A practical case study of qualitative data analysis with IRaMuTeQ
Lexicometric analysis of narratives of bisexual men and women
Abstract
Qualitative data analysis is a complex matter. There are different forms of text analysis, including lexicometric analysis, which combines the richness of purely inductive analysis with the systematic rigour of quantitative analysis. Although there are controversies in the use of computer programmes for qualitative data analysis, this is not the case with lexicometry, due to its very nature. The aim of this methodological article is to present the potential of lexicometric analysis with IRaMuTeQ, using as an example the study of narratives of 80 bisexual men (15%) and women (85%) of different ages (M=26.55; SD=6.89). The results show the utility of IRaMuTeQ for the categorization of textual material, as it found six themes around which 77.50% of the narratives studied revolved. These include themes such as the absence of support, the difficulties for visibility, the bisexuality-homosexuality differentiation, the role of the environment, the fear of rejection, and the role of the LGTB community. In conclusion, IRaMuTeQ is presented as a useful piece of software for socio-educational research, allowing for the extraction of latent meanings in the textual material analysed using a structured and systematised working procedure such as the one described in this article.
Downloads
References
Ander-Egg, E. (2011). Aprender a investigar. Nociones básicas para la investigación social. Editorial Brujas.
Ary, D., Jacobs, L. C., y Sorensen, C. (2010). Introduction to Research in Education. Wadsworth Publishing
Ávalos, M. A., Merma, G., Hernández-Amorós, M. J., Urrea-Solano, M. E., y Aparicio, M. P. (2018). Rediseño del Plan de Acción Tutorial a partir del grupo focal. El caso de la Facultad de Educación. En: R. Roig-Vila (Ed.), El compromiso académico y social a través de la investigación e innovación educativas en la Enseñanza Superior (pp. 911-921). Octaedro.
Baril, E., y Garnier, B. (2015). IRaMuTeQ 0.7 alpha 2. http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/Pas%20a%20Pas%20IRAMUTEQ_0.7alpha2.pdf
Baccalá, N., y de la Cruz, M. (2000). La importancia de la estadística textual aplicada al estudio de las concepciones de enseñanza. En: M. Rajman. y J. C. Chappelier (eds.) 5es Journées Internationales d’Analyse Statistique des Données Textuelles (pp. 519-524). Suiza. https://lexicometrica.univ-paris3.fr/jadt/jadt2000/pdf/39/39.pdf
Becue, M., Lebart, L., y Rajadell, N. (1992). El análisis estadístico de datos textuales. La lectura según los escolares de enseñanza primaria. Anuario de Psicología, 55, 7-22. https://www.raco.cat/index.php/AnuarioPsicologia/article/view/61168
Braun, V., y Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in Psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Camargo, B. V., y Justo, A. M. (2013). IRAMUTEQ: Um Software Gratuito para Análise de Dados Textuais. Temas em Psicologia, 21(2), 513-518. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=513751532016
Camargo, B. V., y Justo, A. M. (2016). Tutorial para uso do sotfware IRaMuTeQ. UFSC Brasil.
Carvajal, D. (2002). Las herramientas de la artesana. Aspectos Críticos en la Enseñanza y Aprendizaje de los CAQDAS. Forum: Qualitative Social Research, 3(2). https://doi.org/10.17169/fqs-3.2.853
Chandra, Y., y Shang, L. (2019). Qualitative Research Using R: A Systematic Approach. Springer.
Chernobilsky, L. B. (2009). El uso de la computadora como auxiliar en el análisis de datos cualitativos. En: I. Vasilachis (ed.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 239-273). Gedisa.
Díaz Herrera C. (2018). Investigación cualitativa y análisis de contenido temático. Orientación intelectual de revista Universum. Revista General de Información y Documentación, 28(1), 119-142. https://doi.org/10.5209/RGID.60813
Farías, L., y Montero, M. (2005). De la transcripción y otros aspectos artesanales de la investigación cualitativa. International Journal of Qualitative Methods, 4(1). https://sites.ualberta.ca/~iiqm/backissues/4_1/pdf/fariasmontero.pdf
García Montejo, S. (2015). Aspectos metodológicos de la investigación cualitativa. En L. Abero, L. Berardi, A. Capocasales, S. Garcia Montejo y R. Rojas, Investigación educativa. Abriendo puertas al conocimiento (pp. 101-118). CLACSO.
Gibbs, G. R. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Morata.
Gil, J., García, E., Rodríguez, G., y Corrales, A. (1994) Análisis estadístico de datos cualitativos textuales: enfoque lexicométrico. Revista Investigación Educativa. 23, 510-514. http://hdl.handle.net/11162/185311
Glaser, B. G., y Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory. Strategies for Qualitative Research. Aldine.
Gonçalves, J., Sales, J. P., Moreno, M. M., y Rolim, M. L. (2021). The Impacts of SARS-CoV-2 Pandemic on Suicide: A Lexical Analysis. Frontiers in Psychiatry, 12, 593918. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.593918
González-Teruel, A. (2015). Estrategias metodológicas para la investigación del usuario en los medios sociales: análisis de contenido, teoría fundamentada y análisis del discurso. Profesional de la Información, 24(3), 321–328. https://doi.org/10.3145/epi.2015.may.12
Gourlay, S. (2019). Preparing IRaMuTeQ input files. Kingston University.
Hart, T., y Achterman, P. (2017). Qualitative Analysis Software (ATLAS.ti/Ethnograph/MAXQDA/NVivo). En: C. S. Davis y R. F. Potter (Eds.), The International Encyclopedia of Communication Research Methods. John Wiley y Sons.
