Employability Skills: a Structural Equation Model at the Faculty of Education

Authors

  • Pilar Martínez Clares University of Murcia
  • Cristina González Lorente Universidad de Murcia
  • Nuria Rebollo Quintela Universidade da Coruña
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.37.1.343891
Keywords: skills; higher education; employability; entering the workforce; structural equation model.

Abstract

In the face of the fourth industrial revolution, where the conception of the employability of students goes beyond the acquisition of a particular job, this research deepens the assessment of the university student about the development of skills for employability that occurs during their university education. In addition, it includes a construct validation of the competencies scale presented by the CFA and possible differences are analyzed according to the three Spanish universities analyzed: University of Murcia, University of Granada and University of A Coruña. With this objective, 830 final year students in the faculty of education of these
universities participated by completing the Cuestionario de Orientación e Inserción Laboral (COIL). For the analysis of the data, descriptive and inferential statistics were used through the statistical program SPSS v23 and the AMOS program to carry out the Structural Equation Model. The results show optimal model fit indexes, which guarantee the suitability of this model with the empirical data. In addition, it is verified that there exists a common tendency among all students of the faculty of education relative to the medium-low development of competencies for employability, but with significant competency differences varying among
each university. Based on these results, it is necessary to seek synergies of communication and cooperation among the job markets, the social agents, and the university, and to do it both locally and nationally in order to find the balance and transfer required by the EHEA in the fourth industrial revolution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcón, R. (2018). La formación para el trabajo y el paradigma de formación por competencias. Calidad en la educación, 0(16). https://www.calidadenlaeducacion.cl/index.php/rce/article/view/434

Alonso, L.E., Fernández, C. J., & Nysen, J. (2009). El debate sobre las competencias. Una investigación cualitativa en torno a la educación superior y el mercado de trabajo en España. Madrid: ANECA

Alonso-Martín, P. (2010). La valoración de la importancia de las competencias transversales: comparación de su percepción al inicio y final de curso en alumnos de psicología. Revista de Investigación Educativa, 28 (1), 119- 140. http://revistas.um.es/rie/article/view/97821/109391

Baartman, L., & Ruijs, L. (2011). Comparing students’ perceived and actual competence in higher vocational education. Assessment an Evaluation in Higher Education, 36, 387. Bozu, Z., & Aránega, S. (2017). La formación inicial de maestros y maestras a debate:¿Qué nos dicen sus protagonistas? Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 21(1), 143-163.

Bunk, G. (1994). La transmisión de las competencias en la formación y perfeccionamiento profesionales de la RFA. Revista Europea Formación Profesional, (1), 8–14.

Cabrera, N., Portillo, M.C.,&Prades, A. (2016). Las competencias de los graduados universitarios y su evaluación. La perspectiva de los empleadores. En E. Cano, &M. Fernández, M. (eds.). Evaluación por competencias: la perspectiva de las primeras promociones de graduados en el EEES (pp. 95-112.). Barcelona: Octaedro

Cajide, J., Porto, A., Abeal, C., Barreiro, F., Zamora, E. Expósito, A., & Mosteiro, J. (2002). Competencias adquiridas en la universidad y habilidades requeridas por los empresarios. Revista de investigación educativa, 20(2), 449-467. http://revistas.um.es/rie/article/view/99011/94601

Clemente-Ricolfe, J.S., & Escribá-Pérez, C. (2013). Análisis de la percepción de las com- petencias genéricas adquiridas en la universidad. Revista de educación, 362,535-561. http:dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2013-362-241

Consejo Económico y Social (2015). Informe de competencias profesionales y empleabilidad. http://www.ces.es/documents/10180/2471861/Inf0315.pdf

Corominas, E., Tesouro, M., Capell, D., Teixidó, J., Pèlach, J., & Cortada, R. (2006). Percepciones del profesorado ante la incorporación de las competencias genéricas en la formación universitaria. Revista de Educación, 341, 301-336. http://www.revistaeducacion.mec.es/re341/re341_14.pdf

