La Escala Observacional de Memoria Operativa (EOMO) como instrumento eficaz en la prevención y detección de dificultades de aprendizaje

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.313271
Keywords: primary education, pupil, learning difficulty, academic achievement, diagnosis

Abstract

The present study aims to improve the effectiveness of the process of preventing and detecting learning disabilities by studying the relationship between the Observational Scale of Working Memory (EOMO) and effective reading, reading comprehension, mathematical achievement, and academic achievement. The incidental sample consisted of 636 students from Primary Education, belonging to different schools in Cartagena. As expected, the results showed signi-ficant relationships between EOMO and all the variables measured. These findings showed that EOMO can be used as a screening tool to limit the sample of students that should be assessed in detail so as to prevent and detect learning disabilities.

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Author Biographies

Marta Gutiérrez Sánchez, Universidad de Murcia

Profesora Ayudante Doctor. Departamento de Teoría e Historia de la Educación.

Sergio Vidal Valenzuela, Comunidad Autónoma de la Región de Murcia

Equipo de Orientación Educativa y Psicopedagógica. Murcia II. Consejería de Educación, Juventud y Deportes.

Comunidad Autónoma de la Región de Murcia

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Published
31-12-2019
How to Cite
Gutiérrez Sánchez, M., & Vidal Valenzuela, S. (2019). La Escala Observacional de Memoria Operativa (EOMO) como instrumento eficaz en la prevención y detección de dificultades de aprendizaje. Journal of Educational Research, 38(1), 53–69. https://doi.org/10.6018/rie.313271
Issue
Section
Articles