Hybrid Writings of Family Memory in Álex Chico’s "Los cuerpos partidos", Ana Iris Simón’s "Feria" and Juan Gómez Bárcena’s "Lo demás es aire"

Authors

  • Roxana Ilasca Université de Tours, ICD
DOI: https://doi.org/10.6018/monteagudo.628121
Keywords: Spanish Literature of the 21st century, History, hybrid poetics, (post)memory, family story

Abstract

This article studies the role of memory in three 21st century Spanish works: Álex Chico’s Los cuerpos partidos, Ana Iris Simón’s Feria and Juan Gómez Bárcena’s Lo demás es aire. The focus will be on how these authors rebuild their families’ story, how they try to register individual accounts, insert personal and official archives, and add fiction to the narrative whenever official documents are missing, in order to record different episodes of one’s personal and collective experience. Thus, they create hybrid texts whose purpose is to question the official discourse of History and the traditional form of the novel.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayete Gil, María (2024). “Representaciones de la(s) crisis de 2008 y sus consecuencias en el medio rural a través de cinco novelas españolas”. Historia Actual Online, 64 (2), 119-134.

Barthes, Roland (1980). La chambre claire. Note sur la photographie. París, Gallimard.

Basabe, Nere (2019). “Memoria histórica, violencia política y crisis de identidades en la nueva narrativa española”. En Claesson, Christian (coord.), Narrativas precarias. Crisis y subjetividad en la cultura española actual. Xixón, Hoja de Lata, 21-57.

Becerra Mayor, David (2015a). “Introducción”. En Becerra Mayor, David (coord.), Convocando al fantasma: novela crítica en la España actual. Ciempozuelos, Tierradenadie Ediciones, 7-24.

Becerra Mayor, David (2015b). La guerra civil como moda literaria. Madrid, Clave Intelectual.

Becerra Mayor, David (2018). “La guerra civil en la novela española actual. Entre el consenso de la transición y el consenso neoliberal”. Revista chilena de literatura, 98, 73-103.

Benjamin, Walter (1987). “Le Narrateur. Réflexion sur l’oeuvre de Nicolas Leskov”. En Rastelli raconte… et autres récits. París, Seuil, 143-178.

Cebrián, Mariano (2021). “Ana Iris Simón: «La Mancha es una tierra que tiende a la autoparodia por herencia del Quijote»”. ABC, 24/04/2021. Recuperado de: https://www.abc.es/espana/castilla-la-mancha/abci-iris-simon-mancha-tierra-tiendeautoparodia-herencia-quijote-02104222040_noticia.html (último acceso: 04/06/2024).

Cercas, Javier (2010 [2001]). Soldados de Salamina. Barcelona, Tusquets Editores.

Chico, Alex (2019). Los cuerpos partidos. Barcelona, Candaya.

Cruz Suárez, Juan Carlos y Escandell Montiel, Daniel (2024). “Memoria exocanónica. Contrapuntos memorialistas y contranacionalismo militante en Los huérfanos de Jorge Carrión”. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, vol. XII, n.º 1, 31-48.

Del Molino, Sergio (2022 [2016]). La España vacía. Barcelona, Alfaguara.

Díaz Álvarez, Enrique (2021). La palabra que aparece. El testimonio como acto de supervivencia. Barcelona, Anagrama.

Gallardo, Sara R. (2020). “La autonovela familiar como posicionamiento político”. En Moyano Arellano, Claudio, Sánchez Jiménez, Raquel, Blanco Campos, Félix y Escudero G., Irene (eds.). Literatura y política: políticas de la literatura. Valladolid, Ediciones Universidad de Valladolid, 69-82.

Gómez Bárcena, Juan (2022). Lo demás es aire. Barcelona, Seix Barral.

Gómez López-Quiñones, Antonio (2006). La guerra persistente. Memoria, violencia y utopía: representaciones contemporáneas de la Guerra Civil española. Madrid – Frankfurt, Iberoamericana – Vervuet.

Halbwachs, Maurice (1997 [1950]). La mémoire collective. París, Albin Michel.

Han, Byung-Chul (2023). La crisis de la narración. Barcelona, Herder.

Hirsch, Marianne (2008). “The Generation of Postmemory”. Poetics Today, 29:1, 103-128.

Luengo, Ana (2004). La encrucijada de la memoria. La memoria colectiva de la Guerra Civil Española en la novela contemporánea. Berlín, Edition Tranvía.

Martín Gijón, M. (2011). La poesía durante la guerra civil española en el frente y la retaguardia de la zona republicana. Notas para una revisión. Monteagudo. Revista de Literatura Española, Hispanoamericana y Teoría de la Literatura, (16), 181–201. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/monteagudo/article/view/231231

Noguerol, Francisca (2023). “Escrituras políticas en el siglo XXI: de ablandes a hablantes”. En Rosales Rodríguez, Amán, Sawala, Wojciech y Szukała, Wiosna (eds.). Texto, pensamiento, sociedad. Estudios recientes sobre literatura y cultura del mundo hispánico. Poznan, Adam Mickiewicz University Press, 49-66.

Nora, Pierre (1997). Les Lieux de mémoire. 1 [La République, la Nation, les France]. París, Gallimard.

O’Donoghue, Samuel (2019). “Posmemoria y trauma: algunos problemas teóricos y sus consecuencias para la crítica literaria”. Pasajes. Revista de pensamiento contemporáneo, 56, 8-25.

Pozuelo Yvancos, José María (2017). Novela española del siglo XXI. Madrid, Cátedra.

Pozuelo Yvancos, José María (ed.) (2022). Literatura y memoria: narrativa de la guerra civil. Murcia, Editum.

Ricoeur, Paul (2000). La mémoire, l’histoire, l’oubli. París, Seuil.

Ros Ferrer, Violeta (2023). “Reparación, catarsis, venganza. Un análisis de Carcoma, de Layla Martínez”. Orillas, 12, 87-99.

RTVE (2022). El ojo crítico. 02/05/2022. Recuperado de: https://www.rtve.es/play/audios/el-ojo-critico/demas-aire-juan-gomez-barcena-02-05-22/6525691/ (último acceso: 03/06/2024).

Simón, Ana Iris (2022 [2020]). Feria. Barcelona, Penguin Random House.

Sontag, Susan (2021). Sur la photographie. Traducción de Philippe Blanchard. París, Christian Bourgois Éditeur.

Published
28-02-2025
How to Cite
Ilasca, R. (2025). Hybrid Writings of Family Memory in Álex Chico’s "Los cuerpos partidos", Ana Iris Simón’s "Feria" and Juan Gómez Bárcena’s "Lo demás es aire". Monteagudo. Revista de Literatura Española, Hispanoamericana y Teoría de la Literatura, (30), 185–202. https://doi.org/10.6018/monteagudo.628121