Systematic Review of the Use of Technology for the Statistics Teaching-Learning

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.501531
Keywords: Statistics, Teaching, Learning, Technology

Abstract

Teaching-learning of statistics is important in the school curriculum of all countries in the world at different educational levels, due to the need to achieve statistical literacy to train active and critical citizens in contemporary information-driven societies. The article offers an overview of what has been investigated so far on the use of technology in the teaching-learning of statistics and how it favors it, with the purpose of distinguishing the frontier of knowledge and locating the points of opportunity to contribute new proposals mediated by technology and educational innovation. Mixed methods meta-synthesis was used. The search for open access research articles, to allow reproducibility, was conducted with Campbell's guide for systematic reviews in Redalyc, Base, DOAJ, Science Direct and ERIC scientific databases in the period from 2010 to 2021 using the formula: ("statistical education" OR "educación estadística") AND ("Technology" OR "tecnología"). The 72 articles which met the inclusion criteria were reviewed with the classification categories: focus, topic, and technology, through a content analysis. Among the most important results were 25 articles (34.72 %) that used the most frequent technology, 7 used some statistical program for data analysis and processing; 6 articles were from some i-use website and 4 others from TinkerPlots or Fathom; all suggest the use of technology; the articles that used more technology in their research were from Europe (48.15 %). Finally, 18 articles that did not use technology suggested its use in the teaching-learning of statistics, its incorporation in the curricula as well as in teachers training. It is necessary the creation of materials mediated by technology for increasing students’ disposition and its positive impact the teaching-learning of statistics.

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Author Biographies

Montserrat Lino González, Universidad Autónoma de Querétaro

Licenciada en Matemáticas Aplicadas y Computación egresada de la Facultad de Estudios Superiores Acatlán de la Universidad Nacional Autónoma de México, con especialidad en Estadística Aplicada por parte del Instituto de Investigaciones en Matemáticas Aplicadas y en Sistemas de la Universidad Nacional Autónoma de México y con el grado de Maestra en Didáctica de las Matemáticas por la Universidad Autónoma de Querétaro. Actualmente, cursa el Doctorado en Tecnología Educativa, con línea de investigación en enseñanza estadística inferencial y desarrollo en tecnología educativa.

Ricardo Chaparro Sánchez, Universidad Autónoma de Querétaro

Doctor en Innovación y Tecnología Educativa con mención honorifica, por la Universidad Autónoma de Querétaro. Actualmente es docente investigador de tiempo completo con reconocimiento del perfil deseable PRODEP-SEP, miembro del Cuerpo Académico consolidado “Innovación Educativa y Tecnología” y de los núcleos académicos básicos de los programas del Doctorado en Innovación en Tecnología Educativa y Maestría en Innovación en Entornos Virtuales de Enseñanza Aprendizaje, además de participar en los programas de Doctorado y Maestría en Ciencias de la Computación, todos acreditados por el CONACYT. Tiene los reconocimientos de Senior Member del IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers) y del ACM (Association for Computing Machinery), además de ser miembro asociado del Consejo Mexicano de Investigación Educativa (COMIE). Sus áreas de investigación son calidad y acreditación en la educación no presencial e innovación educativa mediante tecnología, Inteligencia Artificial.

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Published
01-06-2022
How to Cite
Lino González, M., & Chaparro Sánchez, R. . (2022). Systematic Review of the Use of Technology for the Statistics Teaching-Learning. RiiTE Interuniversity Journal of Research in Educational Technology, (12), 175–199. https://doi.org/10.6018/riite.501531
Issue
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SECCIÓN GENERAL