Employability Skills: a Structural Equation Model at the Faculty of Education
Abstract
In the face of the fourth industrial revolution, where the conception of the employability of students goes beyond the acquisition of a particular job, this research deepens the assessment of the university student about the development of skills for employability that occurs during their university education. In addition, it includes a construct validation of the competencies scale presented by the CFA and possible differences are analyzed according to the three Spanish universities analyzed: University of Murcia, University of Granada and University of A Coruña. With this objective, 830 final year students in the faculty of education of these
universities participated by completing the Cuestionario de Orientación e Inserción Laboral (COIL). For the analysis of the data, descriptive and inferential statistics were used through the statistical program SPSS v23 and the AMOS program to carry out the Structural Equation Model. The results show optimal model fit indexes, which guarantee the suitability of this model with the empirical data. In addition, it is verified that there exists a common tendency among all students of the faculty of education relative to the medium-low development of competencies for employability, but with significant competency differences varying among
each university. Based on these results, it is necessary to seek synergies of communication and cooperation among the job markets, the social agents, and the university, and to do it both locally and nationally in order to find the balance and transfer required by the EHEA in the fourth industrial revolution.
Downloads
References
Alarcón, R. (2018). La formación para el trabajo y el paradigma de formación por competencias. Calidad en la educación, 0(16). https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/434
Alonso, L.E., Fernández, C. J., & Nysen, J. (2009). El debate sobre las competencias. Una investigación cualitativa en torno a la educación superior y el mercado de trabajo en España. Madrid: ANECA
Alonso-Martín, P. (2010). La valoración de la importancia de las competencias transversales: comparación de su percepción al inicio y final de curso en alumnos de psicología. Revista de Investigación Educativa, 28 (1), 119- 140. http://revistas.um.es/rie/article/view/97821/109391
Baartman, L., & Ruijs, L. (2011). Comparing students’ perceived and actual competence in higher vocational education. Assessment an Evaluation in Higher Education, 36, 387. Bozu, Z., & Aránega, S. (2017). La formación inicial de maestros y maestras a debate:¿Qué nos dicen sus protagonistas? Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 21(1), 143-163.
Bunk, G. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA. Revista Europea Formación Profesional, (1), 8–14.
Cabrera, N., Portillo, M.C.,&Prades, A. (2016). Las competencias de los graduados universitarios y su evaluación. La perspectiva de los empleadores. En E. Cano, &M. Fernández, M. (eds.). Evaluación por competencias: la perspectiva de las primeras promociones de graduados en el EEES (pp. 95-112.). Barcelona: Octaedro
Cajide, J., Porto, A., Abeal, C., Barreiro, F., Zamora, E. Expósito, A., & Mosteiro, J. (2002). Competencias adquiridas en la universidad y habilidades requeridas por los empresarios. Revista de investigación educativa, 20(2), 449-467. http://revistas.um.es/rie/article/view/99011/94601
Clemente-Ricolfe, J.S., & Escribá-Pérez, C. (2013). Análisis de la percepción de las com- petencias genéricas adquiridas en la universidad. Revista de educación, 362,535-561. http:dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-362-241
Consejo Económico y Social (2015). Informe de competencias profesionales y empleabilidad. http://www.ces.es/documents/10180/2471861/Inf0315.pdf
Corominas, E., Tesouro, M., Capell, D., Teixidó, J., Pèlach, J., & Cortada, R. (2006). Percepciones del profesorado ante la incorporación de las competencias genéricas en la formación universitaria. Revista de Educación, 341, 301-336. http://www.revistaeducacion.mec.es/re341/re341_14.pdf
Do Ceu Taveira, M. & Rodríguez Moreno, M.L (2010). La gestión personal de la carrera y el papel de la orientación profesional. Teoría, práctica y aportaciones empíricas. Revista española de orientación y psicopedagogía, 21 (2), 335-345. http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11536/11012
EPYCE (2018). Posiciones y Competencias más Demandas. http://marketing.eae.es/prensa/_EPyCE2017.pdf
Figuera, P., Raitz, T., & Llanes, J. (2013). Os sentidos de formaçao acadêmica e do trabalho para estudantes de mestrado no Brasil e na Espanha. Educaçao tematica digital, 15 (3), 612-627. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4856196
Freire, M. J., Teijeiro, M. M., y Pais, C. (2011). Políticas educativas y empleabilidad:¿cuáles son las competencias más influyentes? Education Policy Analysis Archives, 19, 1-24.
Freire, M. J., Teijeiro, M. M., & Pais, C. (2013). La adecuación entre las competencias adquiridas por los graduados y las requeridas por los empresarios. Revista de Educación, 362, 13-41.
Gijbels, D. (2011) Assessment of vocational competence in higher education: reflections and prospects. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36 (4), 381-383. http://dx.doi.org/10.1080/02602938.2011.581859
Gil Flores, J. (2007). La evaluación de competencias profesionales. Educación XXI, 10,83-106.
Gómez Ruíz, M.A., Rodríguez Gómez, G., & Ibarra Sáiz, M.S. (2013). COMPES: Autoinforme sobre las competencias básicas relacionadas con la evaluación de los estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación Psicopedagógica, 24, 197-224. https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/2031/1896
Lara, A. (2014). Introducción a las ecuaciones estructurales en AMOS y R (Tesis de Máster). Granada: Universidad de Granada. http://masteres.ugr.es/moea/pages/curso201314/tfm1314/tfm-septiembre1314/memoriamasterantonio_lara_hormigo/!
