The Image of Prehistory in Cinema and the Prehistoric Cinema Genres. A World of Monkey-Men, Bikinis and Dinosaurs

Authors

  • Alberto Lombo Montañés Universidad de Zaragoza
DOI: https://doi.org/10.6018/pantarei/2019/1
Keywords: comedy, cartoon, fantasy, science fiction, evolution, prehistory

Abstract

This article establishes the bases of a history of prehistory in cinema. We have selected some lms which are sorted into four genres (comedy, animation, historical and fantastic). We have also analyzed the content of the lms (the prehistoric man, the prehistoric woman and landscape). Finally, this article re ects also on lms about human evolution in the 21st century. The result of this work highlights three main stages: 1) the comic origin of prehistoric cinema (1905-1940), 2) the attempt at standardization of the stereotypes in the fantastic adventures’ lms (1940-1970), and 3) the historical tendency (1980-2019), as it includes a discussion about the use of prehistory in postmodernity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Altman, R. (2000). Los géneros cinematográ cos. Barcelona: Paidós.

Ardrey R. (1961). African Genesis. New York: Atheneum.

Augusta, J. y Burian, Z. (1962). Das buch von den mammuten. Czechoslovakia: Artia.

Ayán Vila, X. (2017). Hugh Hudson (director). Altamira. Nailos, 4, 292-296.

Azéma, M. (2011). La préhistoire du cinéma. Origines paléolithiques de la narration graphique et du cinématographe... Paris: Errance.

Barthes, R. (1968). L’E et de Réel. Communications, 11, 84-89.

Carvajal, A., Hernando, C., Soto, M. M., y Tejerizo, C. (2011). El Síndrome de Indiana Jones. La imagen social del arqueólogo. Estrat Crític, 5, 38-49. Blanco, A. (1993). Cinesaurios. Barcelona: Royal Books.

Bordes, F. (1959). Science- ction et préhistoire. Satélite, 16, 173-186.

Bourget, J-L. (1992). L’Histoire au cinema. Le passé retrouvé. Paris: Gallimard.

Dagen, P. (2003). Imágenes y leyendas de la Prehistoria. En Venus y Caín. Nacimiento y tribulaciones de la Prehistoria en el siglo XIX (pp. 16-43). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Dart, R. (1953). The predatory transition from ape to man. International Anthropological and Linguistic Rewiew 1 (4), 201-218.

De Groot, J. (2015). Remaking History. The past in contemporary historical ctions. London: Routeledge.

Drummond, L. (1996). American Dreamtime. A Cultural Analysis of Popular Movies, and Their Implications for a Science of Humanity. Lanham: Rowman & Little eld Publishers.

Ducros, A. y Ducros, J. (2000). Du gorille à l’homme fossile: art et science. En A. Ducros, y J. Ducros. (eds.), L ́homme préhistorique. Images et imaginaire (pp. 189-201). Paris: L ́Harmattan.

Egea, A. y Arias, L. (2015). Russell Crowe el gladiador, Colón el descubridor y otros protagonistas de la historia: buceando en las narrativas históricas de jóvenes universitarios españoles, Clio. History and History Teaching, 41. Recuperado de http://clio.rediris.es/

Fernández Gonzalo, J. (2011). Filosofía zombi. Barcelona: Anagrama.

Fernández Martínez, V. (1991). La arqueología de la Imaginación: Notas sobre literatura y Prehistoria, Arqritica, 2, 3-6.

Ferry, L. (2017). La revolución transhumanista. Madrid: Alianza.

Figuier, M. M. L. y Zimmermann, W.F.A. (1871): El mundo antes de la creación del hombre. Origen del hombre. Problemas y maravillas de la Naturaleza. Tomo II. Barcelona. Montaner y Simon.

García-Escárzaga, A. (2013). Análisis cientí co de Ao, el último neandertal (J. Maleterre, 2010), Frame, 9, 37-66. González Morales, M. (2018). Releyendo la Prehistoria. Los pintores (negros) de Altamira y otras historias. Madrid: La Huerta Grande.

Gubern, R. (2002). Máscaras de la cción. Barcelona: Anagrama.

Harari, Y. N. (2014). De animales a dioses. Breve historia de la humanidad. Barcelona: Debate.

Haraway, D. J. (1995). Ciencia, cyborgs y mujeres. La reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.

Hernández Descalzo, P. (1997). Luces, cámara, ¡acción!: Arqueología, toma 1. Complutum, 8, 311-334.

Horrall, A. (2018). Inventing the cave man: from Darwin to the Flintstones. Manchester: Manchester University Press.

Hurel, A. (2003). Hombres salvajes y hombres fósiles del escultor Constant Roux. En Venus y Caín. Nacimiento y tribulaciones de la Prehistoria en el siglo XIX (pp. 100-105). Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte.

Jameson, F. (2009). Arqueologías del futuro. El deseo llamado utopía y otras aproximaciones de ciencia-ficción. Madrid: Akal.

Jardón, P., Pérez, C. y Soler, B. (2012). Prehistoria y cine. Valencia: Museu de Prehistòria de Valencia.

