Student participation in Service-Learning practices, perceptions of Spanish and Mexican university teachers
Abstract
Participation is a multidimensional concept frequently used in educational discourse, in which it acquires various meanings arising from the aspects involved in its definition. It is considered the backbone of the Service-Learning (SL) pedagogical proposal. Therefore, it is important to inquire about its conception and identify the type of participation promoted by university teachers in SL projects. To achieve these objectives, a qualitative study with an exploratory and interpretative scope was designed. The instrument used to collect the information was an in-depth interview that was applied to 18 teachers from universities in Spain and Mexico. The results show that teachers' conceptions are limited due to institutional obstacles, among others. It was found there are contradictions in SL practices, on the one hand, in recognizing the importance of active participation and, on the other hand, in promoting only limited participation. These contradictions allow us to investigate the dimensions that are influencing the participation of students and teachers in SL practices.
Downloads
References
Annette, J. (2005). Character, civic renewal and service learning for democratic citizenship in higher education. British Journal of Educational Studies, 53(3), 326-340. https://doi.org/10.1111/j.1467-8527.2005.00298.x
Apud, A. (2001). Participación infantil. Enrédate con UNICEF, Formación del profesorado. https://bit.ly/3BNdgBv
Arellano, I. y Jones, S. (2018). Exploration of university faculty perceptions and experiences of service-learning as engaged scholarship of teaching and learning. Journal of the Scholarship of Teaching and Learning, 18(4), 111-129. https://doi.org/10.14434/josotl.v18i4.23178
Bolívar, A. (2016). Educar democráticamente para una ciudadanía activa. Revista internacional de educación para la justicia social, 5(1), 69-87. https://doi.org/10.15366/riejs2016.5.1
Borile, M. E. (2011). Empoderamiento y participación juvenil. Interpsiquis. 12° Congreso Virtual de psiquiatría. http://bit.ly/3w1lMJk
Castro, A. (2017). La participación política en la escuela como alternativa a la cultura del silencio. Nodos y Nudos, 5(43), 13-20. https://bit.ly/3p1B2lH
Chan, S. C., Ngai, G., Lam, C. H., y Kwan, K. P. (2021). How participation affects university students’ perspectives toward mandatory service-learning. Journal of Experiential Education, 44(2), 137-151. https://doi.org/10.1177/1053825920948889
Chung, H., Taylor, K., y Nehila, C. (2018, May). Preparing students for service-learning and social entrepreneurship experiences. 4th International Conference on Higher Education Advances (Head’18). http://dx.doi.org/10.4995/HEAd18.2018.8171
De la Concepción, A. (2015). Concepciones sobre participación de niñas, niños y adolescentes: Su importancia en la construcción de la convivencia escolar. Cultura, Educación y Sociedad, 6(2), 9-28. https://bit.ly/3pbGndv
De la Cruz, G. y Matus, G. (2017). Participación escolar e inclusión educativa: Un estudio de caso de experiencias con estudiantes de secundaria alta. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(102), 1-35. https://doi.org/10.14507/epaa.25.2979
De Puelles, M. (2014). La escuela participativa. Revista Convives, (7). https://bit.ly/3P2kWCZ
Deters, A. K. (2021). Unspoken barriers: Promoting equity in postsecondary service-learning opportunities. Industry and Higher Education, 36(3), 231–235. https://doi.org/10.1177/09504222211054958
Escalante, M., Jiménez, M., y Caso, J. (2018). Rescatar el servicio social universitario: un estudio al noroeste de México. RAES-Revista Argentina de Educación Superior, 10(17), 115-12. https://bit.ly/3bwyDN3
Escofet, A., Folgueiras, P., Luna, E., y Palou, B. (2016). Elaboración y validación de un cuestionario para la valoración de proyectos de aprendizaje servicio. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 21(70), 929-949.
Fielding, M. (2011). La voz del alumnado y la inclusión educativa: una aproximación democrática radical para el aprendizaje intergeneracional. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 70(25, 1), 31-61
Folgueiras, P. y Martínez, M. (2008). La formación de en la solidaridad y la convivencia a través de la participación activa: Un estudio de casos de un proyecto de aprendizaje y servicio solidario. En, Educación, ciudadanía y convivencia. Diversidad y sentido social de la educación: comunicaciones del XIV Congreso Nacional y III Iberoamericano de Pedagogía (pp. 325-334). Sociedad Española de Pedagogía.
