Academic Stress in Nursing Students
Supporting Agencies
- No funding was received
Abstract
Introduction: The load of academic activities can generate in students various changes at the psychological, behavioral and physical levels, which are attributed to stress, for which it is necessary to implement various coping strategies to deal with it and reduce the magnitude of this. Objective: To evaluate the level of academic stress in nursing students and to identify the causes, manifestations and coping resources. Methos: Analytical, quantitative, cross-sectional study. A total of 610 students were surveyed using the SISCO academic stress questionnaire. Results: The mean age of the respondents was 28.64 years (SD: 7.95), and they were mostly female (89.84%), in their third year (24.26%), and without children (64.43%). The average intensity of academic stress was 4.26 out of 5.00. Teacher evaluations were the most common stressor, and psychological reactions such as anxiety, distress, or despair were the most common stress responses. The most used coping strategy was the development and implementation of action plans to solve problems. Conclusions: Most respondents reported high levels of stress. Reactions to stress were associated with the variables of age, gender, children, and year of study. There is a need to provide students with tools to cope with stress.
Downloads
Metrics
References
Organización Mundial de la Salud. Estrés, 2023. Disponible en: https://www.who.int/es/news-room/questions-and-answers/item/stress
Pinto EE, Villa AR, Pinto HA. Estrés académico en estudiantes de la Universidad de La Guajira, Colombia. Revista de Ciencias Sociales. 2022; 28 (Especial 5): 87-99. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8471675
Santos CA, Ortigoza A, Canova-Barrios C. Nursing students’ perceptions of Clinical Clerkship. Seminars in Medical Writing and Education. 2023;2:30. https://doi.org/10.56294/mw202330
Lanuque A. Revisión Sistemática del Afrontamiento del Estrés Universitario en Momentos de Presión. CdVS. 2020; 13 (Especial):130-42. http://revistacdvs.uflo.edu.ar/index.php/CdVUFLO/article/view/267
Llorente Pérez YJ, Herrera Herrera JL, Hernández Galvis DY, Padilla Gómez M, Padilla Choperena CI. Estrés académico en estudiantes de un programa de Enfermería - Montería 2019. Rev Cuid. 2020;11(3):e1108. https://doi.org/10.15649/cuidarte.1108
Castillo Ávila I, Barrios Cantillo A, Alvis Estrada LR. Estrés académico en estudiantes de enfermería de Cartagena, Colombia. Investig Enferm Imagen Desarr. 2018;20(2). https://doi.org/10.11144/Javeriana.ie20-2.eaee
Ruidiaz-Gómez KS, Peinado-Valencia LP, Osorio-Contreras LV. Estrés en estudiantes de enfermería que realizan prácticas clínicas en una institución universitaria de Cartagena-Colombia, 2019. Arch Med (Manizales). 2020;20(2):437-448. https://doi.org/10.30554/archmed.20.2.3674
Canova-Barrios C, Almeida JA, Condori Aracayo E, Mansilla M, Garis D. Calidad de vida relacionada con la salud en estudiantes de tecnicatura en enfermería. Rev Chil Enferm. 2023;5(2):44-56. https://doi.org/10.5354/2452-5839.2023.72003
Batista de Freitas PH, Meireles AL, da Silva Ribeiro IK, Silva Abreu ML, de Paula W, Silva Cardoso C. Síntomas de depresión, ansiedad y estrés en estudiantes del área de la salud e impacto en la calidad de vida. Rev. Latino-Am. Enfermagem. 2023;31:e3884. https://doi.org/10.1590/1518-8345.6315.3884
Bautista-Coaquira MH, Rodriguez-Quiroz MZ. Correlación entre el estilo de vida y nivel de estrés en estudiantes de enfermería de una universidad peruana. Rev Peru Med Integr. 2021;6(4):102-109. https://doi.org/10.26722/rpmi.2021.v6n4.34
Berrío García N, Mazo Zea R. Estrés académico. Rev Psicol Univ Antioquia. 2011; 3(2):65-8. https://doi.org/10.17533/udea.rp.11369
Giai M, Franco E. Percepción del nivel de estrés en estudiantes de enfermería en Mendoza, Argentina. Investigación, Ciencia y Universidad. 2019;3(4):12-21.
Azzara S, Grinhauz AS, Torres F, Gallo P. Prácticas clínicas y estrés en estudiantes de la carrera de Enfermería. Defensa Nacional. 2023;8:214-231. http://cefadigital.edu.ar/handle/1847939/2407
Quiliano Navarro M, Quiliano Navarro M. Inteligencia emocional y estrés académico en estudiantes de enfermería. Cienc Enferm. 2020;26:3. http://doi.org/10.4067/s0717-95532020000100203
Carreón-Gutiérrez CA de los Reyes Nieto LR, Vázquez Treviño MGE. Estrés académico en estudiantes de enfermería durante la pandemia de COVID-19. Revista Salud y Cuidado. 2022;1(1):27-40. https://doi.org/10.36677/saludycuidado.v1i1.18237
Salvo J, Villagrán F, Aravena C, Campos D, Cid J, Cruces S, González M, Olguín V. Depresión, ansiedad y estrés en estudiantes de enfermería. J Health Med Sci. 2021;7(2):83-90. https://revistas.uta.cl/pdf/60/2.-johamsc-salvo-062-21-numeracion.pdf
Barraza Macías A. El inventario SISCO de Estrés Académico: Propiedades psicométricas. Psicología científica. 2007;9(10).
