded by open procedure: «Invitation to tender for a study on film literacy in Europe». BFI: European Comission. Recuperado de https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publication/cbc5f0fb-3a04-4b44-898b-8b61b0b1c520

Comisión Europea (2015). Film literacy in Europe: Executive summary. Recuperado de https://goo.gl/dBASqA

Comisión Europea (2015). European Film Club Pilots. Recuperado de http://www.creativeeuropeuk.eu/funded-projects/european-film-club-pilots

Crusells, M. (2000). La Guerra Civil española: cine y propaganda. Barcelona: Ariel.

Crusells, M. (2001). Las Brigadas Internacionales en la pantalla. Ciudad Real: Universidad de Castilla-La Mancha.

Crusells, M. (2006). Cine y guerra civil española. Imágenes para la memoria. Barcelona: Ediciones JC.

Díaz-Martín, M. (2015). Las relaciones entre cine e historia: cultura y sociedad en el New Hollywood. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid. http://eprints.ucm.es/32770/1/T36262.pdf

Díaz-Matarranz, J., Santiesteban, A. y Cascajero, A. (Coords.) (2013) Medios de comunicación y pensamiento crítico. Alcalá de Henares: UAH Publicaciones.

Egea, A., Pernas, S. y Arias, L. (2013). La aplicación del cine en las aulas. La vida de los monasterios medievales a través del Nombre de la Rosa. En J. Díaz-Matarranz, J. Santiesteban, J. y A. Cascajero (coords.), Medios de comunicación y pensamiento crítico (pp. 539-549). Alcalá de Henares: UAP Publicaciones.

Elena, A. (2002). Ciencia, cine e historia: de Méliès a 2001. Madrid: Alianza.

España, R. de (1997). El Peplum. La antigüedad en el cine. Barcelona: Glénat España.

European Audiovisual Observatory (2016). Mapping of media literacy practices and actions in EU-28. Strasbourg. Recuperado de https://rm.coe.int/media-literacy-mapping-report-en-final-pdf/1680783500

Fedorov, A. (2011). Alfabetización mediática en el mundo. Infoamérica, 5, 7-23.

Fernández-Sebastián, J. (1989). Cine e historia en el aula. Madrid: Akal.

Ferrés, J. (2006). La competència en comunicació audiovisual: proposta articulada de dimensions i indicadors. Quaderns del CAC, 25, 9- 17.

Ferro, M. (1991). Perspectivas en torno a las relaciones Historia-Cine. FilmHistoria, I (1), 3-12.

Ferro, M. (1995). Historia contemporánea y cine. Barcelona: Ariel.

Ferro, M. (2008). El siglo XXI explicado a los jóvenes. Barcelona: Paidós

Flores-Auñón, J. C. (1982). El cine, otro medio didáctico. Madrid: Editorial Escuela Española.

Fuentes, C., Sabido, J. y Albert, M. (2019). El desarrollo de la competencia social y la utilización de metodologías didácticas activas en las aulas de secundaria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2). doi: 10.6018/reifop.22.2.369671

García-Fernández, E. C. (1998). Cine e Historia. Las imágenes de la historia reciente. Madrid: Arco.

García-Raffi, J. y Jardon-Giner, P. (coords). (2018). Identidades, cine y educación. Valencia: Tirant-lo Blanc.

Gomáriz, F. y Miralles, P. (2013). El estudio de la Revolución Industrial en Educación Secundaria a través de textos literarios y del cine. En J. Díaz-Matarranz, J. Santiesteban, J. y A. Cascajero (coords.), Medios de comunicación y pensamiento crítico (407-419). Alcalá de Henares: UAP Publicaciones.

Guichot-Reina, C. V. (2017). Interpretación del pasado reciente nacional en el cine de la transición española (1975-1986). Revista Iberoamericana de patrimonio histórico educativo, 3(1), 70-96.

