Critical reading competence in family medicine residents

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/edumed.595771
Keywords: CRITICAL READING COMPETENCE, FAMILY MEDICINE RESIDENT

Abstract

Currently, the specialist doctor has as part of the discharge profile the search, analysis and discussion of information. Reading comprehension is generated after the relationship of the text with the reader and is responsible for building knowledge by relating what has been read and what has been learned. We set out to evaluate the level of critical reading competence in family medicine (MF) residents of the Family Medicine Unit No. 24 (U.M.F. No.24). from the Mexican Social Security Institute (IMSS); To evaluate whether they have critical reading competence, the critical reading evaluation instrument was applied (Campos A et al. 2016). 63% of MF residents presented a medium level of reading comprehension. No statistical significance was found when correlating the variables reading comprehension and gender, and by correlating reading comprehension and age. We conclude that the critical reading competence found in the resident doctors of the U.M.F. No. 24 is of a medium level, being higher than the level found in other studies under similar conditions. It is necessary to establish educational strategies that improve the skills of critical reading of medical articles.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Sosa PO, Concepción QL, Broche CRC, et al. Gestión de la investigación científica en el posgrado de las especialidades en Ciencias Médicas. Invest Medicoquir. 2016;8(2):276-287. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=69693

Iglesias Lazada JO, Bernaza Morales E, Pérez Díaz T de la C. El trabajo de terminación de especialidad en Medicina General Integral y la investigación sobre ambiente-salud. Rev Cuba Salud Pública 2008;34(3). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21434304

Cobos Aguilar H. Lectura crítica de investigación en educación médica. Investig en Educ médica 2016;5(18):115–20. Disponible en: http://riem.facmed.unam.mx

Sosa SE, Figueroa-Damián R, Baptista-González H, Ramírez-Calvo JA. Medicina basada en evidencias: Introducción. Perinatol y Reprod Humana. 2010;24(3):194–201.

Rodriguez P, Pichardo-Rodriguez R, Lima RP. Limitados conocimientos sobre metodología de la investigación en profesionales médicos, un posible peligro para la medicina basada en la evidencia. Rev Med Hered 2013;24:173–4. www.fuden.es/formacion_metodologica_obj.

Málaga Rodríguez, Germán, & Sánchez Mejía, Aura. Medicina basada en la evidencia: Aportes a la práctica médica actual y dificultades para su implementación. Revista Medica Herediana 2009; 20(2), 191-197. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1018-130X2009000200008&lng=es&tlng=es.

Varela-Rueda CE, Reyes-Morales H, Albavera-Hernández C, Díaz-López HO, Gómez-Dantés H, García-Peña C. La medicina familiar en México: presente y futuro. Gac Med Mex 2016;152(1):135–40. www.anmm.org.mx

Castillo-Medina NC, Castillo-Sánchez EJ, Pavía-Carrillo EF. Lectura crítica de textos teóricos por residentes de medicina familiar. Rev Med Inst Mex Seguro Soc. 2009;47(2):165-170. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=35634

Cabrera-Pivaral CE, González-Pérez GJ, Vega-López MG, Recinos-Girón JJ, Zavala-González MA, Alonso-Álvarez MA. Intervención educativa en médicos residentes para el dominio de lectura crítica de reportes de investigación. Investig en Educ Médica 2015;4(15):119–25.https://www.elsevier.es/es-revista-investigacion-educacion-medica-343-articulo-intervencion-educativa-medicos-residentes-el-S2007505715000083

Campos-Navarro LA, Leyva-González FA, Tum-Queb MC. Competencia para la lectura crítica de artículos de investigación clínica en los alumnos de la residencia en Otorrinolaringología en diversas instituciones del sector salud. Otorrinolaringología. 2016;61(3):198-207. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=68328

Galli A, Pizarro R, Blanco P, Kevorkian R, Grancelli H, Lapresa S, et al. Evaluación de la capacidad de los residentes para hacer una lectura crítica de las publicaciones científicas. Investig en Educ Médica 2017;6(22):127. Disponible en: http://dx.doi.org/10.1016/j.riem.2017.01.118

Lira SC, Herrera RMA, González P. Evaluación de una estrategia educativa para mejorar la aptitud para la lectura crítica de textos de investigación clínica en residentes de ginecoobstetricia de segundo año. Ginecol Obstet Mex. 2007;75(11):661–6. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=18004

Published
29-01-2024
How to Cite
Rojas Carrillo, E., Montoya Trejo, H. A., Benites Godínez, V., Velasco González, L. E., Ramirez Corona, A. G., & Benítez Godínez, E. M. (2024). Critical reading competence in family medicine residents. Spanish Journal of Medical Education, 5(1). https://doi.org/10.6018/edumed.595771

Most read articles by the same author(s)