Folgueiras, P., Aramburuzabala, P., Opazo, H., Mugarra, A. y Ruiz, A. (2020). Service-learning: A survey of experiences in Spain. Education, Citizenship and Social Justice, 15(2), 162-180. https://doi.org/10.1177/1746197918803857
Folgueiras, P., Gezuraga, M., y Aramburuzabala, P. (2021). Niveles de participación en proyectos de Aprendizaje-Servicio. Transformación Universitaria. Retos y Oportunidades (pp. 557-564). Universidad de Salamanca. https://bit.ly/3vNG5Kx
Folgueiras, P., Gezuraga, M., y Arambuzaba, P. (2019). Los procesos participativos en el Aprendizaje-Servicio. Bordón, Revista de Pedagogía, 71(3), 115-131. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.68479
Folgueiras, P., Grael, M., Arambuzaba, P., García, A., Mugarra, A., y Opazo, H. (2016). La participación de estudiantes universitarios. Un estudio diagnóstico-comprensivo de proyectos de Aprendizaje-Servicio. Revista del Congrés Internacional de Docència Universitària i Innovació (CIDUI), 1-7. https://bit.ly/3BNVVIJ
Freinet, C. (1972). La educación moral y cívica. Laia.
Furco, A. (2011). El aprendizaje-servicio: un enfoque equilibrado de la educación experiencial. Revista Educación Global, 0, 64-70. https://bit.ly/3bCDTi0
Furco, A. (2019, 18 de noviembre de 2021). El Estado de la Investigación de Aprendizaje-Servicio: ¿Hacia dónde vamos desde aquí? [Segunda parte de la conferencia magistral]. V Jornada de Investigadores sobre Aprendizaje-Servicio, Buenos Aires, Argentina. https://youtu.be/1GS_9HxkOw8
García, A. y Mendía, R. (2015). Acompañamiento educativo: el rol del educador en Aprendizaje y Servicio Solidario. Profesorado, Revista de currículum y formación del profesorado, 19(1), 42-58. https://bit.ly/3zGm0Xw
Gezuraga, M. y García, A. (2018). ABProblemas, ABProyectos, ABRetos... ¿Legado de Dewey? Valor añadido del ApS respecto a "otros" aprendizajes experienciales. El Aprendizaje-Servicio en la Universidad. Una metodología docente y de investigación al servicio de la justicia social y el desarrollo sostenible. Comunicación Social, Universidad de Salamanca.
Hart, R. (1998). La participación de los niños, de la participación simbólica a la participación auténtica. UNICEF. https://bit.ly/3p6tgqE
Hernández, E. y Magaña, H. (2015). El concepto de servicio social en estudiantes de la Universidad Autónoma de Tlaxcala, 1-16. Universidad Autónoma de Tlaxcala.
Hou, S. I. y Wilder, S. (2015). How ready is higher education faculty for engaged student learning? Applying transtheoretical model to measure service-learning beliefs and adoption. SAGE Open, 5(1), 1-9. https://doi.org/10.1177/2158244015572282
Kinloch, V., Nemeth, E., y Patterson, A. (2015). Reframing service-learning as learning and participation with urban youth. Theory Into Practice, 54(1), 39-46. https://doi.org/10.1080/00405841.2015.977660
Krauskopf, D. (2008). Dimensiones de la participación en las juventudes contemporáneas latinoamericanas. Pensamiento Iberoamericano, (3), 165-184. https://dialnet. unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2781563
Ma, C. y Law, S. (2019). Faculty Experience of Service-Learning: Pedagogy at a Hong Kong University. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, 23(3), 37-53. https://bit.ly/3SIETC2
Martín, X., Bär-Kwast, B., Gijón, M., Puig, J., y Rubio, L. (2021). El mapa de los valores del aprendizaje-servicio. Alteridad. Revista Electrónica de Educación, 16(1), 12-22. https://doi.org/10.17163/alt.v16n1.2021.01
Martínez, M. y Folgueiras, P. (2015). Evaluación Participativa, Aprendizaje-Servicio y Universidad. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 19(1), 128-143. https://bit.ly/3JACDIG
Mayor, D. (2013). Aprender realizando una actividad social. “Guía básica para el diseño de proyectos de Aprendizaje-Servicio”. RES: Revista de Educación Social, (16), 1-14. https://bit.ly/3O4lUSD
Mayor, D. (2019). Dimensiones pedagógicas que configuran las prácticas de aprendizaje-servicio. Páginas de Educación, 12(2), 23-42. https://dx.doi.org/10.22235/pe.v12i2.1834
Mayor, D. & Granero, A. (2021). Aprendizaje-Servicio en la universidad. Un dispositivo orientado a la mejora de los procesos formativos y la realidad social. Octaedro
Merino, M. (2001). La participación ciudadana en la democracia. Cuadernos de Divulgación de la Cultura Democrática, 4, UNAM.
