Problem solving, errors and difficulties in the Primary School Degree
Abstract
This article deals with errors and difficulties which pre-teachers encounter when solving elementary Math problems. The instruments used were: the Maths test which prospective teachers are given when they take the state exams in the Region of Madrid, an attitude questionnaire and an anxiety questionnaire. There were 142 informants, belonging all of them to the Primary School Undergraduate Programme at the University of Murcia at the beginning of the academic year 2014/2015. To a great extent, errors are due to deficient learning of facts, skills and previous concepts. Error rate is over 50% in all years and half of the students fail the oral test. Their attitude towards Mathematics is positive, there is a medium anxiety level and only half of the students answered the questions about Mathematics correctly, which leads to the conclusion that improvement programmes in the field of Mathematics must be implemented.
Downloads
References
Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia las matemáticas-estadística en las enseñanzas medias y universitaria. Bilbao: Mensajero.
Abrate, R., Pochulu, M. y Vargas, J. (2006). Errores y dificultades en Matemáticas. Argentina: Universidad Nacional de Villa María. http://unvm.galeon.com/Libro1.pdf
Comunidad de Madrid (2013). Procedimiento selectivo para el ingreso en el cuerpo de maestros: matemáticas. http://sec.magister.com.es/madrid2013/resumen_comun_madrid_2013.pdf
Caputo, S. y Macias, D. (2006). Análisis de los alumnos de la asignatura “álgebra I” al elaborar demostraciones. Argentina: Universidad Nacional del Nordeste. http://www.unne.edu.ar/Web/cyt/cyt2006/09-Educacion/2006-D-012.pdf
De Castro, C. (2012). Estimación en cálculo con números decimales: dificultad de las tareas y análisis de estrategias y errores con maestros en formación. (Tesis Doctoral). Recuperada del Repositorio Institucional de la Universidad de Granada.
Fennema, E. y Sherman, J.A. (1976). Fennema-Sherman mathematics attitude scales. Instruments designed to measure attitudes toward the learning of mathematics by males and females. JSAS Catalog of Selected Documents of Psychology, 6(31).
García, J. (2010). Análisis de errores y dificultades en la resolución de tareas algebraicas por alumnos de primer ingreso en el nivel licenciatura (Trabajo Fin de Máster inédito). Universidad de Granada, Granada.
García, J., Segovia, I. y Lupiáñez, J.L. (2011). Errores y dificultades de estudiantes mexicanos de primer curso universitario en la resolución de tareas algebraicas. En J. L. Lupiáñez, M.C. Cañadas, M. Molina, M. Palarea y A. Maz (Eds.), Investigaciones en Pensamiento Numérico y Algebraico e Historia de la Matemática y Educación Matemática 2011 (pp. 145-155). Granada: Universidad de Granada.
García, J., Segovia, I. y Lupiáñez, J.L. (2012). Antecedentes y fundamentación de una investigación sobre errores en la resolución de tareas algebraicas. En D. Arnau, J.L. Lupiáñez y A. Maz (Eds.), Investigaciones en Pensamiento Numérico y Algebraico e Historia de la Matemática y Educación Matemática 2012 (pp. 139-148). Valencia: Departamento Didáctica de la Matemática de Valencia y SEIEM.
García-García, M., Biencinto-López, C. Carpintero-Molina, E., Núñez-del-Río, M.C. y Arteaga-Martínez, B. (2013). Rendimiento en Matemáticas y actitud hacia la materia en centros inclusivos: estudio en la Comunidad de Madrid. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 117-132.
González, M. y Pino, M. (2014). Aproximación a las representaciones y creencias del alumnado de Magisterio sobre los estilos de enseñanza. Educación XXI, 17(1), 83-100. Huitrado, J. L. y Climent, N. (2013). Conocimiento profesional del profesor ante errores relativos al álgebra de los alumnos de secundaria. En A. Berciano, G. Gutiérrez, A. Estepa y N. Climent (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVII (pp. 327-336). Bilbao: SEIEM.
