Representation of the Spanish's History Through the Philately. Study of the Stamps Designed by Gallego & Rey
Abstract
The research presents a detailed analysis of all Spanish postage stamps created by the humorists Gallego and Rey, which intended to reflect the Spanish history. This peculiar kind of philatelic product, based on the combination of historical facts and caricatures, had as initial objective to encourage mailing among young people resulting in an exhibition of a sole vision of the Spanish history. Through a review of the entire series of stamps entitled “History of Spain” (2000-2017) all the content of these communicative and pedagogical elements was studied. The most relevant results of this study allowed us to determine that the authors presented some ideological bias, concluding that this philatelic material transmitted a series of values that highlighted historical events linked to Spanish nationalism.
Downloads
References
Acevedo-Carmona, D. (2003). La caricatura editorial como fuente para la investigación de la historia de los imaginarios políticos: Reflexiones metodológicas. Historia y sociedad, 9, 151-173.
Allport, F. H. (1927). The psychology of nationalism: The nationalistic fallacy as a cause of war. Harper's, 155, 291-301.
Álvarez-Junco, J. (2001). El nacionalismo español: las insuficiencias en la acción estatal. Historia Social, 40, 29-51.
Arbesú, D. (2011). De Pelayo a Belay: la batalla de Covadonga según los historiadores árabes. Bulletin of Spanish Studies, 88(3), 321-340. doi: 10.1080/14753820.2011.574357
Arias-Ferrer, L., Egea-Vivancos, A., Sánchez-Ibáñez, R., Domínguez-Castillo, J., García-Crespo, F. J. y Miralles-Martínez, P. (2019). ¿Historia olvidada o historia no enseñada? El alumnado de Secundaria español y su desconocimiento sobre la Guerra Civil. Revista Complutense de Educación, 30(2), 461-478. doi: 10.5209/RCED.57625
Ayuso, A. (2007). Entre difusión y propaganda: la literatura latina a través de los sellos de correos. Minerva. Revista de Filología Clásica, 20, 191-216.
Balfour, S. y Quiroga, A. (2007). The Reinvention of Spain: Nation and Identity since Democracy. Nueva York: Oxford University Press.
Barrero, M. (2010). Sátira contra la monarquía hoy: lo representado contra lo narrado. En E. Bordería, F. A. Martínez y J. L. Gómez (Dir.). La risa periodística: teoría, metodología e investigación en comunicación satírica (pp. 115-141). Valencia: Tirant lo Blanch.
Basante, R. (2010). La demencia de un Rey: Fernando VI (1746-1759). Madrid: Instituto de España. Real Academia Nacional de Farmacia.
Billig, M. (1995). Banal nationalism. Londres: Sage.
Box, Z. (2004). Secularizando el Apocalipsis. Manufactura mítica y discurso nacional franquista:
la narración de la Victoria. Historia y Política, 12, 133-160.
Burdiel, I. (1998). Isabel II: un perfil inacabado. Ayer, 29, 187-216.
Calvo-Maturana, A. (2014). «Con tal que Godoy y la reina se diviertan»: en torno a la virtud de María Luisa de Parma y la legitimidad de Carlos IV. Historia y Política, 31, 81-112.
Campos, L. (2016). América y lo americano en los manuales escolares de Historia a lo largo del siglo XX. Historia y Política, 35, 19-46. doi: 10.18042/hp.35.02
Carratalá, A. (2015). El tratamiento de la Monarquía española en las viñetas de los medios digitales. Dígitos. Revista de Comunicación Digital, 1, 127-154.
Carretero, M. (2011). Constructing patriotism. Teaching of history and memories in global worlds. Charlotte: Information Age Publishing.
Carretero, M. y Bermúdez, A. (2012). Constructing Histories. En J. Valsiner (Ed.). Oxford Handbook of Culture and Psychology (pp. 625-646). Oxford: Oxford University Press.
Carretero, M. y Montanero, M. (2008). Enseñanza y aprendizaje de la Historia: aspectos cognitivos y culturales. Cultura y Educación, 20(2), 133-143. doi: 10.1174/113564008784490361
Castillo, A. (2011). «Me alegraré que al recibo de ésta...». Cuatrocientos años de prácticas epistolares (siglos XVI a XIX). Manuscrits, 29, 19-50.
Checa-Godoy, A. (2016). Auge y crisis de la prensa satírica española en el Sexenio Revolucionario (1868-1874). El Argonauta Español, 13. doi: 10.4000/argonauta.2335
Correyero, B. (2002). Propaganda turística y estatal en España a través de sellos y billetes. Historia y Comunicación Social, 7, 31-45.
