Expectations of Getting a Job as aUniversity Student Today: An International Study

Authors

  • Cristina González Lorente Universidad de Murcia
  • Pilar Martínez Clares Universidad de Murcia
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.34.1.232071
Keywords: Higher Education, employment, guidance, entering to workforce

Abstract

Considering the higher rates of youth unemployment, the demand and interest for achieving a better adjustment between the professional competences and the requirements of the job market have increased. One of the most important goals of education, and in turn the well-being of society, is entering the workforce. From the international perspectives at the University of Murcia (UM) and the Catholic University of Córdoba (UCC), this paper aims to analyze the main factors in the perceptions and beliefs about labor market. In addition, it is focused on the final year students’ views and opinions about the real possibilities of entering the labor force after completing their initial training at university. An experimental, exploratory and transversal study with a survey was applied. The results are useful to make progress in the development, improvement and functionality of Higher Education.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, L. E., Fernández Rodríguez, C. J. y Nyssen, J. M. (2009). El debate sobre las competencias: una investigación cualitativa en torno a la educación superior y el mercado de trabajo en España. Madrid: ANECA.

Bauman, Z. (2008). La vida líquida. Barcelona: Paidós.

Blossfeld, H. P. y Mills, M. (2010). How does globalization affect the life courses of young men and women in modern societies? En J.C. Tremmel (Ed.), A young generation under pressure? (pp. 37-56.). Nueva York, EE.UU.: Springer.

Brunner, J. J. (2012). La idea de universidad en tiempos de masificación. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 7(3), 130-143. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=299129031008

Brunner, J. J. y Ferrada Hurtado, R. (2011). Educación Superior en Iberoamérica. Informe 2011 (Informe No. 209.354). Santiago de Chile: Centro Interuniversitario de Desarrollo (CINDA).

Centeno Moreno, G. y Cubo Delgado, S. (2013). Evaluación de la competencia digital y las actitudes hacia las TIC del alumnado universitario. Revista de Investigación Educativa, 31(2), 517-536. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.2.169271

De la Hoz, F. J., Quejada, R. y Yánez, M. (2012). El desempleo juvenil: problema de efectos perpetuos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(1), 427-439. http://www.scielo.org.co/pdf/rlcs/v10n1/v10n1a27

Dumitriu, C., Timofti, L. C. y Dumitriu, G. (2014). Communicative Skill and/or Communication Competence?. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 141, 489-493. http://dx.doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.05.085

Echevarría, B. (2008). Competencias y cualificaciones. En B. Echevarría (Coord.), Orientación profesional (pp. 69-124). Barcelona: UOC.

Escolano, C., García-Montoya, E., Pallàs, M., Miñarro, M., Vázquez, S., Marqués, A. y Lluch, A. (2015). Pasaporte a la profesión en el Grado de Farmacia. REIRE, Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 8(1), 1-16. http://dx.doi.org/10.1344/reire2015.8.1811

García de Fanelli, A. y Jacinto, C. (2010). Equidad y educación superior en América Latina: El papel de las carreras terciarias y universitarias. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 1(1), 58-65. https://ries.universia.net/article/viewFile/33/92

García-Montalvo, J. y Peiró, J. M. (2012). Crisis económica e inserción laboral de los jóvenes: Resultado del Observatorio de Inserción Laboral de los Jóvenes 2011. http://dx.doi.org/10.12842/OBSERVATORIO_2011

Hager, P. J. y Holland, S. (2006). Graduate attributes, learning and employability. Dordrecht, Países Bajos: Springer.

Homs, O. (2014). Garantía Juvenil en España, ¿Qué podemos aprender de experiencias internacionales? Barcelona: Fundación Bertelsmann.

Isus, S. (2008). Concepto y funciones de la Orientación Profesional. En B. Echeverría (Coord.), Orientación profesional (pp. 125-172). Barcelona: UOC.

Jurado de los Santos, P., Olmos Rueda, P. y Pérez Romero, A. (2015). Los jóvenes en situación de vulnerabilidad y los programas formativos de transición al mundo del trabajo. Educar, 51(1), 211-224. http://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/287042

Kessler, G. (2010). La disyunción educación-trabajo en el Mercosur. Coincidencias y diferencias entre jóvenes de Argentina, Brasil, Paraguay y Uruguay. Propuesta Educativa, 34(2), 53-64. http://www.propuestaeducativa.flacso.org.ar/dossier_articulo.php?id=45&num=34

Kucel, A. y Vilalta-Bufí, M. (2013). Job satisfaction of university graduates. Revista economía aplicada, 21(61), 29-55. http://www.redalyc.org/pdf/969/96925716002.pdf

Martínez Clares, P. (2008). Orientación profesional para la transición. En B. Echeverría (Coord.), Orientación profesional (pp. 223-300). Barcelona: UOC.

Matsaganis, M. Rabemiafara, N. y Ward, T. (2013). Young people and temporary employment in Europe. http://www.eurofound.europa.eu/sites/default/files/ef_publication/field_ef_docu-ment/ef1377en.pdf

Maurizio, R. (2011). Trayectorias laborales de los jóvenes en Argentina: ¿Dificultades en el mercado de trabajo o carrera laboral ascendente? (Serie Macroeconomía del Desarrollo, Nº 109). Santiago de Chile: Naciones Unidas – CEPAL.

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2013). Datos básicos del sistema universitario español. Curso 2013-2014. Madrid: Autor.

Noriega, J. E. y Montiel, M. C. (2014). La universidad argentina entre sus regulaciones y tendencias. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 5(12), 88-103. http://dx.doi.org/10.1016/S2007-2872(14)71944-4

Noriega, M., Maris, S. y Maris, S. (2015). Deserción en estudiantes de nuevo ingreso a carreras de diseño. El caso de la Universidad de Buenos Aires, Argentina. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 15(1), 1-24. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v15i1.17735

Organización Internacional del Trabajo (2013). Tendencias Mundiales del Empleo Juvenil 201. Una generación en peligro. Ginebra: Autor.

Sabariego-Puig, M., Vilà-Baños, R. y Sandín-Esteban, M. P. (2014). El análisis cualitativo de datos con ATLAS.ti. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 7(2), 119-133. http://dx.doi.org/10.1344/reire2014.7.2728

Stumpo, G. y Rivas, D. (Comp.) (2013). La industria argentina frente a los nuevos desafíos y oportunidades del siglo XXI. Santiago: CEPAL. (LC/L.3637).

Vázquez García, J. A. (2015). Nuevos escenarios y tendencias universitarias. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 13-26. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.1.211501

Watts, A. G. (2006). Career development learning and employability. En M. Yorke (Ed.), Learning and employability series. York, Reino Unido: Higher Education Academy.

Zabalza, M. A. (2011). El practicum en la formación universitaria: estado de la cuestión. Revista de Educación, 354, 21-43. http://www.revistaeducacion.mec.es/re354_02.html

Published
24-12-2015
How to Cite
González Lorente, C., & Martínez Clares, P. (2015). Expectations of Getting a Job as aUniversity Student Today: An International Study. Journal of Educational Research, 34(1), 167–183. https://doi.org/10.6018/rie.34.1.232071
Issue
Section
Articles