La jornada lectiva a debate para (re)convertir los centros educativos en espacios para el ocio
Abstract
Scientific evidence shows that educational facilities are a privileged space to promote adolescents’ practice of physical leisure activities, but do they constitute as an essential space for any kind of youth leisure? This study examines the links between the organization of class schedules in Spanish schools of post-compulsory secondary education and the use these students make of the leisure spaces. It uses a quantitative methodological approach, carried out by the application of an ad hoc developed questionnaire to a sample of 1.764 students in the entire Spanish territory. The data analysis is conducted in two stages: a descriptive analysis and a bivariate inferential analysis, by means of contingency tables. The results show the predominance of the continuous morning school day versus other class schedules in Spain’s post-compulsory secondary education. Moreover, it is the students’ preferred schedule. The influence of the type of school day regarding the use of the educational center during the youths’ leisure time is ruled out, but there is a significant relation between school day preferences and the use of educational spaces.
Downloads
References
Argüelles, I., Campos, A. & López, J.A. (2015). Análisis de las actividades extraescolares en función de la variable género en el alumnado de primaria de la provincia de Granada. European Scientific Journal, 11(13), 480-498. Recuperado de http://eujournal.org/index.php/esj/article/view/5665/5491
Caballo, M.B., Caride, J.A. & Gradaílle, R. (2012). Entre los tiempos escolares y los tiempos de ocio: Su incidencia en la vida cotidiana de los adolescentes que cursan la Educación Secundaria Obligatoria en España. Educar em Revista, 45, 37-56. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/er/n45/04.pdf
Caballo, M.B., Varela, L. & Nájera, E.M. (2017). El ocio de los jóvenes en España. Una aproximación a sus prácticas y barreras. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 12 (extra 1), 43-64. doi: https://doi.org/10.14198/OBETS2017.12.1.11
Caride, J.A. (2005). A xornada escolar de sesión única en Galicia: avaliación da súa implantación e desenvolvemento nos centros de Educación Infantil, Primaria e Públicos Integrados. Santiago de Compostela: Xunta de Galicia.
Chambers, T., Pearson, A.L., Kawachi, I., Rzotkiewicz, Z., Stanley, J., Smith, M..…Signal, L. (2017). Kids in space: Measuring children’s residential neighborhoods and other destinations using activity space GPS and wearable camera data. Social Science & Medicine, 193, 41-50. doi: https://doi.org/10.1016/j.socscimed.2017.09.046
Colás, P. & Contreras, J.A. (2013). La participación de las familias en los centros de Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 31 (2), 485-499. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.171031
Cruz, L. & Morán, M.C. (2016). Jornada lectiva, aprendizajes y vida cotidiana del alumnado de Educación Secundaria Postobligatoria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 86 (30.2), 115-129. Recuperado de http://aufop.com/aufop/revistas/arta/impresa/196/2012
Dewhirst, S., Pickett, K., Speller, V., Shepherd, J., Byrne, J., Almond, P., … Roderick, P. (2014). Are trainee teachers being adequately prepared to promote the health and well-being of school children? A survey of current practice. Journal of Public Health, 36(3), 467-475. doi: http://dx.doi.org/10.1093/pubmed/fdt103
Ferreira, J.P., Pose, H. & De Valenzuela, A.L. (2015). El ocio cotidiano de los estudiantes de Educación secundaria en España. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 25-49. doi: http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2015.25.02
Fraguela, R., Lorenzo, J.J., Merelas, T. & Varela, L. (2013). Tiempos escolares y conciliación: análisis de familias con hijos en educación secundaria obligatoria (12-16 años). Revista de Investigación Educativa, 31(2), 431-446. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.167001
Fraguela, R., Varela, L. & Caballo, M.B. (2016). Percepción del profesorado de Enseñanza Secundaria Postobligatoria sobre el papel de la escuela y sus tiempos en el ocio del alumnado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 86 (30.2), 17-31. Recuperado de http://aufop.com/aufop/revistas/arta/impresa/196/2005
Gairín, J. & Rodríguez-Gómez D. (2014). Leadership, Educational Development and Social Development. En I. Bogotch & C. Shields (Eds.), International Handbook of Social [In]Justice and Educational Leadership (pp. 819-843). New York: Springer. doi: http://dx.doi.org/10.1007/978-94-007-6555-9_42
Gálvez, A. (2004). Actividad física habitual de los adolescentes de la región de Murcia. Análisis de los motivos de práctica y abandono de la actividad físico-deportiva. Murcia: Universidad de Murcia.