Davis, B. (1985). Maps on Postage Stamps as Propaganda. The Cartographic Journal, 22(2), 125- 130. doi: 10.1179/caj.1985.22.2.125
De la Cuesta, J. L. y Odriozola, M. (2018). Marco normativo de la memoria histórica en España: legislación estatal y autonómica. Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología, 20. Recuperado de: http://criminet.ugr.es/recpc/20/recpc20-08.pdf
Del Pozo, M. (2013). Nacionalismo, globalización y cultura escolar: láminas murales para la enseñanza de la historia (1860-1939). Revista Mexicana de Historia de la Educación, 1(1), 1-28. doi: 10.29351/rmhe.v1i1.10
Denning, T. (1996). The Playing-cards of Spain: A Guide for Historians and Collectors. Londres: Cygnus Arts.
Drelichman, M. y Voth, H. J. (2011). Serial defaults, serial profits: Returns to sovereign lending in Habsburg Spain, 1566–1600. Explorations in Economic History, 48(1), 1-19. doi: 10.1016/j.eeh.2010.08.002
Duplá, A. (2001). El franquismo y el mundo antiguo. Una revisión historiográfíca. En C. Forcadell e I. Peiró-Martín (Coords.), Lecturas de la Historia. Nueve reflexiones sobre la historia de la historiografía (pp. 167-190). Zaragoza: Institución Femando el Católico y Diputación de Zaragoza.
Egea-Vivancos, A. y Arias-Ferrer, L. (2015). Russell Crowe el gladiador, Colón el descubridor y otros protagonistas de la Historia. Buceando en las narrativas históricas de jóvenes universitarios españoles. Clío. History and History teaching, 41. Recuperado de http://clio.rediris.es/
Ferreira, C. (2019). Vox como representante de la derecha radical en España: un estudio sobre su ideología. Revista Española de Ciencia Política, 51, 73-98. doi: 10.21308/recp.51.03
García-Álvarez, L. B. (2010). Las representaciones de la filatelia franquista. Historia Contemporánea, 40, 217-240.
García-Ramos, F. J. (2017). Enrique Ortega, ilustraciones para Cambio 16: intrahistoria de la primera caricatura de Don Juan Carlos de Borbón como rey de España. Revista Zer, 22(43), 85-104. doi: 10.1387/zer.17807
García-Sánchez, J. (2007). Sellos y memoria: la construcción de una imagen de España, 1936- 1945. Studia Historica. Historia Contemporánea, 25, 37-86.
García-San Juan, A. (2013). La distorsión de Al-Andalus en la memoria histórica española. Intus- Legere Historia, 7(2), 61-76.
García-Sebastiani, M. (2016). América y el nacionalismo español: las fiestas del 12 de octubre, del franquismo a la democracia. Historia y Política, 35, 75-94. doi: 10.18042/hp.35.04
Gil-González, F. (2012). El uso de la figura de Viriato en la pedagogía franquista. Estudios de Historia de España, 14, 213-230.
Gil-González, F. (2014). Un análisis historiográfico de la figura de Viriato desde los tiempos medievales hasta el siglo XIX. Estudios de Historia de España, 16, 25-44.
González, L. M. (2015). La construcción de la historia de los sellos postales de la Transición y la Democracia (1975-2014). En G. Navarro (coord.), Autorretratos del Estado. El sello postal de la Transición y la Democracia (pp. 18-37). Cuenca/Santander: Ediciones de Castilla-La Mancha/Publican Ediciones.
González-Fernández, D. (2012). La filatelia, ciencia auxiliar de la historia. Revista Fuentes, 6(23), 14-34.
Hargreaves-Mawdsley, W. N. (1968). Spain under the Bourbons, 1700–1833. History in Depth. Londres: Palgrave Macmillan.
Herrador, J. y Morales, M. Á. (2012). La Constitución de 1812 y el Bicentenario de la Independencia de Iberoamérica en diferentes soportes iconográficos. Revista de Innovación Docente, 1, 259-270.
Humanes, M. L. (2003). La reconstrucción del pasado en las noticias. La representación mediática del 25 aniversario de la muerte de Franco y la coronación de Juan Carlos I. Anàlisi: quaderns de comunicació i cultura, 30, 39-57.
Humlebaek, C. (2004). La Constitución de 1978 como lugar de memoria en España. Historia y Política, 12, 187-210.
