¿Por qué no son eficaces los planes de convivencia escolar en España?
Supporting Agencies
- Este estudio ha sido financiado por el Vicerrectorado de Calidad e Innovación Educativa de la Universidad de Alicante (Referencia 3806/BOUA-2016) en el marco del Proyecto de Redes-I3CE de investigación en Docencia Universitaria cuyo título es “La autorida
Abstract
One of the great problems of Spanish education is the increase of conflict and violence inside and outside schools. There are prevention and intervention programs put in place by the educational administration, such as coexistence plans, which have not had the expected results. The objective of this study is to analyse and evaluate the coexistence plans that are being implemented in Secondary Education centres in Spain. For this, a sample of N = 806 Spanish educational centres has been taken. The evaluation matrix of coexistence plans was used, validated through expert judgment; the valuations of the selected items have been operationalized with the Osterlind Method (1989). The reliability of the instrument obtained an Alpha of Cronbach of.876 of consistency; the statistical analyses of the data are carried out with the SPSS 23.0 program. For the evaluation of the Coexistence Plans, the participative methodology was used (De Miguel, 2009) in which 5 experts and 30 student-researchers intervened. Findings show that the strength of the coexistence plans is the adequate setting of the objectives, while the weaknesses are the diagnosis, which does not reflect the personal, family or social environment of the student; inadequate timing of activities; the lack of responsible; and poor monitoring and evaluation. It is concluded that a holistic, practical and realistic approach for coexistence in schools is necessary, aimed at changing school culture.
Downloads
References
Álvarez-García, D., Rodríguez, C., González-Castro, P., Núñez, J. C., & Álvarez, L. (2010). La formación en los futuros docentes frente a la violencia escolar. Revista de Psicodidáctica, 15(1), 35-56.
Álvarez-García, D., Dobarro, A., Rodríguez, C., Núñez, J. C., & Álvarez, L. (2013). El consenso de normas de aula y su relación con bajos niveles de violencia escolar. Infancia y Aprendizaje, 36(2), 199-217. doi: https://doi.org/10.1174/021037013806196229
Boqué, M. C. (2002). Guía de mediación escolar. Programa comprensivo de actividades, etapas primaria y secundaria. Barcelona: Octaedro.
Buendía, L., Expósito, J., Aguaded, E., & Sánchez, C. (2015). Análisis de la convivencia escolar en las aulas multiculturales de Educación Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 303-319. doi: https://doi.org/10.6018/rie.33.2.211491
Burton, B. (2012). Peer teaching as a strategy for conflict management and student reengagement in schools. Australian Educational Researcher, 39, 45-58. doi: https://eric.ed.gov/?redir=http%3a%2f%2fdx.doi.org%2f10.1007%2fs13384-011-0046-4
Carbonell, J. L. (Coord.) (1997). Convivir es vivir. Madrid: Defensor del Menor.
Cerezo, F. (2011). Políticas de convivencia escolar: percepción y eficacia desde la perspectiva familiar. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 14(1), 313-323.
Conde, S., Azaustre, C., & Delgado, M. (2015). Análisis integral de la gestión de la convivencia escolar. Una propuesta de evaluación. International Journal for 21st Century Education, 2(1), 39-59. doi: https://doi.org/10.21071/ij21ce.v2i1.4260
De Miguel, M. (2009). Evaluación de planes y programas de ciudadanía y convivencia. Praxis, 13, 47-69.
Díaz-Aguado, M. J., Segura, M. P., Royo, P., & Andrés, M. (1996). Programas de educación para la Tolerancia y prevención de la violencia en los jóvenes. Instrumentos de evaluación e investigación (Vol. IV). Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
Dobarro, A., García, T., & Álvarez, D. (2013). ¿Qué medidas para la mejora de la convivencia se están desarrollando en los centros educativos?: una perspectiva desde dentro. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(3), 207-213. doi: https://doi.org/10.30552/ejihpe.v3i3.50
Fernández, J. M. (2015). Convivencia escolar. Un estudio en la provincia de Sevilla (España). International Journal of Educational Research and Innovation, 3, 78-93.
Gázquez, J. J., Pérez-Fuentes, M. C., Lucas, F., & Fernández, M. (2011). Análisis de la convivencia escolar por los docentes europeos. Aula Abierta, 39(1), 51-58.
Gil, F., Delgado, M. A., & Chillón, P. (2016). Percepción de las conductas contrarias a la convivencia en el profesorado de Educación Secundaria Obligatoria. SPORT TK-Revista EuroAmericana de Ciencias del Deporte, 5(2), 167-178. doi: https://doi.org/10.6018/264821
González-Gil, F., Martín-Pastor, E., Flores, N., Jenaro, C., Poy, R., & Gómez-Vela, M. (2013). Inclusión y convivencia escolar: análisis de la formación del profesorado. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 3(2), 125-135. doi: https://doi.org/10.30552/ejihpe.v3i2.41
Hendry, J. (2010). Mediation in schools: Tapping the potential. International Journal of School Disaffection, 1, 26-32.