Guirao-Goris, J. A., Olmedo, A. y Ferrer-Fernández, E. (2008). El artículo de revisión. Revista iberoamericana de enfermería comunitaria, 1(1), 1-25.

Heras, B. de las y Cruz, V. de (eds.) (2009). Filmando la historia. Representaciones del pasado en el cine. Madrid: Ediciones JC.

Hidalgo, A., Szabo, I., Le Brun, l., Owen, I. y Fletcher, G. (2011). Evidence based scoping reviews. The electronic Journal Information systems evaluation, 14(1), 46-52.

Huerta, R., Alonso, A. y Ramon, R. (2019). De Película. Cine para educar en diversidad. Valencia: Tirant Humanidades.

Hueso, A. L. (1983). El cine y la historia del siglo XX. Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

Hueso, A. L. (1998). El cine y el siglo XX. Barcelona: Ariel.

Ibars, R. y López-Soriano, I. (2006). La historia y el cine. Clio, 32, 3-21.

Iturriaga, D. (2013). El cine como elemento didáctico para explicar el terrorismo. Historia y Comunicación Social, 18, 757-765. doi: 10.5209/rev_HICS.2013.v18.44282

Jardón, P., Pérez-Herrero, C. y Soler, B. (2012). Representación del pasado: ciencia y ficción. En P. Jardón, C. Pérez-Herrero y B. Soler (eds.) Prehistoria y cine (pp. 17-39). Valencia: Museo de la Prehistoria de Valencia. Recuperado de: http://mupreva.org/pub/322/es

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós.

Kracauer, S. (1985). De Caligari a Hitler. Un estudio psicológico del cine alemán. Barcelona: Paidós.

Laborda, L. (2010). La historia en el cine norteamericano. La ficción cinematográfica como (re)creación e interpretación del pasado. Lleida: Milenio.

Lara, F., Ruíz, M. y Tarín, M. (coord.) (2019). Cine y Educación. Documento Marco. Madrid: Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España. Recuperado de https://www.academiadecine.com/2019/03/28/la-academia-presenta-el-libro-cine-y-educacion/

Lillo, F. (1997). El cine de tema griego y su aplicación didáctica. Madrid: Ediciones Clásicas.

Lombo, A. (2019). La imagen de la Prehistoria en el cine y los géneros del cine prehistórico. Un mundo de hombres, bikinis y dinosaurios. Panta Rei, Revista Digital de Ciencia y Didáctica de la Historia, 9-35. doi: 10.6018/pantarei/2019/1

López-Rodríguez, M. y Arias, L. (2013). Los medios audiovisuales para la enseñanza de la historia en el mundo contemporáneo. En J. Díaz-Matarranz, J. Santiesteban, J. y A. Cascajero (coords.), Medios de comunicación y pensamiento crítico (pp. 479-489). Alcalá de Henares: UAP Publicaciones.

Lusnich, A. L. y Morettin, E. (2020). El cine y la memoria. Revista científica de cine y de fotografía. Fotocinema, 20, 3-13.

Llagostera, E. (2012). El Egipto faraónico en la historia del cine. Madrid: Visión Libros.

Manzano, C. (2020). La articulación de la memoria histórica en Drawings for projection. Revista científica de cine y de fotografía. Fotocinema, 20, 79-109.

Martínez-Gil, F. (2013). La historia y el cine: unas amistades peligrosas. Vínculos de Historia, 2, 351-372. Recuperado de: http://www.vinculosdehistoria.com/index.php/vinculos/article/view/72

Martínez-Salanova, E. (2002). El cine: otra ventana al mundo. Comunicar, 18, 77-83.

McLuhan, M. (1964). Understanding Media: the extensions of man. London-New York: McGraw-Hill

Méndez, J. M. (2001). Aprendemos a consumir mensajes. Televisión, publicidad, prensa, radio. Huelva: Grupo Comunicar.

