La percepción estudiantil de la simulación clínica: una visión general de su importancia en el pregrado
Resumen
Mr. Editor:
The manuscript by Ramos and Botero, entitled: "Perception of clinical simulation as didactics in the teaching of postpartum hemorrhage in the Degree in Medicine" has been studied with great interest. It is of great interest to highlight the student perception after the execution of simulation-based education activities as one of the most recommended student preparation and training tools today. The clinical simulation consists of the realization of fictitious scenarios, based on real practice, which aims to simulate a problem that the student must solve in order to be evaluated and that criticism will be obtained about her actions in the face of said problem situation. It has been shown that the use of simulation is effective in improving knowledge and creating a context that can interrelate basic sciences with clinical practice, which can be reflected when caring for a patient. The main challenges and difficulties of higher education in Colombia and highlight that within the range of difficulties present in the country, they prioritize inequality in the acquisition of knowledge, lack of competence and applicability in knowledge of Information and Communication Technologies in the learning spaces. In conclusion, this initiative can also be used during undergraduate studies and its implementation through innovative strategies and the objective evaluation of the skills acquired will contribute to the understanding of the need to migrate from medical education to this type of teaching.
Descargas
Citas
Schuelter PI, Tourinho FSV, Radünz V, Santos VEP, Fermo VC, Barbosa SS. Management in clinical simulation: a proposal for best practices and process optimization. Rev Bras Enferm. 2021;74Suppl 6(Suppl 6):e20200515. Published 2021 Aug 16. doi:10.1590/0034-7167-2020-0515
Andrews LB, Barta L. Simulation as a Tool to Illustrate Clinical Pharmacology Concepts to Healthcare Program Learners. Curr Pharmacol Rep. 2020;6(4):182-191. doi:10.1007/s40495-020-00221-w
Villegas Stellyes CE, Martínez Sánchez LM, Jaramillo Jaramillo LI, Restrepo Restrepo NA, Serna Corredor DS. Percepción estudiantil sobre el modelo educativo basado en la simulación: Student perception of the educational model based on simulation. Arch Med (Manizales) [Internet]. 2021;21(2). Disponible en: http://dx.doi.org/10.30554/archmed.21.2.3971.2021
Moreno Cely GA, Gutiérrez Rodríguez RE. Estudio Prospectivo de la Tecnología en la Educación Superior en Colombia al 2050. Univ Empresa [Internet]. 2020;22(38):160. Disponible en: http://dx.doi.org/10.12804/revistas.urosario.edu.co/empresa/a.7583
Derechos de autor 2022 Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
© Servicio de Publicaciones, Universidad de Murcia, 2021
2. Las obras se publican bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 España. Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que:
-
- se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra);
- no se usen para fines comerciales;
- se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones preprint (versión antes de ser evaluada y enviada a la revista) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica.