A critical analysis of the concept of resilience in psychology

Authors

  • Julio Alfonso Piña López Programa de Salud Institucional Universidad de Sonora
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.31.3.185631
Keywords: Resilience, Psychology, Logical Confusion, Conceptual Confusion.

Supporting Agencies

  • Ninguna

Abstract

The concept of resilience in the psychology is analyzed, with special emphasis in Ibero-American authors who used it in their research. I argue how, once the authors’ part of a logical confusion, this one become in a conceptual confusion, which in turn follows a methodological, concluding with one of interpretation confusions. A successive chain of confusions which allows justifying why resilience is a concept that is neither helpful nor relevant to psychology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Julio Alfonso Piña López, Programa de Salud Institucional Universidad de Sonora

Licenciatura y Maestría en Psicología

References

Becoña, E. (2006). Resiliencia: definición, características y utilidad del concepto. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 11, 125-146.

Burgos, J.E. (2001). Comentario: variables latentes, conceptos y definiciones. Acta Comportamentalia, 9, 251-275.

Castillo, R.D. y Haz, A.M. (2003). Adultos resilientes al maltrato físico en la infancia. Terapia Psicológica, 21, 105-119.

Connor, K.M. y Davidson, J.R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18, 76-82.

Cornejo, W. (2010). Resiliencia: una definición. Revista Athenea, 2. Disponible en: www.academiaperuanadepsicología.org [Retirado el 08-04-2013].

Fernández-Lansac, V. y Crespo, M. (2011). Resiliencia, personalidad resistente y crecimiento en cuidadores de personas con demencia en el entorno familiar: Una revisión. Clínica y Salud, 22, 21-40.

García-Cadena, C.H. (2009). Cómo investigar en psicología. México: Trillas.

Gaxiola, J.C. (2013). Aportaciones conceptuales al estudio de la resiliencia. En J.C. Gaxiola y J. Palomar (Coords.), Estudios de resiliencia en América Latina. Volumen 2 (pp. 1-17). México: Universidad de Sonora/Universidad Iberoamericana/Pearson.

Gaxiola, J.C. y Frías, M. (2007). Los factores protectores y la adaptabilidad al abuso infantil: un estudio con madres mexicanas. Revista Mexicana de Psicología, 24, 222-223.

Gaxiola, J.C., Frías, M., Salcido, N.L. y Figueroa, F. (2011). Validación del Inventario de Resiliencia (IRES) en una población del noroeste de México. Enseñanza e Investigación en Psicología, 16, 75-83.

Gaxiola, J.C., González, S., Contreras, Z. y Gaxiola, E. (2012). Predictores del rendimiento académico con disposiciones resilientes y no resilientes. Revista de Psicología, 30, 48-74.

Gaxiola, J.C., Pérez, R.F. y González, S. (2013). Resiliencia, autorregulación, factores protectores y calidad de vida en personas con diabetes mellitus tipo II e hipertensión arterial. En J.C. Gaxiola y J. Palomar (Coords.), Estudios de resiliencia en América Latina. Volumen 2 (pp. 107-120). México: Universidad de Sonora/Universidad Iberoamericana/Pearson.

González-Arratia, N.I., Reyes, F.M., Valdez, J.L. y González, S. (2012). Resiliencia, autoestima y personalidad resistente en niños y adolescentes con antecedentes de maltrato. Revista Mexicana de Investigación en Psicología Social y de la Salud, 1, 51-62.

González-Arratia, N.I., Valdez, J.L. y González, S. (2011). Investigación en resiliencia: ¿Qué hemos aprendido? En J. Moral de la Rubia, J.L. Valdez y N.I. González-Arratia (Eds.), Psicología y salud (pp. 157-172). Coahuila, México: Consorcio de Universidades de México.

González-Arratia, N.I., Valdez, J.L., Oudhof, H. y González, S. (2012). Resiliencia y factores protectores en menores infractores y en situación de calle. Psicología y Salud, 22, 49-62.

Henderson, E. (2003). Resiliencia, descubriendo las propias fortalezas. Buenos Aires: Paidós.