Gil, J.L, Felipe, J.L, Burillo, P., García-Tascón, M. & Gallardo, L. (2010). Detection of needs in sport installation in High School: Case of province of Ávila (Spain). Journal of Sport and Health Research, 2(3), 287-304. Recuperado de http://www.journalshr.com/papers/Vol%202_N%203/full.pdf
Herrador, J.A. (2006). Satisfacción del profesorado de Educación Física respecto a la seguridad y conservación de las instalaciones y equipamientos deportivos en los centros educativos públicos de la provincia de Cádiz. Jaén: Servicio de publicaciones de la universidad de Jaén.
Madariaga, A. & Romero, S. (2016). Barreras percibidas entre los jóvenes para no participar en actividades de ocio. Revista de Psicología del Deporte, 25(2), 21-26. Recuperado de https://www.rpd-online.com/article/view/v25-n4-madariaga-romero
Morales, F.J. (2013). La organización de la jornada escolar. Reflexiones sobre el estado de la cuestión para un debate necesario. Edetania, 44, 111-133. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4596203
Morán, M.C. & Varela, L. (2011). Percepciones del profesorado de educación primaria sobre la conciliación de los tiempos escolares y familiares. Trabajo presentado en el XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación (CITE), Universidad de Barcelona. Recuperado de http://www.cite2011.com/Comunicaciones/Familias/171.pdf
Morán, M.C. (2012). Incidencia de la jornada escolar en los procesos de socialización infantil. Educar em Revista, 45, 19-36. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/er/n45/03.pdf
Ortega, C., Lazcano, I. & Manuel, M. (2015). Espacios de ocio para jóvenes, de la monitorización a la autogestión. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 25, 69-89. doi: http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2015.25.02
Ramos, R., Ponce-de-León, A. & Sanz, E. (2010). El ocio físico-deportivo en adolescentes: Análisis y propuestas de intervención. Logroño: Universidad de La Rioja.
Ricoy, M.C. & Fernández-Rodríguez, J. (2016). Prácticas y recursos de ocio en la adolescencia. Educatio Siglo XXI, 34(2), 103-124. doi: http://dx.doi.org/10.6018/j/263831
Sansanwal, R.M.; Derevensky, J.L.; Lupu, I.R. & Lupu, V. (2015). Knowledge and Attitudes Regarding Adolescent Problem Gambling: A Cross-Cultural Comparative Analysis of Romanian and Canadian Teachers. International journal of mental health and addiction, 13, 33-48. doi: http://dx.doi.org/101007/s11469-014-9507-0
Santos, M.A., Lorenzo M. & Priegue, D. (2011). Infancia de la inmigración y educación: la visión de las familias. Revista de Investigación Educativa, 29(1), 97-110. Recuperado de http://revistas.um.es/rie/article/download/110351/126952
Sanz, E. (2005). La práctica físico-deportiva de tiempo libre en universitarios. Logroño: Universidad de La Rioja.
Sanz, E. & Ponce-de-León, A. (2014). Predictores de la actividad física de tiempo libre en una población universitaria española. Revista de Pedagogía Social, 24, 183-197. doi: http://dx.doi.org/10.7179/PSRI_2015.25.02
Sanz, E., Valdemoros, M.A., Ramos, R. & Ponce-de-León, A. (2011). Claves educativas para aumentar la motivación de los jóvenes físicamente inactivos. European Journal of Education and Psychology, 4(2), 109-118. Recuperado de https://www.researchgate.net/publication/307772144_Claves_educativas_para_aumentar_la_motivacion_de_los_jovenes_fisicamente_inactivos
Sarramona, J. & Roca, E. (2007). La participación de las familias en la escuela como factor de calidad educativa. Participación Educativa, 4, 25-33. doi: http://dx.doi.org/10.4438/1886-5097-PE
Tinajas, A. (2012). ¿Jornada escolar continua o jornada escolar partida? Revista Iberoamericana de Educación, 59 (3), 1-10. Recuperado de http://redined.mecd.gob.es/xmlui/handle/11162/183036
Valdemoros, M. A. Sáenz-de-Jubera, M. & Alonso, R.A. (2017). Los centros de enseñanza y la educación del ocio. Percepción de los docentes españoles según áreas geográficas. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 89 (31.2), 103-116. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6129223
Viciana, J. & Mayorga-Vega, D. (2017). Influencing factors on planning decision-making among Spanish in-service Physical Education teachers. A population-based study. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 15 (3), 491-509. doi: http://dx.doi.org/10.14204/ejrep.43.16112
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.