Mínguez, N. (2014). Ficción y no ficción en la cultura audiovisual digital. TELOS, 99, 126-134. Recuperado de https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero099/ficcion-y-no-ficcion-en-la-cultura-audiovisual-digital/

Monterde, J. E. (1986). Cine, historia y enseñanza. Barcelona: Laia.

Monterde, J. E., Selva, M. y Solà, A. (2001). La representación cinematográfica de la historia. Madrid: Akal.

Montero, J. y Paz, M. A. (2012). Historia audiovisual para una sociedad audiovisual. Historia Crítica, 49, 159-183. doi: 10.7440/histcrit49.2013.08

Morin, E. (2001). El cine o el hombre imaginario. Barcelona: Paidós.

Navarrete, J. L. (2009). La historia contemporánea de España a través del cine español. Madrid: Síntesis.

Nordgren, K. y Johansson, M. (2015). Intercultural historical learning: A conceptual framework. Journal of Curriculum Studies, 47, 1-25. doi: 10.1080/00933104.2016.1211046

Nordgren, K. (2016). How to do things with history: Use of history as a link between historical consciousness and historical culture. Theory & Research in Social Education, 44, 479-504. doi: 10.1080/00220272.2014.956795

Pablo, S. (ed.) (1998). La historia a través del cine. Europa del Este y la caída del muro. El franquismo. San Sebastián: Universidad del País Vasco.

Pablos, J. de (1986). Cine y enseñanza. Variables estructurales del cine Didáctico y su interacción con algunas características de los alumnos. Madrid: Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia.

Payán, M. J. (2004). Las 100 mejores películas del cine histórico y bíblico. Madrid: Cacitel.

Pérez-Tornero, J. M. (coord.) (2015). FilmEd-Showing films and other audio-visual content in European School –Obstacles and best practices. Bélgica: Comisión Europea. Recuperado de: http://www.gabinetecomunicacionyeducacion.com/sites/default/ files/field/publicacion-adjuntos/ report_filmed.pdf

Pérez-Tornero, J. M. y Portalés, M. (2019). El cine en el sistema educativo español. Informe de investigación. En F. Lara, M. Ruíz y M. Tarín (coords.), Cine y Educación. Documento Marco (pp. 48-51). Madrid: Academia de las Artes y las Ciencias Cinematográficas de España.

Porter, M. (1983). El cine como material para la enseñanza de la historia. En J. Romaguera y E. Riambau (coords.), La historia y el cine. Barcelona: Fontamara.

Prieto, A. (2011). La Antigüedad a través del cine. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Ramírez-Montoya, M. S. y García-Peñalvo, F. J. (2018). Co-creación e innovación abierta. Revisión sistemática de la literatura. Comunicar, 54, 9-18.

Riambau, E. (1983). Octubre, un doble reflejo de la Historia. En J. Romaguera y E. Riambau (coords.), La historia y el cine. Barcelona: Fontamara.

Rodríguez-Martínez, S. (1999). El NO-DO, catecismo social de una época. Madrid: Ed. Complutense.

Rodríguez-Martínez, S. (2008). Un franquismo de cine. La imagen política del Régimen en el noticiario NO-DO (1943-1959). Madrid: Rialp.

Romero, D. (2002). La historia de España a través del cine: memoria e historia en la España de la posguerra. San Sebastián: Universidad del País Vasco.

Rosenstone, R. A. (1997). El pasado en imágenes. El desafío del cine a nuestra idea de la Historia. Madrid: Ariel.

Rosenstone, R. A. (2006). History on film. Film on history. Harlow: Pearson Longman.

Rosenstone, R. A. (2008). Inventando la verdad histórica en la gran pantalla. En G. Camarero, B. De las Heras y V. De Cruz, Una ventana indiscreta: la Historia desde el cine (pp. 9-18). Madrid: Universidad Carlos III, Instituto de Cultura y Tecnología.

Rosenstone, R. A. (2014). La historia en el cine. El cine sobre la historia. Madrid: Rialp.