Do Ceu Taveira, M. & Rodríguez Moreno, M.L (2010). La gestión personal de la carrera y el papel de la orientación profesional. Teoría, práctica y aportaciones empíricas. Revista española de orientación y psicopedagogía, 21 (2), 335-345. http://revistas.uned.es/index.php/reop/article/view/11536/11012

EPYCE (2018). Posiciones y Competencias más Demandas. http://marketing.eae.es/prensa/_EPyCE2017.pdf

Figuera, P., Raitz, T., & Llanes, J. (2013). Os sentidos de formaçao acadêmica e do trabalho para estudantes de mestrado no Brasil e na Espanha. Educaçao tematica digital, 15 (3), 612-627. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4856196

Freire, M. J., Teijeiro, M. M., y Pais, C. (2011). Políticas educativas y empleabilidad:¿cuáles son las competencias más influyentes? Education Policy Analysis Archives, 19, 1-24.

Freire, M. J., Teijeiro, M. M., & Pais, C. (2013). La adecuación entre las competencias adquiridas por los graduados y las requeridas por los empresarios. Revista de Educación, 362, 13-41.

Gijbels, D. (2011) Assessment of vocational competence in higher education: reflections and prospects. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36 (4), 381-383. http://dx.doi.org/10.1080/02602938.2011.581859

Gil Flores, J. (2007). La evaluación de competencias profesionales. Educación XXI, 10,83-106.

Gómez Ruíz, M.A., Rodríguez Gómez, G., & Ibarra Sáiz, M.S. (2013). COMPES: Autoinforme sobre las competencias básicas relacionadas con la evaluación de los estudiantes universitarios. Revista Española de Orientación Psicopedagógica, 24, 197-224. https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/2031/1896

Lara, A. (2014). Introducción a las ecuaciones estructurales en AMOS y R (Tesis de Máster). Granada: Universidad de Granada. http://masteres.ugr.es/moea/pages/curso201314/tfm1314/tfm-septiembre1314/memoriamasterantonio_lara_hormigo/!

Latorre, M., Aravena, P. Milos, P., & García, M. (2010). Competencias habilitantes: un aporte para el reforzamiento de las trayectorias formativas universitarias. Calidad en la educación, 33, 275-301. https://www.cned.cl/sites/default/files/revista/cse_articulo963.pdf

Llanes Ordoñez, J., Figuera Gazo, P., & Torrado Fonseca, M. (2017). Desarrollo de la empleabilidad y gestión personal de la carrera de graduados en pedagogía. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 46-60. https://dx.doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20118

Lluch Molins, L., Fernández-Ferrer, M., Pons Seguí, L., & Cano García, E. (2017). Com- petencias profesionales de los egresados universitarios: estudio de casos en cuatro titulaciones. Revista Qurriculum, 30, 49-64. https://riull.ull.es/xmlui/handle/915/6135

Lorente García, R. (2011). Configuración de las políticas europeas de formación pro- fesional ante las nuevas demandas del mercado laboral. Revista de curriculum y formación del profesorado, 15 (2), 357- 369. http://www.ugr.es/~recfpro/rev152COL11.pdf

Martínez Clares, P., & González Lorente, C. (2018). Validez de contenido y consistencia interna de un cuestionario sobre el proceso de inserción socio-laboral desde la mirada del universitario. Revista complutense de educación, 29(3), 739-756. http://dx.doi.org/10.5209/RCED.53721

Martínez, Clares, P. & González Morga, N. (2018). Las competencias transversales en la universidad: propiedades psicométricas de un cuestionario. Educación XX1, 21(1), 231-262. http://dx.dor.org/10.5944/educXX1.15662

Medina Rivilla, A., Domínguez Garrido, M.C., & Sánchez Romero, C. (2013). Evaluación de las competencias de los estudiantes: modelos y técnicas para la valoración. Revista de Investigación Educativa, 31 (1), 239-255. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.1.157601

Medina, J. L., & Jaruta, B. (2013). Enseñanza y aprendizaje en la Educación Superior. Madrid: Síntesis.