Latorre, M., Aravena, P. Milos, P., & García, M. (2010). Competencias habilitantes: un aporte para el reforzamiento de las trayectorias formativas universitarias. Calidad en la educación, 33, 275-301. https://www.cned.cl/sites/default/files/revista/cse_articulo963.pdf
Llanes Ordoñez, J., Figuera Gazo, P., & Torrado Fonseca, M. (2017). Desarrollo de la empleabilidad y gestión personal de la carrera de graduados en pedagogía. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 46-60. https://dx.doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20118
Lluch Molins, L., Fernández-Ferrer, M., Pons Seguí, L., & Cano García, E. (2017). Com- petencias profesionales de los egresados universitarios: estudio de casos en cuatro titulaciones. Revista Qurriculum, 30, 49-64. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/6135
Lorente García, R. (2011). Configuración de las políticas europeas de formación pro- fesional ante las nuevas demandas del mercado laboral. Revista de curriculum y formación del profesorado, 15 (2), 357- 369. http://www.ugr.es/~recfpro/rev152COL11.pdf
Martínez Clares, P., & González Lorente, C. (2018). Validez de contenido y consistencia interna de un cuestionario sobre el proceso de inserción socio-laboral desde la mirada del universitario. Revista complutense de educación, 29(3), 739-756. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.53721
Martínez, Clares, P. & González Morga, N. (2018). Las competencias transversales en la universidad: propiedades psicométricas de un cuestionario. Educación XX1, 21(1), 231-262. http://dx.dor.org/10.5944/educXX1.15662
Medina Rivilla, A., Domínguez Garrido, M.C., & Sánchez Romero, C. (2013). Evaluación de las competencias de los estudiantes: modelos y técnicas para la valoración. Revista de Investigación Educativa, 31 (1), 239-255. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.1.157601
Medina, J. L., & Jaruta, B. (2013). Enseñanza y aprendizaje en la Educación Superior. Madrid: Síntesis.
Michavila, F., Martínez, J. M., Martín-González, M., García-Peñalvo, F. J., & Cruz-Benito, J. (2016). Barómetro de empleabilidad y empleo de los universitarios en España, 2015 (Primer informe de resultados). Madrid: Observatorio de Empleabilidad y Empleo Universitarios.
Mir Acebrón, A. (2007). Las competencias transversales en la Universidad Pompeu Fabra. La visión de los docentes y estudiantes de segundo ciclo. Revista de Docencia Universitaria, 1-16. http://revistas.um.es/redu/article/view/10641/10231
Montoro, M.A., Mora, E. M., & Ortiz, M. (2012). Análisis de las competencias adquiridas en los estudios de Dirección de Empresas y su grado de aplicación en las prácticas en empresas. Revista complutense de educación, (23)1, 241-263.
Navaridas Nalda, F., Jiménez Trens, M.A. & Fernández Ortiz, R. (2016). El aprendizaje de competencias en la Universidad: expectativas predictivas y niveles de confirmación de los estudiantes. Revista española de pedagogía, 74 (264) 337-356. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5436662
Organización para la Cooperación y Desarrollo Económicos (OCDE). (2016). Automation and Independent Work in a Digital Economy. OECD.
OCDE (2015). Skills Strategy Informe de Diagnóstico. Informe diagnóstico de la estrategia de competencias de la OCDE: España. OCDE. https://skills.oecd.org/developskills/.../Spain_Diagnostic_Report_Espagnol.
Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2004). OIT (2004). Recomendación sobre el desarrollo de los recursos humanos: Educación, formación y aprendizaje permanente. Ginebra: OIT. : https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/edit/docref/rec195.pdf
Pagués Serra, C. & Ripani, L. (2017). El empleo en la cuarta revolución industrial. Integración& comercio, 42, 266-276. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6174376
Rodríguez Gómez, G., Ibarra Saiz, M.S., & Cubero Ibañez, J. (2018). Competencias básicas relacionadas con la evaluación. Un estudio sobre la percepción de los estudiantes universitarios. Educación XXI, 21(1), 181-208. http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.14457
Schumacker, R., & Lomax, R., (2004). A beginner’s guide to structural equation modeling (2ª ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Tejada Fernández, J., & Navío Gámez, A. (2005). El desarrollo y la gestión de com- petencias profesionales: una mirada desde la formación. Revista Iberoamericana de Educación, 37 (2), 1-16. https://rieoei.org/RIE/article/view/2719
Tynjälä, P., Slotte, V., Nieminen, J., Lonka, K., & Olkinuora, E. ( 2006). From university to working life: Graduates’ workplace skills in practice. En. P. Tynjälä, J. Väloimaa, and G. Boulton Lewis (ed.), Higher education and working life: Collaborations, confron- tations and challenges, (pp.73–88). Amsterdam: Elsevier.
Van Breugel, G. (2017). Identifcation and anticipation of skill requirements. Instruments used by international institutions and developed countries. https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/Identifi_ant_skillsrequirements.pdf
Van der Heijde, C.M. (2014). Employability and Self-Regulation in Contemporary Careers. En M. Coetzee (Ed.). Psychosocial Career Metacapacities (pp.7-17). Londres: Springer.
Villardón, L. (coord.) (2015). Competencias genéricas en educación superior. Metodologías específicas para su desarrollo. Madrid: Narcea.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.