¿Por qué no son eficaces los planes de convivencia escolar en España?

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.37.2.313561
Keywords: violence, education for peace, educational project of the center, prevention, plan

Supporting Agencies

  • Este estudio ha sido financiado por el Vicerrectorado de Calidad e Innovación Educativa de la Universidad de Alicante (Referencia 3806/BOUA-2016) en el marco del Proyecto de Redes-I3CE de investigación en Docencia Universitaria cuyo título es “La autorida

Abstract

One of the great problems of Spanish education is the increase of conflict and violence inside and outside schools. There are prevention and intervention programs put in place by the educational administration, such as coexistence plans, which have not had the expected results. The objective of this study is to analyse and evaluate the coexistence plans that are being implemented in Secondary Education centres in Spain. For this, a sample of N = 806 Spanish educational centres has been taken. The evaluation matrix of coexistence plans was used, validated through expert judgment; the valuations of the selected items have been operationalized with the Osterlind Method (1989). The reliability of the instrument obtained an Alpha of Cronbach of.876 of consistency; the statistical analyses of the data are carried out with the SPSS 23.0 program. For the evaluation of the Coexistence Plans, the participative methodology was used (De Miguel, 2009) in which 5 experts and 30 student-researchers intervened. Findings show that the strength of the coexistence plans is the adequate setting of the objectives, while the weaknesses are the diagnosis, which does not reflect the personal, family or social environment of the student; inadequate timing of activities; the lack of responsible; and poor monitoring and evaluation. It is concluded that a holistic, practical and realistic approach for coexistence in schools is necessary, aimed at changing school culture.

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Author Biographies

Gladys Merma-Molina, Universidad de Alicante

Profesora del Área de Teoría e Historia de la Educación

Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas

Facultad de Educación

Universidad de Alicante

María Alejandra Ávalos Ramos, Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas Universidad de Alicante

Profesora del Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas

Facultad de Educación
Universidad de Alicante

María Ángeles Martínez Ruiz, Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas Universidad de Alicante

Profesora del Área de Didáctica y Organización del Centro Escolar

Directora del Departamento de Didáctica General y Didácticas Específicas 

Facultad de Educación

Universidad de Alicante

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Published
25-06-2019
How to Cite
Merma-Molina, G., Ávalos Ramos, M. A., & Martínez Ruiz, M. Ángeles. (2019). ¿Por qué no son eficaces los planes de convivencia escolar en España?. Journal of Educational Research, 37(2), 561–579. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.313561
Issue
Section
Articles