Statistical power calculation workshop with G*Power in Medicine Degree: a teaching experience

Authors

  • Javier Santabárbara Departamento de Microbiología, Medicina Preventiva y Salud Pública Área de Medicina Preventiva y Salud Pública Facultad de Ciencias de la Salud y del Deporte https://orcid.org/0000-0002-7297-6104
DOI: https://doi.org/10.6018/edumed.537771
Keywords: workshop, free software, teaching, degree in medicine

Abstract

Objetivo: Determinar la percepción que los estudiantes de primer curso de Grado en Medicina tienen hacia el uso de software estadístico libre G*Power para el cálculo de la potencia estadística, así como su nivel de satisfacción con la impartición de dicho taller.

Metodología: Estudio observacional, de corte transversal y descriptivo, en el que se administraron dos encuestas a los asistentes a un taller de uso de G*Power.

Resultados: Los asistentes valoraron positivamente la utilización de G*Power, ya que les permitía ahorrar tiempo a la vez que se sienten más confiados en los resultados que éste ofrece. Adicionalmente,  los residentes se encuentran motivados en el uso presente y futuro de G*Power . Adicionalmente, los asistentes destacaron la actitud positiva del profesorado y la amenidad del curso, considerando su recomendación.

Conclusiones: Los alumnos de Grado en Medicina se muestran favorables a G*Power en su futuro desempeño investigador para el cálculo de la potencia estadística. La satisfacción con la realización del taller de cálculo de la potencia estadística para los asistentes fue buena.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Dawson GF. Interpretación fácil de la bioestadística. La conexión entre la evidencia y las decisiones médicas. Barcelona (España): Elsevier; 2009.

Butt AK, Wajid G, Khan AA. Why doctors find learning biostatistics and epidemiology difficult: lessons learnt from CPSP workshop using CIPP model. Adv Health Prof Educ 2016; 2: 3-9.

Windish DM, Huot SJ, Green ML. Medicine residents’ understanding of the biostatistics and results in the medical literature. JAMA. 2007; 298: 1010-1022.

Meletiou-Mavrotheris M, Lee C, Fouladi RT. Introductory statistics, college student attitudes and knowledge - a qualitative analysis of the impact of technology-based instruction. Int J Math Educ Sci Technol. 2007; 38: 65–83.

Baldi B, Moore D S. The practice of statistics in the life sciences (3rd ed.). New York: McMillan Learning; 2013.

Daniel WW, Cross CL. Biostatistics. A foundation for analysis in the health sciences (10th ed.). New York: John Wiley & Sons; 2013.

Faul F, Erdfelder E, Lang AG, Buchner A. G*Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior Research Methods. 2007; 39: 175–191.

Mayr S, Erdfelder E, Buchner A, Faul F. A short tutorial of G*Power. Tutorials in Quantitative Methods for Psychology. 2007; 3: 51-59.

Grove SK, Cipher DJ. Statistics for nursing research: a workbook for evidence-based practice. New York: Elsevier Health Sciences; 2019.

Verma JP, Verma P. Use of G* Power Software. Determining Sample Size and Power in Research Studies. Singapore: Springer; 2020.

The jamovi project (2020). jamovi (Version 1.2) [Computer Software].

Greenhalgh T. Doing an intercalated BSc can make you a better doctor. Med Educ. 2003; 37: 760–761.

Vera-Carrasco O. El aprendizaje basado en problemas y la medicina basada en evidencias en la formación médica. Revista Médica La Paz. 2016; 22: 78-86.

Ismail IM, Bazli MY, O’Flynn S. Study on Medical Student's Attitude Towards Research Activities between University College Cork and Universiti Sains Malaysia. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014; 116: 2645-2649.

Mendoza-Rojas HJ, Placencia-Medina MD. Uso docente de las tecnologías de la información y comunicación como material didáctico en Medicina Humana. Investigación en Educación Médica. 2018; 26: 54-62.

Published
19-09-2022
How to Cite
Santabárbara, J. (2022). Statistical power calculation workshop with G*Power in Medicine Degree: a teaching experience. Spanish Journal of Medical Education, 3(3). https://doi.org/10.6018/edumed.537771

Most read articles by the same author(s)