Juidias, J. y Rodríguez, I. (2007). Dificultades de aprendizaje e intervención psicopedagógica en la resolución de problemas matemáticos. Revista de Educación, 342, 257-286.
Legg, A. y Locker, L. (2009). Math performance and its relationship to math anxiety and metacognition. North American Journal of Psychology. 11(3). http://digitalcommons.georgiasouthern.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1428&context=etd
Mato, D., Espiñeira, E. y Chao, R. (2014). Dimensión afectiva hacia la matemática: resulta- dos de un análisis en educación primaria. Revista de Investigación Educativa, 32 (1), 57-72.
Ministerio de Educación y Ciencia (2006). Real Decreto 1513/2006 de 7 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas en Educación Primaria. BOE 293 de 8 de diciembre de 2006.
Ministerio de Educación, Cultura y Deporte (2014). Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. BOE 52 de 1 de marzo de 2014.
Movshovitz-Hadar, N.; Zaslavsky, O. e Inbar, S. (1987). An empirical classification model for errors in high school mathematics. Journal for Research in Mathematics Education, 18(1), 3-14.
Nortes, R. y Nortes, A. (2013). Perímetro y Área. Un problema en futuros maestros. Números, 84, 65-85.
Orton, A. (1990). Didáctica de las Matemáticas. Madrid: MEC-Morata.
Palarea, M.M. (1998). La adquisición del Lenguaje Algebraico y la detección de errores comunes cometidos en Álgebra por alumnos de 12 a 14 años. (Tesis Doctoral inédita). Universidad de La Laguna, Tenerife.
Radatz, H. (1980). Student’s Errors in the Mathematics Learning Process: A Survey For the Learning of Mathematics, 1(1), 16-20.
Rico, L. (1998). Errores en el aprendizaje de las matemáticas. En J. Kilpatrick, L. Rico y P. González (Eds.). Educación matemática, 69-109. México: Grupo Editorial Iberoamericana.
Sachin, J. (2006). Mathematics and test anxiety as a function of mediated learning experience and metacognitive skills. http://proquest.umi.com/pqdlink?did=1232418141yFmt=7yclientId=79356yRQT=309yVName=PQD
Salinas, M.J. (2007). Errores sobre el sistema de numeración decimal en estudiantes de Magisterio. En M. Camacho, P. Flores y P. Bolea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XI (pp. 381-390). La Laguna: SEIEM.
Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática (2014). Editorial. Boletín, 37, 2.
Socas, M.M. (1997). Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las matemáticas en la educación secundaria. En Rico, L. (Ed.), La educación matemática en la enseñanza secundaria (pp. 125- 152). Barcelona: Horsori.
Socas, M.M. (2007). Dificultades y errores en al aprendizaje de las Matemáticas. Análisis desde el enfoque lógico semiótico. En M. Camacho, P. Flores y P. Bolea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XI (pp. 19-52). La Laguna: SEIEM.
Socas, M.M. (2011). Aprendizaje y enseñanza de las Matemáticas en Educación Primaria. Buenas prácticas. Educatio Siglo XXI, 29(2), 199-224.
Socas, M.M., Hernández, J. y Palarea, M.M. (2014). Dificultades en la resolución de problemas matemáticos para profesores de educación primaria y secundaria. En J.L. González, J.A. Fernández-Plaza, E. Castro-Rodríguez, M. T. Sánchez-Compaña, C. Fernández, J.L. Lupiáñez y L. Puig (Eds.), Investigaciones en Pensamiento Numérico y Algebraico e Historia de la Matemática y Educación Matemática 2014 (pp. 145-154). Málaga: Dpto. de Didáctica de las Matemáticas, de las Ciencias Sociales y de las Ciencias Experimentales y SEIEM. http://www.seiem.es/gruposdetrabajo/pna/ActasPNA2014.pdf
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.