Jares, X. (1997). El lugar del conflicto en la organización escolar. Revista Iberoamericana de Educación, 15, 53-73.
Kelly, D. R. (2017). Methods for reducing violence in schools: A systematic review. Journal of Educational and Developmental Psychology, 7(1), 200-209. doi: https://doi.org/10.5539/jedp.v7n1p200
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado 106, de 04/05/2006.
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la Mejora de la Calidad Educativa. Boletín Oficial del Estado 295, de 10 de diciembre de 2013.
Mullet, J. H. (2014). Restorative discipline: From getting even to getting well. Children & Schools, 36(3), 157-162. doi: https://doi.org/10.1093/cs/cdu011
Musitu, G., Suárez, C., Del Moral, G., & Villareal, M. E. (2015). El consumo de alcohol en adolescentes: el rol de la comunicación, el funcionamiento familiar, la autoestima y el consumo en la familia y amigos. Búsqueda, 14, 45-61. doi: https://doi.org/10.21892/01239813.58
Ortega, R. (1997a). El proyecto Sevilla anti-violencia escolar. Un modelo de intervención preventiva contra los malos tratos entre iguales. Revista de Educación, 313, 143-161.
Ortega, R. (1997b). ¿Es la violencia un problema emergente en la infancia? En J. A. Ponce, R. Muriel, & I. Gómez de Terreros (Eds.), Informe salud, infancia, adolescencia y sociedad. Sección de pediatría social (pp. 76-82). Sevilla: Asociación Española de Pediatría.
Ortega R., & Del Rey, R. (2001). Aciertos y desaciertos del Proyecto Sevilla anti-violencia escolar (SAVE). Revista de Educación, 324, 253-270.
Ortega, R., Del Rey, R., & Casas, J. A. (2014). La convivencia escolar: clave en la predicción del bullying. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6(2), 91-102.
Osterlind, S. J. (1989). Constructing test ítems. Boston: Kluwer Academic Publishers.
Padrós, M. (2014). A transformative approach to prevent peer violence in schools: contributions from communicative research methods. Qualitative Inquiry, 20(7), 916-922. doi: https://doi.org/10.1177%2F1077800414537217
Penalva, A., Hernández, M. A., & Guerrero, C. (2014). Percepción de los expertos de la necesidad de la formación del profesorado en convivencia. Revista Fuentes, (15), 281-304. doi: http://dx.doi.org/10.12795/revistafuentes.2014.i15.13
Pérez-Fuentes, M., Álvarez-Bermejo, J. A., Molero, M., Gázquez, J. J., & Vicente, M. (2011). Violencia escolar y rendimiento académico (VERA): aplicación de realidad aumentada. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 1(2), 71-84. doi: https://doi.org/10.30552/ejihpe.v1i2.19
Piñero, E., Arense, J. J., López, J. J., & Torres, A. M. (2014). Incidencia de la violencia y victimización escolar en estudiantes de Educación Secundaria Obligatoria en la Región de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 223-241. doi: https://doi.org/10.6018/rie.32.1.154251
Sabariego, M. (2012). La investigación educativa: génesis, evolución y características. En. R. Bisquerra (Coord.), Metodología de la investigación educativa (pp. 51-87). Madrid: La Muralla.
Sharkey, J. D., & Fenning, P. A. (2012). Rationale for designing school contexts in support of proactive discipline. Journal of School Violence, 11(2), 95-104. doi: https://doi.org/10.1080/15388220.2012.646641
Stoiber, K. C., & Gettinger, M. (2011). Functional assessment and positive support strategies for promoting resilience: Effects on teachers and high-risk children. Psychology in the Schools, 48, 686-706. doi: https://doi.org/10.1002/pits.20587
Stufflebeam, D. (2001). The metaevaluation imperative. American Journal of Evaluation, 22(2), 183-209. doi: https://doi.org/10.1177%2F109821400102200204
Taub, J., & Pearrow, M. (2013). Resilience through violence and bullying prevention in schools. In S. Goldstein, & R. B. Brooks (Eds.), Handbook of resilience in children (pp. 371-386). Boston: Springer US.
Torrego, J. C. (Coord.). (2006). Modelo integrado de mejora de la convivencia. Barcelona: Graó.
Torrego, J. C., & Martínez, C. (2014). Claves para el desarrollo del Plan de Convivencia en los centros educativos desde una perspectiva integral. Qualitative Research in Education, 3(1), 83-113. doi: http://dx.doi.org/10.4471/qre.2014.37
Trianes, M. V., & Fernández-Figarés, C. (2001). Aprender a ser personas y a convivir. Un programa para Secundaria. Bilbao: Descleé de Brouwer.
Wong, D. S. W., Cheng, C. H.K., Ngan, R. M. H., & Ma, S.K. (2010) Program effectiveness of a restorative whole-school approach for tackling school bullying in Hong Kong. International Journal of Offender Therapy and Comparative Criminology, 55(6), 846-862. doi: https://doi.org/10.1177%2F0306624X10374638
Zaitegi, N. (2010). La educación en y para la convivencia positiva en España. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(2), 93-132.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.