Interactive groups as strategy to improve education: case study in a learning community

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.35.1.247061
Keywords: learning communities, case studies, early childhood education, elementary education.

Supporting Agencies

  • Investigación aprobada y financiada por el Vicerrectorado de Ordenación Académica de la Universidad de Sevilla.

Abstract

This piece of research aims at discussing and reviewing interactive groups (IG) planning, execution and impact as a means of improving education all the perspective of teachers and volunteers. With that aim a case study was put together at a learning community, whose methodology is predicated on building IGs, i.e. on dialogic and collaborative interaction involving small heterogeneous cohorts of students monitored by an adult person assisting in the solving of learning activities. The sample was made up of 220 students, 10 teachers, four volunteers – making IG observation and support contributions –, and two researchers. Direct observation of 40 sessions of IG and 10 teacher interviews were reported. A content analysis was conducted through valid and reliable coding. The findings show teachers’ short-term planning geared towards solving short-term learning activities. A high proportion of students was reported to have successfully completed activities within the allocated time, achieving a higher degree of attention, cooperation and discipline. These findings are in line with those of other international research outlining the need to integrate interaction-, dialogue-, and cooperation-based teaching strategies as a means to enhance education.

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Author Biographies

Rosario Ordóñez-Sierra, Universidad de Sevilla

Dra. Rosario Ordónez-Sierra, Profesora Contratada Doctora en el Departamento de Didáctica y Organización Educativa de la Facultad de Ciencias de la Educación (Universidad de Sevilla), c/ Pirotecnia, s/n. Sevilla. Pertenece al grupo de investigación FORNAL HUM-959, en el mismo viene desarrollando tareas de investigación en el campo de la Formación Profesional; cooperación familia-escuela; la mejora y desarrollo del prácticum en el Grado de Pedagogía y en Comunidades de Aprendizaje / rordonez@us.es, 635178336.

Las principales publicaciones del autor quedan recogidas en:

Sisius ID: https://investigacion.us.es/sisius/sis_showpub.php?idpers=1951

Margarita Rodríguez-Gallego, Universidad de Sevilla

Dra. Margarita R. Rodríguez-Gallego, Profesora Titular de Departamento de Didáctica y Organización Educativa, de la Facultad de Ciencias de la Educación (Universidad de Sevilla), c/ Pirotecnia, s/n. Sevilla. Pertenece al grupo de investigación GID HUM-390, en el que viene desarrollando tareas de investigación en el campo de la didáctica general, tecnologías de la información y la comunicación en los distintos niveles educativos y la mejora de las prácticas externas en el título de Grado de Pedagogía y en Comunidades de Aprendizaje / margaguez@us.es, 679443924.

Las principales publicaciones del autor quedan recogidas en:

Sisius ID: https://investigacion.us.es/sisius/sis_showpub.php?idpers=8078

Javier Rodríguez-Santero, Universidad de Sevilla

Dr. Javier Rodríguez-Santero. Profesor Titular del Departamento M.I.D.E. Facultad de Ciencias de la Educación. Universidad de Sevilla. Calle Pirotecnia, s/n, 41013 Sevilla. Pertenece al grupo de investigación M.I.D.O SEJ-467 en el que viene desarrollando tareas de investigación en el campo de la evaluación orientada al aprendizaje, la evaluación de programas y la evaluación de competencias / jarosa@us.es

Las principales publicaciones del autor quedan recogidas en los siguientes perfiles:

ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5727-4545

ResearGate ID: https://www.researchgate.net/profile/Javier_Rodriguez-Santero

Sisius ID: https://investigacion.us.es/sisius/sis_showpub.php?idpers=8147

SiSIUS ID: https://investigacion.us.es/sisius/sis_showpub.php?idpers=8147


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Published
09-02-2017
How to Cite
Ordóñez-Sierra, R., Rodríguez-Gallego, M., & Rodríguez-Santero, J. (2017). Interactive groups as strategy to improve education: case study in a learning community. Journal of Educational Research, 35(1), 71–91. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.247061
Issue
Section
Articles