Digital tools applied in the scenario of educational inclusion in the era of COVID-19

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/riite.490731
Keywords: Student, Long distance education, Educational software, Telecommunications application, ICT

Abstract

The present study aims to know which are the most used applications in the educational field since the state of alarm was declared in March 2020. A questionnaire was applied in which 65 were teachers and 127 were students from the province of Málaga. The data from this reflect that the sample considered is adapted to the sampling parameters to continue with the investigation. In addition, Cronbach's alpha (α = .740 and α = .658, respectively) was used to determine its validity and reliability. The results obtained show how students are more familiar with Google applications, compared to teachers who choose to use other software, such as online platforms. More specifically, a greater number of students used the Google Meet tool to receive their non-face-to-face classes. However, a high percentage have preferred to teach their classes through Moodle Centers. Likewise, the pandemic has led to knowing other technological resources and learning how to use them, such as Google Meet, for students and Microsoft Teams, for teachers. All this has meant progress for the education sector, proliferating the entire technological network and online resources, trying to bring education to a large part of the population to combat the current digital gap that exists in many homes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alaminos, A. (2006). El muestreo en la investigación social. En A. Alaminos y J.L. Castejón, Elaboración, análisis e interpretaciónde encuestas, cuestionarios y escalas de opinión, 46-67. Alcoy.

Alonso, C. (8 de julio de 2019). La “implicación parental en la escuela” es una relación de fuerzas entre padres, hijos y profesores. Entramados Sociales. https://bit.ly/3B2iS7n

Anguita, J.M., Méndez, M. y Méndez, D. (2020). Motivación de alumnos de Educación Secundaria y Bachillerato hacia el uso de recursos digitales durante la crisis del Covid-19. Revista Estilos de Aprendizaje, 13, 68-81.

Arriagada, P. (2020). Pandemia Covid-19: Educación a Distancia. O las Distancias en la Educación. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-3.

Bakker A. y Wagner D. (2020). Pandemic: lesson for today and tomorrow? Educational Studies in Mathematics, 104, 1-4. https://doi.org/10.1007 / s10649-020-09946-3

Calero, C. (2019). La llegada de las nuevas tecnologías a la educación y sus implicaciones. International Journal of New Education, 2(2). https://doi.org/10.24310/ijne2.2.2019.7449

Díez-Gutiérrez, E.J. y Gajardo, K. (2020). Políticas Educativas en Tiempos de Coronavirus: La Confrontación Ideológica en España. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 83-101. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.005

García-Fernández, N., Rivero, M.L. y Ricis, J. (2020). Brecha digital en tiempo del COVID-19. Revista Educativa Hekademos, 28, 76-85.

García-Peñalvo, F.J., Corell, A., Abella-García, V. y Grande, M. (2020). La evaluación online en la educación superior en tiempos de la COVID-19. Education in the Knowledge Society, 12, https://doi.org/10.14201/eks.23013

García Ruiz, R., Aguaded Gómez, J.I. y Bartolomé Pina, A.R. (2018). La revolución del blended learning en la educación a distancia. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 25-32. https://doi.org/10.5944/ried.21.1.18842

George, D. y Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4th ed.). Allyn y Bacon.

Gregorio, I. (2020). La Pedagogía Alternativa en Tiempos de Crisis: El Caso de la École Du Dialogue. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 1-14.

