Analyses of gender stereotypes in vocational education students: differences according to sex, age and grade
Abstract
Gender stereotypes, defined as beliefs on the different characteristics of women and men in our society, play a key role in the ways of thinking, interpreting and acting subjects, and how to relate to other people. In this paper we are interested in knowing the presence of gender stereotypes in vocational education students and see if there are differences according to sex, age and training course enrollment. To meet these objectives a descriptive study was made with a sample of 452 students attending first year of Intermediate and Higher training cycles in Galicia. The results, after application of the t-test and analysis of variance show a rejection of young people and adolescents to gender stereotypes, finding differences by sex and training cycle. From these results it follows that even though something is changing in society, it is necessary to further sensitize the students equal to move towards a more just and egalitarian society.
Downloads
References
Alvariñas, M., Fernández Villarino, M. A., & López Villar, C. (2009). Actividad física y percepciones sobre deporte y género. Revista de Investigación en Educación, 6, 113-122. http://reined.webs.uvigo.es/ojs/index.php/reined/article/viewFile/58/52
Alvariñas, M., & Novoa, A. (2016). Pensamientos relacionados con la actividad física y el género en adolescentes de Galicia. Sportis. Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 2(1), 23-35. http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2016.2.1.1439
Bem, S. L. (1981). Gender schema theory: A cognitive account of sex typing. Psychological Review, 88(4), 354-364. http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.88.4.354
Castillo-Mayén, M. R., & Montes-Berges, B. (2014). Analysis of current gender stereotypes. Anales de psicología, 30(3), 1044-1060. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.3.138981
Cebrián, I., & Moreno, G. (2008). La situación de las mujeres en el mercado de trabajo español: desajustes y retos. Economía Industrial, 367, 121-137. http://www.minetur.gob.es/Publicaciones/Publicacionesperiodicas/EconomiaIndustrial/RevistaEconomiaIndustrial/367/121.pdf
Colás, P., & Villaciervos, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 1(25), 35-58. http://revistas.um.es/rie/article/view/96421/92631
de Lemus, S., Castillo, M., Moya, M., Padilla, J. L., & Ryan, E. (2008). Elaboración y validación del inventario de sexismo ambivalente para adolescentes. International Journal of Clinical and Health Psychology, 8(2), 537-562. http://www.redalyc.org/pdf/337/33712001013.pdf
Delpino, M., & Eresta, M. (2013). Relaciones afectivas y sexualidad en la adolescencia. Madrid: Ministerio de Sanidad, Servicios Sociales e Igualdad.
Díaz-Aguado, M. J., Martínez Arias, R., & Martínez Babarro, J. (2014). La evolución de la adolescencia española sobre la igualdad y la prevención de la Violencia de género. Madrid: Ministerio de Sanidad, Política Social e Igualdad. Centro de Publicaciones.
Elejabeitia, C., & López Sáez, M. (2003). Trayectorias personales y profesionales de mujeres con estudios tradicionalmente masculinos. Madrid: Instituto de la Mujer y CIDE.
García Pérez, R., Rebollo, M. A., Buzón, O., González-Piñal, R., Barragán, R., & Ruíz Pinto, E. (2010). Actitudes del alumnado hacia la igualdad de género. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 217-232. http://revistas.um.es/rie/article/view/98951
Heilman, M. (2015). Gender stereotypes: Impediments to women’s career progress. En I. Welpe, P. Brosi, L. Ritzehöfer, & T. Schwarzmüller (Eds.), Auswhal von Männern und Frauen als Führungskräfte. Perspektiven aus Wirtschaft, Wissenschaft, Medien und Politik (pp. 73-84). http://dx.doi.org/10-1007/978-3-658-09469-0_1
Igbo, J. N., Onu, V. C., & Obiyo, N. O. (2015). Impact of gender stereotype on secondary school students` self-concept and academic achievement. Sage Open, 5(1), 1-10. http://dx.doi.org/10.1177/2158244015573934
Kurtz-Costes, B., Copping, K. E., Rowley, S. J., & Kinlaw, C. R. (2014). Gender and age differences in awareness and endorsement of gender stereotypes about academic abilities. European Journal of Psychology of education, 29(4), 603-618. http://dx.doi.org/10.1007/s10212-014-0216-7
López-Zafra, E., García-Retamero, R., Diekman, A., & Eagly, A. H. (2008). Dinámica de estereotipos de género y poder: un estudio transcultural. Revista de Psicología Social, 23(2), 213-219. http://dx.doi.org/10.1174/021347408784135788
Markus, H., Crane, H., Bernstein, S., & Siladi, M. (1982). Self-schemas and gender. Journal of Personality and Social Psychology, 42(1), 38-50. http://dx.doi.org/10.1037/0022-3514.43.6.1192
Martínez Labrín, S. L., & Bivort, B. U. (2013). Los estereotipos en la compensación de las desigualdades de género en educación, desde la psicología feminista. Psicología y Sociedad, 25(3), 549-558. http://www.scielo.br/pdf/psoc/v25n3/09.pdf
Miller, D. I., Eagly, A. H., & Linn, M. C. (2015). Women’s representation in science predicts national gender-science stereotypes: Evidence from 66 nations. Journal of Educational Psychology, 107(3), 631-644. http://dx.doi.org/10.1037/edu0000005
Pastor, L., & Marrucci, C. (2015). Valores y estereotipos de género presentes en adolescentes italianos y españoles. En Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica, AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad (pp. 443-454). Madrid: AIDIPE.
Perry, D., & Pauletti, R. (2011). Gender and adolescent development. Journal of Research on Adolescence, 21(1), 61-74. http://dx.doi.org/10.1111/j.1532-7795.2010.00715.x
Porto, A. M., Cajide, J., Mosteiro, M. J., Castro, M. D., Sierra, S., & Rodríguez Burgos, S. (2012). Estereotipos de género ante la Ciencia y la Tecnología del alumnado de Formación Profesional. Actas del IX Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología y Género, 1-13. http://www.oei.es/congresoctg/memoria/pdf/2PortoCastro.pdf
Rodríguez San Julián, E., & Megías, I. (2015). ¿Fuerte como papá? ¿Sensible como mamá?. Identidad de género en la adolescencia. Madrid: Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud.
Ruiz Palomino, E., Ballester, R., Gil Llario, M. D., Giménez García, C., & Salmerón, P. (2010). ¿Cambian los estereotipos de género a lo largo de la adolescencia?. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 321-329. http://hdl.handle.net/10234/31616
Sánchez García, M., Suárez Ortega, M., Manzano, N., Oliveros, L., Lozano, S., Fernández D’Andrea, B., & Malik, B. (2011). Estereotipos de género y valores sobre el trabajo entre los estudiantes españoles. Revista de Educación, 355, 331-354. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re355/re355_14.pdf
Vázquez-Cupeiro, S. (2015). Ciencia, estereotipos y género. Una revisión de los marcos explicativos. Convergencia: Revista de ciencias sociales, 22(68), 177-202. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=10536227007
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.