Morton, K. (1995). The irony of service: Charity, Project and social change in service-learning. Michigan Journal of Community Service-Learning, 2(1), 19-32. https://bit.ly/3BwVgbl
Mungaray, A. y Ocegueda, M. (1999). El servicio social en la educación superior de México. BANCOMEXT.
Naval, C., García, R., Puig, J., y Santos, M. (2011). La formación ético-cívica y el compromiso social de los estudiantes universitarios. Encuentros, 12, 77-91. https://doi.org/10.24908/eoe-ese-rse.v12i0.3174
Parejo, J. (2016). La participación de estudiantes en la universidad: políticas y estrategias para su mejora en el contexto del Espacio Europeo de la Educación Superior. [Tesis doctoral sin publicar]. Universidad Complutense de Madrid.
Parés, M., Chela, X., y Martí, M. (2012). La participación estudiantil en las universidades. Universidad Autónoma de Barcelona y Institut de Govern i Polítiques Públiques. https://bit.ly/3SvdoLX
Pérez, L. & Ochoa, A. (2017). La participación de los estudiantes en una escuela secundaria. Retos y posibilidades para la formación ciudadana. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(72), 179-207. https://bit.ly/3IagIc7
Puig, J. (2016). Aprendizaje-servicio y educación en valores. Convives, (16), 12-19. https://bit.ly/2JxGcVp.
Puig, J. M., y Palos, J. (2006). Rasgos pedagógicos del Aprendizaje y Servicio. Cuadernos de pedagogía, (357), 60-63.
Puig, J., Gijón, M., Martín, X., y Rubio, L. (2011). Aprendizaje-servicio y educación para la ciudadanía. Revista de Educación, 1, 45-67. https://bit.ly/3SxSGLt
Rodríguez, R. y Macinko, J. (1994). The Role of NGOs in Community Health and Development. The International Journal of Health Promotion and Education, 1(4), 5-10.
Salam, M., Awang, D., Ibrahim, D., y Farooq, M. (2019). Service learning in higher education: A systematic literature review. Asia Pacific Education Review, 20(4), 573-593. http://dx.doi.org/10.1007/s12564-019-09580-6
Santos, M., Cañadas, L., y Martínez, L. (2020b). Limitaciones del aprendizaje-servicio en la formación inicial en actividad físico-deportiva. Retos, 37, 509-517. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.7096.
Santos, M., Cañadas, L., Martínez, L., y García, L. (2020a). Diseño y validación de una escala para evaluar el aprendizaje-servicio universitario en actividad física y deporte. Educación XXI, 23(2), 67-93. https://doi.org/10.5944/educxx1.25422
Silva, R. y Burgos, D. (2011). Tiempo mínimo-conocimiento suficiente: la cuasi-etnografía sociotécnica en psicología social. Psicoperspectivas, 10(2), 87-108. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol10-Issue2-fulltext-146
Sotelino, A., Mella, I., y Rodríguez, A. (2019). El papel de las entidades-cívico sociales en el aprendizaje-servicio. Sistematizando la participación del alumnado en el tercer sector. Teri, 31(2), 193-215. https://doi.org/10.14201/teri.20156
Strauss, A. y Corbin, J. (2001). Bases de la investigación cualitativa. Universidad de Antioquia.
Tapia, M. (2010). La propuesta pedagógica del “aprendizaje-servicio”: una perspectiva Latinoamericana. Revista científica TzhoeCoen, 23-44. https://bit.ly/3d1XoRm
UNESCO (1998). Conferencia mundial sobre la educación superior. La educación superior en el siglo XXI: Visión y acción. https://bit.ly/3A1Bg2I
Van Eeden, E., Eloff , I., y Dippenaar, H. (2021). On Responses of Higher Education and Training With (in) Society Through Research, Teaching, and Community Engagement. Educational Research for Social Change, 10(1), 1-15. http://dx.doi.org/10.17159/2221-4070/2021/v10i1a1
Zarzuela, A. y García, M. (2020). ¿Qué aprende el alumnado para su formación docente en un itinerario curricular de aprendizaje-servicio? Revista mexicana de investigación educativa, 25(86), 657-687. https://bit.ly/3QmQdlP
Copyright (c) 2024 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.