Michavila, F., Martínez, J. M., Martín-González, M., García-Peñalvo, F. J., & Cruz-Benito, J. (2016). Barómetro de empleabilidad y empleo de los universitarios en España, 2015 (Primer informe de resultados). Madrid: Observatorio de Empleabilidad y Empleo Universitarios.

Mir Acebrón, A. (2007). Las competencias transversales en la Universidad Pompeu Fabra. La visión de los docentes y estudiantes de segundo ciclo. Revista de Docencia Universitaria, 1-16. http://revistas.um.es/redu/article/view/10641/10231

Montoro, M.A., Mora, E. M., & Ortiz, M. (2012). Análisis de las competencias adquiridas en los estudios de Dirección de Empresas y su grado de aplicación en las prácticas en empresas. Revista complutense de educación, (23)1, 241-263.

Navaridas Nalda, F., Jiménez Trens, M.A. & Fernández Ortiz, R. (2016). El aprendizaje de competencias en la Universidad: expectativas predictivas y niveles de confirmación de los estudiantes. Revista española de pedagogía, 74 (264) 337-356. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5436662

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económicos (OCDE). (2016). Automation and Independent Work in a Digital Economy. OECD.

OCDE (2015). Skills Strategy Informe de Diagnóstico. Informe diagnóstico de la estrategia de competencias de la OCDE: España. OCDE. https://skills.oecd.org/developskills/.../Spain_Diagnostic_Report_Espagnol.

Organización Internacional del Trabajo (OIT). (2004). OIT (2004). Recomendación sobre el desarrollo de los recursos humanos: Educación, formación y aprendizaje permanente. Ginebra: OIT. : https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/edit/docref/rec195.pdf

Pagués Serra, C. & Ripani, L. (2017). El empleo en la cuarta revolución industrial. Integración& comercio, 42, 266-276. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6174376

Rodríguez Gómez, G., Ibarra Saiz, M.S., & Cubero Ibañez, J. (2018). Competencias básicas relacionadas con la evaluación. Un estudio sobre la percepción de los estudiantes universitarios. Educación XXI, 21(1), 181-208. http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.14457

Schumacker, R., & Lomax, R., (2004). A beginner’s guide to structural equation modeling (2ª ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

Tejada Fernández, J., & Navío Gámez, A. (2005). El desarrollo y la gestión de com- petencias profesionales: una mirada desde la formación. Revista Iberoamericana de Educación, 37 (2), 1-16. https://rieoei.org/RIE/article/view/2719

Tynjälä, P., Slotte, V., Nieminen, J., Lonka, K., & Olkinuora, E. ( 2006). From university to working life: Graduates’ workplace skills in practice. En. P. Tynjälä, J. Väloimaa, and G. Boulton Lewis (ed.), Higher education and working life: Collaborations, confron- tations and challenges, (pp.73–88). Amsterdam: Elsevier.

Van Breugel, G. (2017). Identifcation and anticipation of skill requirements. Instruments used by international institutions and developed countries. https://www.oitcinterfor.org/sites/default/files/file_publicacion/Identifi_ant_skillsrequirements.pdf

Van der Heijde, C.M. (2014). Employability and Self-Regulation in Contemporary Careers. En M. Coetzee (Ed.). Psychosocial Career Metacapacities (pp.7-17). Londres: Springer.

Villardón, L. (coord.) (2015). Competencias genéricas en educación superior. Metodologías específicas para su desarrollo. Madrid: Narcea.

Published
31-12-2018
How to Cite
Martínez Clares, P., González Lorente, C., & Rebollo Quintela, N. (2018). Employability Skills: a Structural Equation Model at the Faculty of Education. Journal of Educational Research, 37(1), 57–73. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.343891
Issue
Section
Articles