Hernández-Sampieri, R., y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
Huber, G., y Marcelo, C. (1990): Algo más que recuperar palabras y contar frecuencias: la ayuda del ordenador en el análisis de datos cualitativos. Enseñanza, 8, 69-84.
Jordà, G., Pàmies, C., y Vicens, C. (2000) El análisis lexicométrico en literatura. Propuesta metodológica y aplicaciones. En M. L. Casal, G. Conde, J. Lago, L. Pino y N. Rodriguez (eds.), La lingüística francesa en España camino del siglo XXI (pp. 610-617). Arrecife.
Kalpokaite, N., y Radivojevi, I. (2019). Demystifying Qualitative Data Analysis for Novice Qualitative Researchers. The Qualitative Report, 24(13), 44-57. https://nsuworks.nova.edu/tqr/vol24/iss13/5
Loubère, L., y Ratinaud, P. (2014). Documentation IRaMuTeQ 0.6 alpha 3 version 0.1. http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/documentation_19_02_2014.pdf
Marchand, P. y Ratinaud, P. (2012). L’analyse de similitude appliquée aux corpus textuels: les primaries socialistes pour l’élection présidentielle française (septembre-octobre 2011). Actas del XI Journées Internationales d’Analyse statistique des Données Textuelles (pp. 687-699). Liège. Bélgica.
Marina, J., y Feliz, T. (2018). Percepciones en la búsqueda de información y educación para la salud en entornos virtuales en español. Revista Española de Salud Pública, 92, https://tinyurl.com/26jqwe9s
Massot, I., Dorio, I., y Sabariego, M. (2004). Estrategias de recogida y análisis de la información. En: R. Bisquerra (coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 329-368). La Muralla.
Miles, M. B., y Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis. An Expanded Sourcebook. Sage Publications.
Molina-Neira, J. (2017). Tutorial para el análisis de textos con el software IRaMuTeQ. Universitat de Barcelona.
Morales, C. (2021). Uso de software IRaMuTeQ. En: M. A. Casillas, J. Dorantes y C. Ortiz-Blanco (coord.), Representaciones sociales, educación y análisis cualitativo con IRaMuTeQ (pp. 23-38). Universidad Veracruzana.
Moreno, M., y Ratinaud, P. (2015). Manual uso de IRaMuTeQ. http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/guia-iramuteq
Peralta, N., Castellaro, M., y Santibáñez, C. (2019) Analysing Textual Data As a Methodology to Approach Argumentation: A Research Work Among Undergraduate Students from Chilean Universities. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 25(1), 209-227. https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v25n01a02
Ratinaud, P. (2018). Amélioration de la précision et de la vitesse de l’algorithme de classification de la méthode Reinert dans IRaMuTeQ. En D. F. Iezzi, L. Celardo, & M. Misuraca (Eds.), JADT’ 2018, Proceedings of the 14th international conference on statistical analysis of textual data (pp. 616–625). Universitalia. http://lexicometrica.univ-paris3.fr/jadt/JADT2018/actes-jadt18.pdf
Richards, L., y Richards, T. (2002). From filing cabinet to computer. En: A. Bryman y R. G. Burgess, (Eds.), Analyzing qualitative data (pp. 146-172). Routledge.
Romero-Pérez, I., Alarcón-Vásquez, Y., y García-Jiménez, R. (2018). Lexicometría: enfoque aplicado a la redefinición de conceptos e identificación de unidades temáticas. Biblios, 71, 68-80. https://doi.org/10.5195/biblios.2018.466
Ruiz, A. (2017). Trabajar con IRaMuTeQ: Pautas. Universitat de Barcelona. http://hdl.handle.net/2445/113063
Ryan, G. W., y Bernard, H. R. (2000). Data management and analysis methods. En: N. K. Denzin y Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of Qualitative Research (pp. 769-802). Sage Publications.
Sabariego, M. (2004). El proceso de investigación (parte 2). En: B. Rafael (coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 127-163). La Muralla.
Saldaña, J. (2013). The Coding Manual for Qualitative Researchers. SAGE.
Sandín, M. P. (2003). Investigación Cualitativa en Educación. Fundamentos y tradiciones. McGraw-Hill.
Santos, I. C., Rosário, V. M., Amaral-Rosa, M. P., Moreira, L., y Ramos, M. G. (2020). Handcrafted and Software-Assisted Procedures for Discursive Textual Analysis: Analytical Convergences or Divergences? En: A. P. Costa, L. P Reis y A. Moreira (Eds.), Computer Supported Qualitative Research (pp. 189-205). Springer.
Sbalchiero, S. (2018). Topic Detection: A Statistical Model and a Quali-Quantitative Method. En: A. Tuzzi (ed.), Tracing the Life Cycle of Ideas in the Humanities and Social Sciences (pp. 189-209). Springer.
Souza, M. A. R., Wall, M. L., Thuler, A. C., Lowen, I. M. V., y Peres, A. M. (2018). The use of IRAMUTEQ software for data analysis in qualitative research. Revista Da Escola de Enfermagem Da USP; 52, e03353. http://dx.doi.org/10.1590/S1980-220X2017015003353
Taylor, S. J., y Bogdan, T. (1987). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Paidós.
Trigueros-Cervantes, C., Rivera-García, E., & Rivera-Trigueros, I. (2018). Técnicas conversacionales y narrativas. Investigación cualitativa con Software NVivo. Universidad de Granada. Escuela Andaluza de salud Pública. https://www.easp.es/wp-content/uploads/publicaciones/UGR-EASP_Libro_Cualitativa-NVivo_12.pdf
van Dijk, T. A. (1999). El análisis crítico del discurso. ANTHROPOS, 186, 23-36.
Copyright (c) 2024 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.