Izquierdo, J. M. (2019). La Guerra civil española como tema en la novela gráfica actual. Bergen Language and Linguistics Studies, 10(1). doi: 10.15845/bells.v10i1.1443
Johnson, C. y Leatherman, A. (2005). El Toro de Osborne: advertising, community, and myth. The Social Science Journal, 42(1), 135–140. doi: 10.1016/j.soscij.2004.11.012
Kamen, H. (2020). La invención de España: Leyendas e ilusiones que han construido la realidad española. Barcelona: Espasa.
Lander, E. (2001). Pensamiento crítico latinoamericano: la impugnación del eurocentrismo. Revista de Sociología, 15, 13-25. doi: 10.5354/0719-529X.2001.27766
Le Bon, G. (1921). Psicología de las multitudes. Madrid: Daniel Jorro.
López-Rodríguez, C. (2015). Repensando las narrativas nacionales: Un análisis del origen, transmisión e influencia en el aprendizaje histórico. Panta Rei. Revista Digital de Ciencia y Didáctica de la Historia, 9, 77-92. doi: 10.6018/pantarei/2015/6
López-Rodríguez, C. y Carretero, M. (2012). Identity construction and the goals of history education. En M. Carretero, M. Asensio y M. Rodríguez-Moneo (Eds.). History education and the construction of national identities (pp. 139-150). Charlotte: Information Age Publishing.
Miguel-Revilla, D. y Sánchez-Agustí, M. (2018). Modelos de conciencia histórica en el alumnado de Educación Secundaria: tradición, simbología y contextualización en torno a los restos del franquismo. Panta Rei. Revista Digital de Ciencia y Didáctica de la Historia, 119-142. doi: 10.6018/pantarei/2018/6
Mira, A. (2016). Estereotipos de género y matrimonio regio como estrategia de legitimación en la monarquía española contemporánea. Revista de Historia Constitucional, 17, 165-191. doi: 10.17811/hc.v0i17.461
Molina-Aparicio, F. (2005). Modernidad e identidad nacional. El nacionalismo español del siglo XIX y su historiografía. Historia Social, 52, 147-171.
Molina-Martínez, M. (2012). La leyenda negra revisitada: la polémica continúa. Revista Hispanoamericana. Publicación digital de la Real Academia Hispano Americana de Ciencias, Artes y Letras, 2. Recuperado de http://revista.raha.es/art1.html
Moreno, I. (1992). América y el nacionalismo de estado español del IV al V Centenarios. Estudios Regionales, 34, 53-78.
Moreno, M. (2001). La «fabricación» de Fernando VII. Ayer, 41, 17-42.
Moreno-Luzón, J. (2010). Reconquistar América para regenerar España. Nacionalismo español y
centenario de las independencias en 1910-1911. Historia Mexicana, 60(1), 561-640.
Moreno-Vera, J. R. y Martínez-Llorca, F. J. (2020). La narrativa del colonizador: la América Precolombina, un contenido ‘invisible’ en los libros de texto españoles. Izquierdas, 49, 341- 351.
Navarro, G. (2009). Autorretratos del Estado. Una aproximación al sello postal del franquismo como medio de emisión de mensajes ideológicos (1936-1975). Tesis doctoral: Universidad de Castilla-la Mancha. Recuperado de http://hdl.handle.net/10578/1440
Nieto-Olarte, M. (2009). Ciencia, imperio, modernidad y eurocentrismo: el mundo atlántico del siglo XVI y la comprensión del Nuevo Mundo. Historia Crítica, 39E, 12-32. doi: 10.7440/histcrit39E.2009.01
Nuñez-Seixas, X. M. (2004). Patriotas y demócratas: sobre el discurso nacionalista español después de Franco (1975-2005). Gerónimo de Uztariz, 20, 45-98.
Nuñez-Seixas, X. M. (2017). ¿Negar o reescribir la Hispanidad? Los nacionalismos subestatales ibéricos y América Latina, 1898-1936. Historia Mexicana, 67(1), 401-458.
Oostindie, G. J. (1988). Cuban Railroads, 1830-1868. Origins and Effect of 'Progressive Entrepreneurialism'. Caribbean Studies, 20(3-4), 24-45.
Ortiz, D. (2017). «Tanto monta». Apropiación de los símbolos e imagen de los Reyes Católicos durante el franquismo. En F. J. Moreno (Dir.). El franquismo y la apropiación del pasado: el uso de la historia, de la arqueología y de la historia del arte para la legitimación de la dictadura (pp. 253-270). Madrid: Editorial Pablo Iglesias.
Panofsky, E. (1992). Estudios sobre iconología. Madrid: Alianza.