Kempen, B. (1994). Abenteuer in Gondwanaland und Neandertal: pr historische Motive in der Literatur und anderen Medien. Meitingen: Corian-Verlag.

Klossner, M. (2006). Prehistoric Humans in Film and Television: 581 Dramas, Comedies and Documentaries. Je erson London: Mc Farland & Company.

Koval S. (2008). La condición poshumana. Camino de la integración hombre-máquina en el cine y en la ciencia. Buenos Aires: Cinema.

Lagardère, G. (1990). Peintres d’un monde disparu: la préhistoire vue par les artistes de la fin de

XIXe siècle à nos jours. Solutré-Pouilly: Musée de Préhistoire de Solutré.

Lipovetski, G. y Serroy, J. (2009). La pantalla global. Cultura mediática y cine en la era hipermoderna. Barcelona: Anagrama.

Lombo, A. (2014). La cueva de los sueños olvidados de Herzog. ArkeoGazte, 4, 297-302.

Lombo, A. (2015). El arte paleolítico en El Carnicero de Chabrol. Panta Rei, Revista Digital de Ciencia y Didáctica de la Historia, 139-142. Recuperado de https://doi.org/10.6018/pantarei/2015/13.

Lombo, A. y Alcolea, M. (2016). Hace un millón de años. Complutum, 27 (1), 219-222.

Lorenz, K. (1966). On Aggression. Londres: Methuen.

Losilla, C. (1997). La Prehistoria, los dinosaurios y otras criaturas feroces de Willis O ́Brien a Steven Spielberg. Dirigido por... 259, 336-43.

Martín, I. (2006). La Prehistoria en el cine. Panta Rei, Revista Digital de Ciencia y Didáctica de la Historia, 25-29. Recuperado de https://doi.org/10.6018/pantarei/2006/2.

Marzal, J. J. (1998). David Wark Gri th. Madrid: Cátedra.

Moser, S. (1998). Ancestral Images. The Iconography of Human Origins. Ithaca: Cornell University Press.

Navarro, J.A. (2013). Perros de paja. Mundos opuestos. Dirigido por..., 439, 53-55.

Richard, N. (2008). Inventer la préhistoire. Les débuts de l’archéologie préhistorique en France. Paris: Viuibert Adapt.

Rojano Simón, M. (2016). De las cuevas al cine: la Prehistoria en el cine y la televisión Metakinema, 19. Recuperado de http://www.metakinema.es/metakineman19s5a1_Prehistoria_Cine_Television_Marta_Rojano_Simon.html.

Roussot, A. (2003). ¿Ario o lapón? En Venus y Caín. Nacimiento y tribulaciones de la Prehistoria en el siglo XIX (pp. 76-83). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Ruiz, G. (2016). Ilustración prehistórica y tebeo de Prehistoria: ¿caminos divergentes o convergentes? En H. Bonet, H. y Moreno, A. (eds.), Prehistoria y cómic (pp. 59-86). Valencia: Museo de Prehistoria de Valencia. Diputación de Valencia.

Ruiz, G. y Castaño, A. M. (2008). Arqueologia e cinema, uma história em comum. Revista Arqueologia Pública, 3, 19-33.

Sanchis, A. y Morales, J. V. (2012). Paisaje y fauna: de la arqueología a la pantalla. En P. Jardón, C. Pérez, y B. Soler. (eds.), Prehistoria y cine (pp. 56-68). Valencia: Museu de Prehistòria de València.

Semonsut, P. (2013). Le passé du fantasme. La représentation de la préhistoire en France dans la seconde moitié du XXe si cle. Paris: Errance.

Soler, B. (2016). ¡Gracias Lucy! En H. Bonet y A. Moreno (eds.), Prehistoria y cómic (pp. 167-191). Valencia: Museo de Prehistoria de Valencia. Diputación de Valencia.

Tejerizo García, C. (2011). Arqueología y cine: distorsiones de una ciencia y una profesión. El futuro del Pasado, 2, 389-406.

Vallin L. (2000). Agressivité et violence de l’homme préhistorique dans ses représentations modernes. En A. Ducros y J. Ducros (eds.), L ́homme préhistorique. Images et imaginaire (pp. 173-188). Paris: L ́Harmattan.

Villaverde, V. (2012). El destino de los neandertales: cine y evolución humana. En P. Jardón, C. Pérez y B. Soler. (eds.), Prehistoria y cine (pp. 39-68). Valencia: Museu de Prehistòria de Valencia.

Vogel, J., Randau, F. y Zink, A. (2017). Der Mann aus dem Eis. Ditzingen: Reclam.

Published
26-09-2019
How to Cite
Lombo Montañés A. (2019). The Image of Prehistory in Cinema and the Prehistoric Cinema Genres. A World of Monkey-Men, Bikinis and Dinosaurs. Panta Rei. Digital Journal of History and Didactics of History, 13, 9–35. https://doi.org/10.6018/pantarei/2019/1
Issue
Section
Artículos