Las tutorías académicas en carreras de ingeniería: una visión actual
Abstract
In the subjects of engineering degrees, with abundant technical content, academic tutoring is an important tool for the teaching/learning process that is often considered underutilized. The aim of this paper is to analyze the different factors that influence the use of tutoring. To do this, a questionnaire was applied to a sample of students from technical careers at the University of Burgos. It provided information on the profile of students, the frequency and number of subjects where they went for tutoring, factors influencing tutoring relative to the subjects, the teacher or other causes, and it also contained an attitude scale towards tutoring.
The study shows that attendance to tutoring sessions is strongly influenced by the student workload, by the difficulty of each subject, by the frequency of evaluation proofs, and by personal and teaching competencies of the teacher. It also shows that students are secure with tutoring, but unmotivated and uninterested. The youngest students present insecurity when attending tutoring, which they overcome by being accompanied. Meanwhile, the lack of motivation or lack of interest is general and it is the pragmatism of approving their studies which guides the actions of the students. To improve this, it is proposed to enhance specific social skills within the teaching staff or the development of monitoring/evaluation activities that promote student engagement in their academic evolution and in their professional future.
Downloads
References
Abad, F. J., Garrido, J., Olea, J., & Ponsoda, V. (2006). Introducción a la psicometría. Madrid: Facultad de Psicología de la Universidad Autónoma de Madrid.
Aguilera, J. L. (2010). La tutoría en la universidad: selección, formación y práctica de los tutores: ajustes para la UCM desde el Espacio Europeo de Educación Superior (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, Madrid.
Álvarez, M. (2008). La tutoría académica en el Espacio Europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 71-88.
Álvarez, M., y Álvarez, J. (2015). La tutoría universitaria: del modelo actual a un modelo integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 125- 142. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.2.219671
Álvarez, P. R., López, D., & Pérez, D. (2016). Programa de tutoría universitaria formativa y desarrollo del proyecto personal del alumnado. Revista de Pedagogía, 37(100), 67-89.
Arbizu, F., Lobato, C., & del Castillo, L. (2005). Algunos modelos de abordaje de la tutoría universitaria. Revista de Psicodidáctica, 10(1), 7-22.
Cabrera, L., Bethencourt, J. T., Álvarez, P., & González, M. (2006). El problema del abandono de los estudios universitarios. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 12(2), 171-203. http://dx.doi.org/10.7203/relieve.12.2.4226
Caldera, J. F., Carranza, M. R., Jiménez, A. A., & Pérez, I. (2015). Actitudes de los estudiantes universitarios ante la tutoría. Diseño de una escala de medición. Revista de la Educación Superior, 173, 103-124.
Cantera, L. M., & Blanch, J. M. (2010). Percepción social de la violencia en la pareja desde los estereotipos de Género. Psychosocial Intervention, 19(2), 121-127.
DiStefano, C., Zhu Min, & Mindrila, D. (2009). Understanding and using factor scores: considerations for the applied research. Practical Assessment, Research and Evaluation, 14(20), 1-11.
Dopico, E. (2013). Tutoría universitaria: propuestas didácticas de competencia tutorial. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 195-220. http://dx.doi.org/10.4995/redu.2013.5573
Gairín, J., Feixas, M., Guillamón, C., & Quinquer, D. (2004). La tutoría académica en el escenario europeo de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(1), 61-77.
Gaito, J. (1980). Measurement scales and statistics: resurgence of an old misconception, Psychological Bulletin, 87, 564-567.
García, M. D., Gómez, E., Dávila, N., & Pérez, J. M. (2013). Factores que pueden influir en la asistencia de los estudiantes a las tutorías presenciales de Matemáticas empresariales. Anales de ASEPUMA, 21, 522.
García, A. J., & Troyano, Y. (2009). El Espacio Europeo de Educación Superior y la figura del profesor tutor en la universidad. Revista de Docencia Universitaria, 3(2), 1-10.