Teque-Julcarima MS, Galvez Diaz N, Salazar Mechán DM. Estrés académico en estudiantes de enfermería de universidad peruana. Medicina Natur. 2020;14(2):43-48. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7512760
Guzmán-Castillo A, Bustos C, Zavala W, Castillo-Navarrete JL. Inventario SISCO del estrés académico: revisión de sus propiedades psicométricas en estudiantes universitarios. Ter Psicol. 2022;40(2):197-211. https://doi.org/10.4067/S0718-48082022000200197
Canova-Barrios CJ. Aspectos éticos en la publicación de manuscritos científicos: Una revisión de literatura. Salud, Ciencia y Tecnología.2022;2:81. https://doi.org/10.56294/saludcyt202281
Silva-Ramos MF, López-Cocotle JJ, Columba Meza-Zamora ME. Estrés académico en estudiantes universitarios. Investigación y Ciencia. 2020;28(79):75-83. https://www.redalyc.org/journal/674/67462875008/html/
Pérez-Del-Vallín V. Development of communication skills in the health sector. Seminars in Medical Writing and Education. 2022;1:5. https://doi.org/10.56294/mw20225
Tito J, Canova-Barrios C, Figueira-Teuly J. Bienestar espiritual de adultos jóvenes del municipio libertador San Martín, Entre Ríos, Argentina. Rev Colomb Enferm. 2020;19(1):e016. https://doi.org/10.18270/rce.v19i1.2537
Organización Mundial de la Salud. Situación de la Enfermería en el mundo, 2020. Disponible en: https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/331675/9789240003392-spa.pdf?isAllowed=y&sequence=1
Ttito-Vilca SA, Estrada-Araoz EG, Mamani-Roque M. Estilos de vida en los estudiantes de una universidad privada: Un estudio descriptivo. Salud, Ciencia y Tecnología. 2023;4:630. https://doi.org/10.56294/saludcyt2024630
Avalos Latorre ML, Trujillo Martínez F. Variables involucradas con el estrés académico y el afrontamiento en universitarios durante el confinamiento por covid-19. Psicología Iberoamericana. 2021;29(3):e293331. https://doi.org/10.48102/pi.v29i3.331
Segura González RM, Pérez Segura I. Impacto diferencial del estrés entre hombres y mujeres: una aproximación desde el género. Alternativas en Psicología. 2016;36:105-120.
Anaman-Torgbor JA, Tarkang E, Adedia D, Attah OM, Evans A, Sabina N. Academic-Related Stress Among Ghanaian Nursing Students. Florence Nightingale J Nurs. 2021;29(3):263-270. https://doi.org/10.5152/FNJN.2021.21030
Valdez López YC, Marentes Patrón RA, Correa Valenzuela SE, Hernández Pedroza RI, Enríquez Quintero ID, Quintana Zavala MO. Nivel de estrés y estrategias de afrontamiento utilizadas por estudiantes de la licenciatura en Enfermería. Enf Global. 2022;21(1):248-70. https://doi.org/10.6018/eglobal.441711
Jerez-Mendoza M, Oyarzo-Barría C. Estrés académico en estudiantes del Departamento de Salud de la Universidad de Los Lagos Osorno. Rev Chil Neuro-psiquiatr. 2015;53(3):149-57. http://doi.org/10.4067/S0717-92272015000300002
García-Ros R, Pérez-González F, Pérez-Blasco J, Natividad LA. Evaluación del estrés académico en estudiantes de nueva incorporación a la universidad. Rev Latinoam Psicol. 2012;44(2):143-54. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80524058011
Canova-Barrios C, Lepez CO, Manzitto G, Ortigoza A. Research and scientific publication in nursing in Argentina. Data and Metadata. 2022;1:27. https://doi.org/10.56294/dm202235
Fernández OG, Robledo GP, Canova-Barrios C. Satisfacción de estudiantes de enfermería con las experiencias y espacios de simulación. Salud, Ciencia y Tecnología - Serie de Conferencias. 2023;2:420. https://doi.org/10.56294/sctconf2023420
Canova-Barrios C, Acosta-Salazar DP, Torres-Barrios LA, Álvarez-Miño L. Variables que influyen el desempeño de los estudiantes de enfermería de la Universidad del Magdalena en las pruebas SABER PRO. Enfermería (Montevideo). 2023;12(2):e3370. https://doi.org/10.22235/ech.v12i2.3370
Copyright (c) 2024 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The works published in this magazine are subject to the following terms:
1. The Publications Service of the University of Murcia (the publisher) preserves the economic rights (copyright) of the published works and favors and allows them to be reused under the use license indicated in point 2.
2. The works are published under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivative 4.0 license.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to disseminate electronically the pre-print versions (version before being evaluated and sent to the journal) and / or post-print (version evaluated and accepted for publication) of their works before publication , since it favors its circulation and earlier diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community.