Academic Stress in Nursing Students

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/edumed.598841
Keywords: Psychological Distress, Nursing Students, Coping strategies, Nursing Education

Supporting Agencies

  • No funding was received

Abstract

Introduction: The load of academic activities can generate in students various changes at the psychological, behavioral and physical levels, which are attributed to stress, for which it is necessary to implement various coping strategies to deal with it and reduce the magnitude of this. Objective: To evaluate the level of academic stress in nursing students and to identify the causes, manifestations and coping resources. Methos: Analytical, quantitative, cross-sectional study. A total of 610 students were surveyed using the SISCO academic stress questionnaire. Results: The mean age of the respondents was 28.64 years (SD: 7.95), and they were mostly female (89.84%), in their third year (24.26%), and without children (64.43%). The average intensity of academic stress was 4.26 out of 5.00. Teacher evaluations were the most common stressor, and psychological reactions such as anxiety, distress, or despair were the most common stress responses. The most used coping strategy was the development and implementation of action plans to solve problems. Conclusions: Most respondents reported high levels of stress. Reactions to stress were associated with the variables of age, gender, children, and year of study. There is a need to provide students with tools to cope with stress.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Daiana Cruz Carabajal, Universidad Nacional de Tucumán

Licenciada en Enfermería. Universidad Nacional de Tucumán (UNT), Tucumán, Argentina. e-mail: dai_carabajal@eue.unt.edu.ar, ORCID ID: https://orcid.org/0009-0005-4105-8449

Analia Ortigoza, Universidad Nacional de Tucumán

Licenciada en Enfermería. Doctora en Ciencias de la Salud. Docente en Universidad Nacional de Tucumán (UNT), Argentina. Investigadora del Grupo de Investigación en Educación en Enfermería, AEUERA, Argentina. e-mail: aortigoz@eue.unt.edu.ar, ORCID: https://orcid.org/0009-0006-5143-7781 

Carlos Jesús Canova Barrios, Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES)

Licenciado en Enfermería. Especialista en Docencia Universitaria, Magister en Investigación Clínica Farmacológica, Doctor en Salud Pública y Doctor en Ciencias Médicas, Profesor Universitario. Investigador del Grupo de Investigación en Educación en Enfermería, AEUERA (Argentina) y docente de la carrera de Enfermería de la Universidad de Ciencias Empresariales y Sociales (UCES); ccanova@uces.edu.ar, ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-3901-6117

References

Organización Mundial de la Salud. Estrés, 2023. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/questions-and-answers/item/stress

Pinto EE, Villa AR, Pinto HA. Estrés académico en estudiantes de la Universidad de La Guajira, Colombia. Revista de Ciencias Sociales. 2022; 28 (Especial 5): 87-99. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8471675

Santos CA, Ortigoza A, Canova-Barrios C. Nursing students’ perceptions of Clinical Clerkship. Seminars in Medical Writing and Education. 2023;2:30. https://doi.org/10.56294/mw202330

Lanuque A. Revisión Sistemática del Afrontamiento del Estrés Universitario en Momentos de Presión. CdVS. 2020; 13 (Especial):130-42. http://revistacdvs.uflo.edu.ar/index.php/CdVUFLO/article/view/267

Llorente Pérez YJ, Herrera Herrera JL, Hernández Galvis DY, Padilla Gómez M, Padilla Choperena CI. Estrés académico en estudiantes de un programa de Enfermería - Montería 2019. Rev Cuid. 2020;11(3):e1108. https://doi.org/10.15649/cuidarte.1108

Castillo Ávila I, Barrios Cantillo A, Alvis Estrada LR. Estrés académico en estudiantes de enfermería de Cartagena, Colombia. Investig Enferm Imagen Desarr. 2018;20(2). https://doi.org/10.11144/Javeriana.ie20-2.eaee

Ruidiaz-Gómez KS, Peinado-Valencia LP, Osorio-Contreras LV. Estrés en estudiantes de enfermería que realizan prácticas clínicas en una institución universitaria de Cartagena-Colombia, 2019. Arch Med (Manizales). 2020;20(2):437-448. https://doi.org/10.30554/archmed.20.2.3674

Canova-Barrios C, Almeida JA, Condori Aracayo E, Mansilla M, Garis D. Calidad de vida relacionada con la salud en estudiantes de tecnicatura en enfermería. Rev Chil Enferm. 2023;5(2):44-56. https://doi.org/10.5354/2452-5839.2023.72003

Batista de Freitas PH, Meireles AL, da Silva Ribeiro IK, Silva Abreu ML, de Paula W, Silva Cardoso C. Síntomas de depresión, ansiedad y estrés en estudiantes del área de la salud e impacto en la calidad de vida. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2023;31:e3884. https://doi.org/10.1590/1518-8345.6315.3884

Bautista-Coaquira MH, Rodriguez-Quiroz MZ. Correlación entre el estilo de vida y nivel de estrés en estudiantes de enfermería de una universidad peruana. Rev Peru Med Integr. 2021;6(4):102-109. https://doi.org/10.26722/rpmi.2021.v6n4.34

Berrío García N, Mazo Zea R. Estrés académico. Rev Psicol Univ Antioquia. 2011; 3(2):65-8. https://doi.org/10.17533/udea.rp.11369

Giai M, Franco E. Percepción del nivel de estrés en estudiantes de enfermería en Mendoza, Argentina. Investigación, Ciencia y Universidad. 2019;3(4):12-21.