Hussin, A. y Siddappa, N. (2020). The epidemiology and pathogenesis of coronavirus disease (COVID-19) outbreak. Journal of autoimmunity, 1-4. https://doi.org/10.1016/j.jaut.2020.102433

Instituto Nacional de Estadística. (2020, 16 de noviembre). Equipamiento y uso de TIC en los hogares. INE. https://bit.ly/3sFwlPO

Kuric, S, Calderón-Gómez, D. y Sanmartín, A. (2021). Educación y brecha digital en tiempos del COVID-19. Perfiles y problemáticas experimentadas por el alumnado juvenil para continuar sus estudios durante el confinamiento. Revista de Sociología de la Educación-RASE, 14(1), 63-84. https://doi.org/10.7203/RASE.14.1.18265

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (LOMLOE). Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://bit.ly/3DGDKmh

López, R. (2020). Reflexiones Educativas para el posCovid-19. Recordando el Futuro. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 127-140. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.007

Martín, E. (1 de abril de 2020). El confinamiento aumenta la desigualdad educativa (y no es culpa de los padres). Entramados Sociales .https://bit.ly/3sEC4VP

Martínez, L. y Azcona, A. (2020). Escuela Post-Covid: La oportunidad de repensar la educación en clave inclusiva. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 1-7. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.001

Monasterio, D. y Briceño, M. (2020). Educación mediada por las Tecnologías: Un desafío ante la coyuntura del Covid-19. Observador del Conocimiento, 5, 100-108.

Morales, J. (2020). Oportunidad o Crisis Educativa: Reflexiones desde la Psicología para Enfrentar los Procesos de Enseñanza-Aprendizaje en Tiempos de Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 1-9.

Ramiro, J., Vite, H.A. y Feijoo, J.M. (2020). Uso de la tecnología de información y comunicación y las tecnologías de aprendizaje y conocimiento en tiempos de Covid-19 en la Educación Superior. Revista Conrado, 16(77), 338-345.

Ramón, G. (2020). Marcas de la Pandemia: El Derecho a la Educación Afectado. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 45-59. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.003

Real Decreto 463/2020, de 14 de marzo, por el que se declara el estado de alarma para la gestión de la situación de crisis sanitaria ocasionada por el Covid-19. Boletín Oficial del Estado, 67, 1-15. https://bit.ly/3FG9ska

Robinson, Laura; Schulz, Jeremy; Khilnani, Aneka; Ono, Hiroshi; Cotten, Shelia R.; McClain, Noah; Tolentino, Lloyd; Chen, Wenhong; Huang, Gejun; Casilli, Antonio A.; Tubaro, Paola; Dodel, Matías; Quan-Haase, Anabel; Ruiu, Maria Laura; Ragnedda, Massimo; Aikat, Deb y Tolentino, Natalia (2020): “Digital Inequalities in Time of Pandemic: COVID-19 Exposure Risk Profiles and New Forms of Vulnerability”. First Monday, 25(7). https://doi.org/https://doi.org/10.5210/fm.v25i7.10845

Rodicio-García, M.L., Ríos-de-Deus, M.P., Mosquerra-González, M.J. y Penado, M. (2020). La Brecha Digital en Estudiantes Españoles ante la Crisis de la Covid-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3e), 103-125. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.006

Sabariego, M. (2012). El proceso de investigación (parte 2). En R. Bisquerra (coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 127-163). La Muralla.

Trujillo-Torres, J.M., Ramos Navas-Parejo, M., Alcalá del Olmo, M.J. y Santos-Villalba, M.J. (2021). La gamificación como herramienta clave en el desarrollo de competencias sostenibles e inclusivas en la Educación Superior. En G. Gómez-García, C. Rodríguez-Jiménez, M.N. Campos-Soto y M. Ramos Navas-Parejo (eds). Nuevos escenarios educativos: hacia el horizonte 2030 (pp. 10-24). Dykinson.

Wang G., Zhang Y., Zhao J., Zhang J. y Jiang, F. (2020). Mitigate the effects of home confinement on children during the Covid-19 outbreak. The Lancet, 395, 945-947. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30547-X

Published
01-12-2021
How to Cite
Isequilla Alarcón, E., & Martín-Delgado, M. (2021). Digital tools applied in the scenario of educational inclusion in the era of COVID-19 . RiiTE Interuniversity Journal of Research in Educational Technology, (11), 40–52. https://doi.org/10.6018/riite.490731