Entrepreneurship as a key competence: generational challenges in a new playground

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.523251
Keywords: Entrepreneurship, Competences, Entrepreneurship education

Abstract

In an eminently disruptive and innovative environment, entrepreneurship becomes relevant as an economic engine and the COVID crisis has shown that business sustainability is even more linked to the digital component. In this context, this study analyzes the self-perception of entrepreneurial skills in a sample of students from two entrepreneurship educational programs, representative of a segment of potential entrepreneurs with previous professional experience, who concentrate the main initiatives of professional reorientation and skills updating. Data collection is done through a structured online questionnaire based on the Entrepreneurial Competencies Framework (EntreComp). The results show that the skills related to the identification of opportunities, highly related to the intention to undertake and the block of specific knowledge, including economic, legal and digital, are the ones that concentrate the lowest rates in terms of perceived capabilities. The incorporation of content and methodologies that enhance both the recognition of opportunities and specific and digital knowledge can contribute to covering the competence gap obtained in this sample.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Armuña, RuleEleven, UNED

Cristina Armuña es Ingeniera Superior de Telecomunicaciones, máster en City Sciences y Doctora en Ingeniería de Organización por la Universidad Politécnica de Madrid. Tras un período profesional en el que trabajó en consultoría y regulación, en 2014 comenzó a trabajar como consultora freelance en el sector TMT (tecnología, medios y tecnologías) y en 2017 co-fundó la empresa Rule Eleven, especializada en transformación digital y emprendimiento con foco en la industria de la música. Ha continuado ligada a la Academia como docente y mentora en distintos programas de emprendimiento en España (UNED – 100 Emprendimiento: desarrollo de competencias emprendedoras y 101 Emprendimiento: desarrollo de proyectos emprendedores) y Shanghai (Universidad de Tongji y UPM) así como en el proyecto formativo BusinessADN. En 2020, obtuvo el título de Doctora defendiendo su tesis "Entrepreneurship Education: Analysis of Models, Intentions and Competences".

Alberto Arenal, RuleEleven, UNED

Alberto Arenal es Ingeniero Superior de Telecomunicaciones, máster en City Sciences y Doctor en Ingeniería de Organización por la Universidad Politécnica de Madrid, y Diplomado en Ciencias Empresariales por la UNED. En julio de 2020 defendió su tesis doctoral centrada en el estudio de los ecosistemas emprendedores y los ecosistemas de innovación, desde la perspectiva europea y china.

Tras un período profesional en el que ocupó varias posiciones en empresas y asociaciones del ámbito de la economía digital (asuntos públicos y comunicación, análisis regulatorio y estratégico). Actualmente combina una labor docente e investigadora como director adjunto en dos programas de formación permanente de la UNED relacionados con el emprendimiento (100 emprendimiento: desarrollo de capacidades emprendedoras y 101 emprendimiento: diseño de proyectos emprendedores ) y en un proyecto propio (BusinessADN), con su labor como socio de Rule Eleven, una consultora estratégica centrada en el ámbito de la transformación digital en la industria de la música.

Sergio Ramos, UNED

Dr. Sergio Ramos gained his PhD and Master in Telecommunications Engineering from the Technical University of Madrid. He holds an MBA from the Stockholm School of Economics and a Degree in Advanced Management from the IE Business School. His career has been linked to three main areas of activity:  Music Business and IP Rights, Innovation Management and Entrepreneurship, and Telecom Industry.

Based in Madrid but working globally, he combines lecturing and research activities at UNED, with strategic consulting advice in entrepreneurship and innovation (focused on the music industry in particular) for Rule Eleven.

Currently involved in:

- Exploring new learning methods and beautiful contents for potential entrepreneurs with 100 and 101 Emprendimiento UNED and BusinessADN courses and cases.

- Empowering artists to make better decisions along their careers based on data, information, knowledge and education.

Claudio Feijoo, Universidad Politécnica de Madrid, Tongji University

Claudio Feijóo es máster y doctorado en Ingeniería de Telecomunicación y máster en Economía Cuantitativa. Actualmente es catedrático de la Universidad Politécnica de Madrid (UPM) donde también es VP Entrepreneurship at UPM. Entre 2014 y 2020 ha vivido enChina, donde ha sido codirector del campus chino-español de la Universidad de Tongji en Shanghai y director del Programa de Incubación XiJi. Durante su estancia en Asia ha puesto en marcha más de 40 proyectos de investigación conjuntos, 15 dobles titulaciones a nivel de máster y doctorado, 5 centros de investigación conjuntos, el único programa de incubación de startups españolas en China, un centro de innovación y una escuela conjunta. También ha trabajado en los cinco continentes en proyectos de investigación, desarrollo e innovación. Su historial incluye estancias en el Joint Research Centre de la UE como experto invitado en comunicaciones móviles, contenidos y aplicaciones, y en el Ministerio de Industria español trabajando en planes de desarrollo de la Sociedad de la Información. Ha trabajado en asignaciones relacionadas con la investigación en diferentes industrias debase tecnológica para varias organizaciones internacionales importantes como la Comisión Europea, el Parlamento Europeo, el Banco Europeo de Inversiones y Regulatel. Ha impartido numerosas conferencias en seminarios internacionales y cursos de posgrado. También es editor invitado de importantes revistas académicas, siendo autor de más de 300 publicaciones en libros, revistas y actas de congresos.