Azzara S, Grinhauz AS, Torres F, Gallo P. Prácticas clínicas y estrés en estudiantes de la carrera de Enfermería. Defensa Nacional. 2023;8:214-231. http://cefadigital.edu.ar/handle/1847939/2407

Quiliano Navarro M, Quiliano Navarro M. Inteligencia emocional y estrés académico en estudiantes de enfermería. Cienc Enferm. 2020;26:3. http://doi.org/10.4067/s0717-95532020000100203

Carreón-Gutiérrez CA de los Reyes Nieto LR, Vázquez Treviño MGE. Estrés académico en estudiantes de enfermería durante la pandemia de COVID-19. Revista Salud y Cuidado. 2022;1(1):27-40. https://doi.org/10.36677/saludycuidado.v1i1.18237

Salvo J, Villagrán F, Aravena C, Campos D, Cid J, Cruces S, González M, Olguín V. Depresión, ansiedad y estrés en estudiantes de enfermería. J Health Med Sci. 2021;7(2):83-90. https://revistas.uta.cl/pdf/60/2.-johamsc-salvo-062-21-numeracion.pdf

Barraza Macías A. El inventario SISCO de Estrés Académico: Propiedades psicométricas. Psicología científica. 2007;9(10).

Teque-Julcarima MS, Galvez Diaz N, Salazar Mechán DM. Estrés académico en estudiantes de enfermería de universidad peruana. Medicina Natur. 2020;14(2):43-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7512760

Guzmán-Castillo A, Bustos C, Zavala W, Castillo-Navarrete JL. Inventario SISCO del estrés académico: revisión de sus propiedades psicométricas en estudiantes universitarios. Ter Psicol. 2022;40(2):197-211. https://doi.org/10.4067/S0718-48082022000200197

Canova-Barrios CJ. Aspectos éticos en la publicación de manuscritos científicos: Una revisión de literatura. Salud, Ciencia y Tecnología.2022;2:81. https://doi.org/10.56294/saludcyt202281

Silva-Ramos MF, López-Cocotle JJ, Columba Meza-Zamora ME. Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia. 2020;28(79):75-83. https://www.redalyc.org/journal/674/67462875008/html/

Pérez-Del-Vallín V. Development of communication skills in the health sector. Seminars in Medical Writing and Education. 2022;1:5. https://doi.org/10.56294/mw20225

Tito J, Canova-Barrios C, Figueira-Teuly J. Bienestar espiritual de adultos jóvenes del municipio libertador San Martín, Entre Ríos, Argentina. Rev Colomb Enferm. 2020;19(1):e016. https://doi.org/10.18270/rce.v19i1.2537

Organización Mundial de la Salud. Situación de la Enfermería en el mundo, 2020. Disponible en: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/331675/9789240003392-spa.pdf?isAllowed=y&sequence=1

Ttito-Vilca SA, Estrada-Araoz EG, Mamani-Roque M. Estilos de vida en los estudiantes de una universidad privada: Un estudio descriptivo. Salud, Ciencia y Tecnología. 2023;4:630. https://doi.org/10.56294/saludcyt2024630

Avalos Latorre ML, Trujillo Martínez F. Variables involucradas con el estrés académico y el afrontamiento en universitarios durante el confinamiento por covid-19. Psicología Iberoamericana. 2021;29(3):e293331. https://doi.org/10.48102/pi.v29i3.331

Segura González RM, Pérez Segura I. Impacto diferencial del estrés entre hombres y mujeres: una aproximación desde el género. Alternativas en Psicología. 2016;36:105-120.

Anaman-Torgbor JA, Tarkang E, Adedia D, Attah OM, Evans A, Sabina N. Academic-Related Stress Among Ghanaian Nursing Students. Florence Nightingale J Nurs. 2021;29(3):263-270. https://doi.org/10.5152/FNJN.2021.21030

Valdez López YC, Marentes Patrón RA, Correa Valenzuela SE, Hernández Pedroza RI, Enríquez Quintero ID, Quintana Zavala MO. Nivel de estrés y estrategias de afrontamiento utilizadas por estudiantes de la licenciatura en Enfermería. Enf Global. 2022;21(1):248-70. https://doi.org/10.6018/eglobal.441711

Jerez-Mendoza M, Oyarzo-Barría C. Estrés académico en estudiantes del Departamento de Salud de la Universidad de Los Lagos Osorno. Rev Chil Neuro-psiquiatr. 2015;53(3):149-57. http://doi.org/10.4067/S0717-92272015000300002

García-Ros R, Pérez-González F, Pérez-Blasco J, Natividad LA. Evaluación del estrés académico en estudiantes de nueva incorporación a la universidad. Rev Latinoam Psicol. 2012;44(2):143-54. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80524058011

Canova-Barrios C, Lepez CO, Manzitto G, Ortigoza A. Research and scientific publication in nursing in Argentina. Data and Metadata. 2022;1:27. https://doi.org/10.56294/dm202235

Fernández OG, Robledo GP, Canova-Barrios C. Satisfacción de estudiantes de enfermería con las experiencias y espacios de simulación. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias. 2023;2:420. https://doi.org/10.56294/sctconf2023420

Canova-Barrios C, Acosta-Salazar DP, Torres-Barrios LA, Álvarez-Miño L. Variables que influyen el desempeño de los estudiantes de enfermería de la Universidad del Magdalena en las pruebas SABER PRO. Enfermería (Montevideo). 2023;12(2):e3370. https://doi.org/10.22235/ech.v12i2.3370

Published
12-02-2024
How to Cite
Cruz Carabajal, D., Ortigoza, A., & Canova Barrios, C. J. (2024). Academic Stress in Nursing Students. Spanish Journal of Medical Education, 5(2). https://doi.org/10.6018/edumed.598841

Most read articles by the same author(s)