Developing digital and entrepreneurial skills in Pedagogy. Degree of acceptance of a training proposal

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.522441
Keywords: Entrepreneurship, Educative technology, Pedagogy, Teacher training, Digital Competence

Abstract

In recent years, research carried out in the field of education concludes that the development of entrepreneurial skills offers many advantages for both teachers and students. In this sense, this approach is worked on at the university to develop skills necessary for the professional future of students, as well as to increase their commitment to the subjects. The general objective of this research is to verify whether the learning acquired through a training experience, as well as the perception of it, are useful for university students of the Degree in Pedagogy. Two types of designs are used in this study: validation of the acceptance model of a didactic proposal where entrepreneurial skills are developed (TAM) and description of the results derived from it. The results demonstrate the adequacy of the training proposal for university students. The students perceive the proposal, where a media creation company must be created, as an appropriate strategy. The ease of use in the classroom, the acceptance of its integration, the transformation of interest in learning and showing a positive attitude towards its use in the future stand out over other dimensions. Overall, the level of acceptance regarding the validation of the TAM model is high. Finally, the possibility of replicating the model in similar investigations is questioned.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Cabero-Almenara, Universidad de Sevilla

Adscrito al Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Facultad de Ciencias de la Educación. Es director del Grupo de Investigación Didáctica (GID-HUM 390), director del Secretariado de Innovación Educativa de la Universidad de Sevilla, editor jefe de la revista Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación y miembro fundador de Edutec. Ha participado en numerosas publicaciones y cursos relacionados con la Tecnología Educativa.

Julio Barroso-Osuna, Universidad de Sevilla

Adscrito al Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la a la Facultad de Ciencias de la Educación. Es miembro del Grupo de Investigación Didáctica (GID-HUM 390): Análisis Tecnológico y cualitativo. Ha participado en numerosas investigaciones y cursos relacionados con la temática de las Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación. Su experiencia docente también está relacionada con el tópico mencionado.

Juan Jesús Gutiérrez-Castillo, Universidad de Sevilla

Adscrito al Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la a la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla. Es miembro del Grupo de Investigación Didáctica (GID-HUM 390) y executive editor de la revista Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación. Ha participado en numerosas investigaciones y cursos relacionados con la temática de las Nuevas Tecnologías Aplicadas a la Educación.

Antonio Palacios Rodríguez, Universidad de Sevilla

Graduado en Educación Primaria por la Universidad de Sevilla. También ha realizado el Máster Universitario en Dirección, Evaluación y Calidad de las Instituciones de Formación. Es miembro del Grupo de Investigación Didáctica (GID-HUM 390): Análisis Tecnológico y cualitativo. Actualmente trabaja como Contratado Predoctoral FPU en el Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Facultad de Ciencias de la Educación, Universidad de Sevilla. Su experiencia docente e investigadora está relacionada con la Tecnología Educativa y la formación del profesorado.

References

Azqueta, A., & Naval, C. (2019). Educación para el emprendimiento: una propuesta para el desarrollo humano. Revista Española de Pedagogía, 274, 517-533. https://doi.org/10.22550/REP77-3-2019-03

Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., & Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The Entrepreneurship Competence Framework. Publication Office of the European Union.

Cabero‐Almenara, J., Guillén‐Gámez, F. D., Ruiz‐Palmero, J., & Palacios‐Rodríguez, A. (2022). Teachers' digital competence to assist students with functional diversity: Identification of factors through logistic regression methods. British Journal of Educational Technology, 53(1), 41-57. https://doi.org/10.1111/bjet.13151

Comisión Europea (2020). Educación en emprendimiento: Guía del educador. Comisión Europea.

Comisión Europea/EACEA/Eurydice (2016). La educación para el emprendimiento en los centros. Secretaría General Técnica. Centro de Publicaciones. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte

Cornella, A. (2014). Enseñar a emprender. Los retos de los nuevos modelos educativos. EduCaixa. [Entrada de blog]. https://cutt.ly/VHtMK7M

Corujo-Vélez, C., Barragán-Sánchez, R., Hervás-Gómez, C., & Palacios-Rodríguez, A. (2021). Teaching Innovation in the Development of Professional Practices: Use of the Collaborative Blog. Education Sciences, 11(8), 390. https://doi.org/10.3390/educsci11080390

Davis, F. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-340. https://doi.org/10.2307/249008

educativos en Europa. Informe de Eurydice. Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.

González Calatayud, V., Román García, M., & Prendes Espinosa, M. P. (2018). Formación en competencias digitales para estudiantes universitarios basada en el modelo DigComp. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (65), 1-15 (391). https://doi.org/10.21556/edutec.2018.65.1119

Hu, L., & Bentler, P. (1999). Cutoff criteria for fi t indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55.

Lévy, J. (2006). Modelización con estructuras de covarianzas en ciencias sociales: temas esenciales, avanzados y aportaciones especiales. Netbiblo.

O'Dwyer, L. M., & Bernauer, J. A. (2013). Quantitative research for the qualitative researcher. SAGE publications.

Portuguez Castro, M., & Gómez Zermeño M.G. (2020). Educational Innovation Supported by ICT to Identify Entrepreneurial Skills in Students in Higher Education. In Proceedings of the 8th International. Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (TEEM 2020).

Prendes Espinosa, M.P., Solano Fernández, I.M., & García Tudela, P.A. (2021). EmDigital to promote digital entrepreneurship: the relation with open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market and Complexity, 7(63), 1-14. https://doi.org/10.3390/joitmc7010063

Prendes, M.P., Solano, I.M., González, J., & Cerdán, F. (2020). Competencia de emprendimiento en educación secundaria: percepción del profesorado sobre el estado actual y las posibilidades futuras en el contexto europeo. Bordón. Revista de Pedagogía, 72(2), 153-172. https://doi.org/10.13042/Bordon.2020.67626

Saldarriaga Salazar, M.E., & Guzmán González, M. F. (2018). Enseñanza del emprendimiento en la educación superior: ¿Metodología o modelo? Revista EAN, 85, 125-142. https://doi.org/10.21158/01208160.n85.2018.2054

Scott-Kemmis, D. (2017). The role of VET in the entrepreneurial ecosystem. NCVER

Published
01-06-2022
How to Cite
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Gutiérrez-Castillo, J. J., & Palacios Rodríguez, A. (2022). Developing digital and entrepreneurial skills in Pedagogy. Degree of acceptance of a training proposal. RiiTE Interuniversity Journal of Research in Educational Technology, (12), 49–63. https://doi.org/10.6018/riite.522441