Ibáñez, C. (1992). Medición de aptitudes intelectuales mediante procedimientos interactivos. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 18, 103-139.

Quiceno, J.M., Vinaccia, S., Barrera, Y.A., Latorre, R., Molina, D.C. y Zubieta, F.A. (2013). Resiliencia, felicidad, depresión, ideación suicida y afrontamiento del estrés en estudiantes universitarios colombianos. En J.C. Gaxiola y J. Palomar (Coords.), Estudios de resiliencia en América Latina. Volumen 2 (pp. 71-88). México: Universidad de Sonora/Universidad Iberoamericana/Pearson.

Montiel, M. (Coord.) (2011). Comisión para la elaboración del Plan de estudios de la Licenciatura en Psicología de la Salud. Hermosillo, México: Universidad de Sonora. Disponible en Internet: http://www.dcsociales.uson.mx [Retirado el 15 de Febrero de 2012].

Noriega, M.G., Angulo, B. y Hernández, R.C. (2011). La resiliencia: un tema de hoy. Perspectivas Docentes, 45, 52-55.

Palomar, J., Matus, G.L. y Vitorio, A (2012). ¿De qué está hecha la resiliencia de pobres extremos del centro de México? Anuario de Psicología Clínica y de la Salud, 8, 59-74.

Real Academia de la Lengua (1985). Diccionario de la Real Academia de la Lengua Española. Barcelona: Océano.

Restrepo, C. (2009). Anteproyecto de investigación: evaluación de la calidad de vida, la resiliencia y la depresión en adolescentes escolarizados de la ciudad de Medellín (manuscrito no publicado). Medellín: Universidad de San Buenaventura.

Restrepo, C., Vinaccia, S. y Quiceno, J.M. (2011). Resiliencia y depresión: un estudio exploratorio desde la calidad de vida en la adolescencia. Suma Psicológica, 18, 41-48.

Ribes, E. (1990). Psicología general. México: Trillas.

Ribes, E. (2004). Behavior is abstraction not ostension: Conceptual and historical remarks on the nature of psychology. Behavior and Philosophy, 32, 55-68.

Ribes, E. (2010). Lenguaje ordinario y lenguaje técnico: un proyecto de currículo universitario para la psicología. Revista Mexicana de Psicología, 27, 55-64.

Ribes, E. (2011). El concepto de competencia: su pertinencia en el desarrollo psicológico y la educación. Bordón, 63, 33-45.

Roca, J. (2001). Sobre el concepto de “proceso” cognitivo. Acta Comportamentalia, 9 (No. Monográfico), 21-30.

Rodríguez, M., Pereyra, M.G., Gil, E., Jofré, M., de Bortori, M. y Labiano, L.M. (2009). Propiedades psicométricas de la escala de resiliencia versión argentina. Evaluar, 9, 72-82.

Ruiz, G.T. y López, A.E. (2012). Resiliencia y dolor crónico. Estudios de Psicología, 5, 1-11.

Ryle, G. (1967). El concepto de lo mental. Buenos Aires: Paidós.

Saavedra, E. y Villalta, M. (2008). Medición de las características resilientes, un estudio comparativo en personas entre 15 y 65 años. LIBERABIT, 14, 31-40.

Serrano-Parra, M.D., Garrido-Abejar, M., Notario-Pachecho, B., Bartólome-Gutiérrez, R., Solera-Martínez, M. y Martínez-Vizcaino, V. (2012). Validez de la escala de resiliencia de Connor-Davidson (CD-RICS) en una población de mayores entre 60 y 75 años. International Journal of Psychological Research, 5, 49-57.

Vinaccia, S., Quiceno, J.M. y Moreno-San Pedro, E. (2007). Resiliencia en adolescentes. Revista Colombiana de Psicología, 16, 139-146.

Wagnild, G.M. y Young, H.M. (1993). Development and psychometric evaluation of the resilience scale. Journal of Nursing Measurement, 1, 165-178.

Published
16-09-2015
How to Cite
Piña López, J. A. (2015). A critical analysis of the concept of resilience in psychology. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 31(3), 751–758. https://doi.org/10.6018/analesps.31.3.185631
Issue
Section
Clinical and Health Psychology