Sánchez-Biosca, V. (2006) (a). Cine y Guerra Civil Española. Del mito a la memoria. Madrid: Alianza.

Sánchez-Biosca, V. (2006) (b). Cine de historia, cine de memoria. La representación y sus límites. Madrid: Cátedra.

Sánchez-Meca, J. (2010). Cómo realizar una revisión sistemática y un meta análisis. Aula Abierta, 32(2), 53-64.

Sánchez-Noriega, J. L. (1996). Fábricas de la memoria. Introducción crítica al cine. Madrid: San Pablo.

Santana, J. y Santana, G. (2008). Las representaciones de la Historia Moderna en el Cine. Las Palmas de Gran Canaria: Anroart.

Sedeño, A. M. (2011). Cine transnacional: nuevas formas de entender el cine en su dimensión globalizada. El Ojo que Piensa, 3, 1-10.

Selva, M. y Solà, A. (1999). El cinema com a document històric. L’Avenç, 242, 70-75.

Scolari, C. (2016). Estrategias de aprendizaje informal y competencias mediáticas en la nueva ecología de la comunicación. TELOS, 103, 13–23.

Short, R. M. (1981). Feature films as history. London: Croom Helm.

Sorlin, P. (1991). Historia del cine e historia de las sociedades. FilmHistoria, 1(2) 1-10. doi: 10.1344/fh.1991.2.73-87

Sorlin, P. (1985). Sociología del cine. La apertura para la historia de mañana. México: F.C.E.

Sorlin, P. (2008). Cine e Historia: una relación que hay que repensar. En G. Camarero, B. De las Heras y V. De Cruz, Una ventana indiscreta: la Historia desde el cine (pp. 19-32). Madrid: Universidad Carlos III, Instituto de Cultura y Tecnología.

Tamara, J. (2019). Hacia un canon de la alfabetización cinematográfica: identificación y análisis de los contenidos utilizados en estudiantes preuniversitarios en España. Communication & Society, 32(1), 235–249. doi: 10.15581/003.32.1.235-249

Tranche, R. y Sánchez-Biosca, V. (2000). NO-DO. El tiempo y la memoria. Madrid: Cátedra/Filmoteca Española.

Trujillo, F. (2014). Nuevos aprendizajes. Nuevos artefactos para nuevos aprendices. En F. Trujillo (coord.), Artefactos digitales (pp. 7-13). Barcelona: Graó.

Valero, T. (2005). Cine e Historia: una propuesta didáctica. Making of: cuadernos de cine y educación, 32, 21-27.

Valero, T. (2008). Cine e Historia: más allá de la narración. El cine como materia auxiliar de la historia. En G. Camarero (ed.) (2008) Congreso Internacional de Historia y Cine. Getafe: Universidad Carlos III de Madrid, Instituto de Cultura. Recuperado de http://hdl.handle.net/10016/17740

Valero, T. (2010). Historia de España contemporánea, vista por el cine. Barcelona: Universitat de Barcelona.

Valero, T. (2018). El mundo actual a través del cine. 25 historias de película. Madrid: Alianza Editorial.

Vega, A. (2002). Cine, drogas y salud: recursos para la acción educativa. Comunicar, 18, 123-129.

Villegas, M. (1991). Arte, cine y sociedad. Madrid: Ediciones JC.

White, H. (1987). The Content of the Form: Narrative Discourse and Historical Representation. Baltimore: The Johns Hopkins University Press.

Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K. y Cheung, C. (2011). Alfabetización Mediática e informacional. Currículum para profesores. UNESCO. Recuperado de http://repositorio.minedu.gob.pe/handle/123456789/4586

Published
16-10-2020
How to Cite
Fuentes-Moreno, C., & Ambrós-Pallarés, A. (2020). Panorama of Cinema, History and Education Trilogy in Spain (1995-2020). Panta Rei. Digital Journal of History and Didactics of History, 14(2), 197–223. https://doi.org/10.6018/pantarei.445841
Issue
Section
Artículos