García, N., Asensio, I., Carballo, R., García, M., & Guardia, S. (2005). La tutoría universitaria ante el proceso de armonización europea. Revista de Educación, 337, 189-210.
Gargallo, B., Almerich, G., García, E., & Jiménez, M. A. (2011). Actitudes ante el aprendizaje en estudiantes universitarios excelentes y en estudiantes medios. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 12(3), 215-235.
Gezuraga, M., & Malik, B. (2015). Orientación y acción tutorial en la universidad: aportes desde el aprendizaje–servicio. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía [en línea], 26(Mayo-Agosto). http://agricola-www.redalyc.org/articulo.oa?id=338241632002
Jamieson, S. (2004). Likert scales: how to (ab)use them. Medical Education, 38, 1217-1218.
Lobato, C., del Castillo, L., & Arbizu, F. (2005). Representations of university tutoring in teachers and students: a case study. International Journal of Psycology and Psycological therapy, 5(2), 148-168.
López-Gómez, E. (2016) La tutoría universitaria como relación de ayuda. Opción, 32(9), 1007-1024.
Martínez, P., Pérez, F. J., & Martínez, M. (2014). Una (re)visión de la tutoría universitaria: la percepción de estudiantes y tutores de estudios de Grado. Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 269-305. https://doi.org/10.4995/redu.2014.6425
Michavila, F., & García, J. (Coords.). (2003). La tutoría y los nuevos modos de aprendizaje en la universidad. Madrid: Consejería de Educación de la Comunidad de Madrid.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. (2016). Datos y cifras del sistema universitario español: curso 2015-2016. Madrid: Gobierno de España.
Morales, P. (2008). Estadística aplicada a las ciencias sociales. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas.
Norman, G. (2010). Likert scales, levels of measurement and the “laws” of statistics. Advances in Health Sciences Education, 15(5), 625-632. https://doi.org/10.1007/s10459-010-9222-y
Polo, A., Hernández, J. M., & Pozo, C. (1996). Evaluación del estrés académico en estudiantes universitarios. Ansiedad y estrés, 2(2-3), 159-172.
Rodríguez, C., Calvo, A., & Haya, I. (2015). La tutoría académica en la educación superior. Una investigación a partir de entrevistas y grupos de discusión en la Universidad de Cantabria (España). Revista Complutense de Educación, 26(2), 467- 481. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.43745
Rodríguez, C., & Herrera, L. (2009). Análisis correlacional-predictivo de la influencia de la asistencia a clase en el rendimiento académico universitario. Estudio de caso en una asignatura. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(2), 1-13.
Rumbo, B., & Gómez, T. F. (2011). La acción tutorial en un contexto universitario masificado y la reivindicación europea de su valor formativo. Revista de Formación e Innovación Educativa Universitaria, 4(1), 13-34.
Solaguren-Beascoa, M., & Moreno, L. (2016a). Escala de actitudes de los estudiantes universitarios hacia las tutorías académicas. Educación XX1, 19(1), 247-266. https://doi.org/10.5944/educxx1.15586
Solaguren-Beascoa, M., & Moreno, L. (2016b). Medición de actitudes en estudios sobre Educación Superior. Aula Magna 2.0 [Blog], 15 de enero. http://cuedespyd.hypotheses.org/1035
Solaguren-Beascoa, M., & Moreno, L. (2017). Las escalas de medida y su uso en educación. Esperando el eco [Blog], 16 de noviembre. http://esperandoeleco.ucc.edu.co/es/notas-finales/las-escalas-de-medida-y-su-uso-en-educacion/
Tejedor, F. J., & García-Valcárcel, A. (2007). Causas del bajo rendimiento del estudiante (en opinión de los profesores y alumnos). Propuestas de mejora en el EESS. Revista de Educación, 342, 443-473.
Vieira, M. J., & Vidal, J. (2006). Tendencias de la educación superior europea e implicaciones para la orientación universitaria. Revista de Orientación y Psicopedagogía, 17(1), 75-97.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.