References

Arenal, A., Feijoo, C., Moreno, A., Ramos, S. y Armuña, C. (2021). Entrepreneurship Policy Agenda in the European Union: A Text Mining Perspective. Review of Policy Research, 38(2), 243–271. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/ropr.12416

Arenius, P. y Minniti, M. (2005). Perceptual variables and nascent entrepreneurship. Small Business Economics, 24(3), 233–247. https://doi.org/10.1007/s11187-005-1984-x

Armuña, C., Ramos, S., Juan, J., Feijóo, C. y Arenal, A. (2020). From stand-up to start-up: exploring entrepreneurship competences and STEM women’s intention. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(1), 69–92. https://doi.org/10.1007/s11365-019-00627-z

Bacigalupo, M, Weikert García, L., Mansoori, Y. y O’Keeffe, W. (2020). EntreComp playbook. Entrepreneurial learning beyond the classroom. Luxembourg. https://doi.org/10.2760/77835

Bacigalupo, Margherita, Kampylis, P., Punie, Y. y Van den Brande, G. (2016). EntreComp : the Entrepreneurship Competence Framework. Publication Office of the European Union. https://doi.org/10.2791/593884

CEDEFOP. (2020). Empowering adults through upskilling and reskilling pathways. Volume 1: adult population with potential for upskilling and reskilling. (Vol. 112). https://bit.ly/3wxcGnt

Costa, S. F., Santos, S. C., Wach, D. y Caetano, A. (2018). Recognizing Opportunities across Campus: The Effects of Cognitive Training and Entrepreneurial Passion on the Business Opportunity Prototype. Journal of Small Business Management, 56(1), 51–75. https://doi.org/10.1111/jsbm.12348

Cueto, L. J., Frisnedi, A. F. D., Collera, R. B., Batac, K. I. T. y Agaton, C. B. (2022). Digital Innovations in MSMEs during Economic Disruptions: Experiences and Challenges of Young Entrepreneurs. Administrative Sciences, 12(1). https://doi.org/10.3390/admsci12010008

Dimov, D. (2007). Insight to opportunity intention: the importance of person-situation learning match. Entrepreneurship: Theory and Practice, 31(4), 561–583. https://doi.org/10.1111/j.1540-6520.2007.00188.x

EntreCompEdu. (2021). Marco Profesional de Competencias de la Formación en Emprendimiento para Educadores. https://bit.ly/3wzxCdu

European Council. (2006). Recommendation of the European Parliament and the Council on key competencies for lifelong learning. Official Journal of the European Union, 10–18. https://bit.ly/3yJtU3K

Fayolle, A., Gailly, B. y Fayolle, A. (2008). From craft to science Teaching models and learning processes in entrepreneurship education. Journal of European Industrial Training, 32(7), 569–593. https://doi.org/10.1108/03090590810899838

Global entrepreneurship Monitor. (2021). Informe GEM España 2020-2021. https://doi.org/10.1080/1356346042000259875

Janssens, W., Wijnen, K., Pelsmacker, P. D. y Kenhove, P. Van. (2008). Marketing Research with SPSS.

Kyndt, E. y Baert, H. (2015). Entrepreneurial competences: Assessment and predictive value for en- trepreneurship. Journal of Vocational Behavior. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2015.07.002

López-Núñez, M. I., Rubio-Valdehita, S., Armuña, C., y Pérez-Urria, E. (2022). EntreComp Questionnaire: A Self-Assessment Tool for Entrepreneurship Competencies. Sustainability (Switzerland), 14(5), 1–14. https://doi.org/10.3390/su14052983

Markman, G. D., Baron, R. A. y Balkin, D. B. (2005). Are perseverance and self-efficacy costless? Assessing entrepreneurs’ regretful thinking. Journal of Organizational Behavior, 26(1), 1–19. https://doi.org/10.1002/job.305

McCallum E., Weicht R., McMullan L., Price, A., Bacigalupo, M. y O’Keeffe, W. (2018). EntreComp into Action: get inspired, make it happen. Scientific and Technical Research Reports. https://doi.org/10.2760/574864

Oelckers, F. (2015). Emprendimiento en la Tercera Edad : Una Revisión de la Situación Actual. Journal of technology management & innovation, 10(3), 143–153. https://bit.ly/3wzRiOa

Rotman, J. L. (2006). Design Thinking and how it will change management education: an interview and discussion. Academy of Management Learning & Education, 5(4), 512–523.

Santos, G., Marques, C. S. y Ferreira, J. J. M. (2018). What are the antecedents of women’s entrepreneurial orientation? International Entrepreneurship and Management Journal, 14(4), 807–821. https://doi.org/10.1007/s11365-017-0481-4

Von Kortzfleisch, H. F. O., Zerwas, D. y Mokanis, I. (2013). Potentials of Entrepreneurial Design Thinking For Entrepreneurship Education. Procedia. Social and Behavioral Sciences, 106, 2080–2092. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.237

Vuorikari, R., Kluzer, S. y Punie, Y. (2022). DigComp 2.2. The Digital Competence Framework for Citizens. With new examples of knowledge, skills and attitudes. https://doi.org/10.2760/115376

World Economic Forum. (2020). The future of jobs report 2020 | world economic forum. The Future of Jobs Report, (October), 1163. https://bit.ly/3lj5OEY

Published
01-06-2022
How to Cite
Armuña, C., Arenal, A., Ramos, S., & Feijoo, C. (2022). Entrepreneurship as a key competence: generational challenges in a new playground. RiiTE Interuniversity Journal of Research in Educational Technology, (12), 34–48. https://doi.org/10.6018/riite.523251