Pasamar, G. (2015). ¿Cómo nos han contado la Transición? Política, memoria e historiografía
(1978-1996). Ayer, 99, 225-249.
Peiró-Martín, I. (2004). La consagración de la memoria: una mirada panorámica a la
historiografía contemporánea. Ayer, 53, 179-205.
Quiroga, A. y Archilés, F. (2018). Ondear la nación. Nacionalismo banal en España. Granada: Comares.
Reguera, A. T. (2007). La lucha postal por el territorio. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias sociales, 11(237). Recuperado de: http://www.ub.es/geocrit/sn/sn- 237.htm
Reid, D. M. (1984). The Symbolism of Postage Stamps: A Source for the Historian. Journal of Contemporary History, 19(2), 223–249. doi: 10.1177/002200948401900204
Ríos, M. F. (2005). De la Restauración a la Reconquista: la construcción de un mito nacional (Una revisión historiográfica. Siglos XVI-XIX). En la España Medieval, 28, 379-414.
Rodrigo-Martín, L., Rodrigo-Martín, I. y Núñez-Gómez, P. (2018). Propaganda y educación. Estudio de la propaganda en la historia educativa española (1900-1975). Etic@net, 18(1), 133-172.
Rodríguez, C. (1980). Las tarifas postales españolas hasta 1850 (del pago aplazado al franqueo previo). Investigaciones históricas: época moderna y contemporánea, 2, 107-166.
Romero, J., Brandis, D., Delgado-Viñas, C., García-Rodríguez, J. L., Gómez-Moreno, M. L., Olcina, J., Rullán, O., Vera-Rebollo, J. F. y Vicente-Rufí, J. (2018). Aproximación a la Geografía del despilfarro en España: balance de las últimas dos décadas. Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles, 77, 1-51. doi: 10.21138/bage.2533
Rueda, J. C. (2013). Entre Franco y Juan Carlos. Representación y memoria en televisión y otros medios populares (1966-1975). Historia Actual Online, 32, 93-105.
Ruiz, M. J. (2001). Dictadura, censura y prensa en España: 1923-1930. En E. Arias, M. E. Barroso, M. C. Parias y Ruiz, M. J. (Coords.) Comunicación, historia y sociedad: homenaje a Alfonso Braojos (pp. 577-586). Sevilla: Universidad de Sevilla.
Sánchez, R. (2019). La imagen circulante del rey: el sello postal y las representaciones visuales de la nación en España (1849-1882). Hispania, 79(262), 443-470. doi: 10.3989/hispania.2019.013
Vaca, J. A. (1991). La larga guerra de Francisco Franco. Madrid: Ediciones Rialp.
Varner, E. C. (2004). Mutilation and Transformation. Damnatio memoriae and Roman imperial
portraiture. Leiden: Brill.
Vázquez-Liñán, M. y Leetoy, S. (2016). Memoria histórica y propaganda. Una aproximación teórica al estudio comunicacional de la memoria. Comunicación y Sociedad, 26, 71-94. doi: 10.32870/cys.v0i26.5436
Wundt, W. (1926). Elementos de psicología de los pueblos: bosquejo de una historia de la evolución psicológica de la humanidad. Madrid: Daniel Jorro.
Zabalo, F. J. (2004). El número de musulmanes que atacaron Covadonga. Los precedentes bíblicos de unas cifras simbólicas. Historia. Instituciones. Documentos, 31, 715-727.
Zapata-Parra, J. A. (1998). La enseñanza de la historia en la escuela primaria durante el franquismo: la Historia de España y la Enciclopedia Álvarez. Panta Rei. Revista Digital de Ciencia y Didáctica de la Historia, 4. Recuperado de https://www.um.es/cepoat/pantarei/wp-content/uploads/2018/04/1998_16- zapatafranquismo.pdf
Zugasti, R. (2005). La legitimidad franquista de la Monarquía de Juan Carlos I: un ejercicio de amnesia periodística durante la transición española. Comunicación y Sociedad, 18(2), 141- 168.
Zugasti, R. (2006). La prensa de la transición como cómplice de Juan Carlos I: el ejemplo de la legitimidad franquista de la Monarquía. Espacio, Tiempo y Forma, Serie V, Historia Contemporánea, 18, 299-319. doi: 10.5944/etfv.18.2006.3126
Copyright (c) 2020 Pedro Vázquez-Miraz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All the contents published in this journal are subject to an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Creative Commons License. You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt — remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
Full text of the license is available in: Creative Commons License