Students´ perceptions of the usefulness of learning activities for the development of competencies
Supporting Agencies
- Instituto de Ciencias de la Educación (Universitat de Barcelona)
- código del proyecto REDICE12-2100-01
Abstract
This study focuses on learning activities provided in the subjects of research methodology in order to find out about the usefulness perceived by students for the development of competencies. The research study is descriptive and quantitative. A survey was administered to 121 students (University of Barcelona) who were studying Pedagogy. The results show that most of the activities are positively valued. There is no relationship between indicators of sample characterization and perceived usefulness, but differences in some subjects in relation to some variables were found. We also identified different student profiles. Activities are useful to students only when they enable students to pass a subject, involve simulation or application of contents, and involve interaction and discussion among students. Finally, some guidelines are given in order to plan activities that encourage the development of methodological skills.
Downloads
References
Abelson, R., & Tukey, J. (1970). Efficient conversion of Non-metric information into metric information. En E. Tufte (Ed.), The quantitative analysis of social problems (pp. 407-417). Reading: Addison-Wesley Pub.
Aldana-de-Becerra, G. M., & Joya-Ramírez, N. S. (2011). Actitudes hacia la investigación científica en docentes de metodología de la investigación. Tabula Rasa, 14, 295-309. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=39622094012
Barriga, O., & Henríquez, G. (2004). Artesanía y Técnica en la Enseñanza de la Metodología de la Investigación Social. Cinta moebio, 20, 126-131. http://www.moebio.uchile.cl/20/barriga.htm
Bécue, M., & Valls, J. (2005). Manual de introduccion a los métodos factoriales y clasificación con SPAD. Barcelona: Servei d’Estadística de la Universitat Autònoma de Barcelona. http://sct.uab.cat/estadistica/sites/sct.uab.cat.estadistica/files/manualSPAD.pdf
Blanco-Blanco, Á. (2008). Una revisión crítica de la investigación sobre las actitudes de los estudiantes universitarios hacia la Estadística. Revista Complutense de Educación, 19(2), 311-330.
Cea D’Ancona, M. Á. (2012). Fundamentos y aplicaciones en metodología cuantitativa. Madrid: Síntesis.
Coombs, C. (1953). Theory and methods of social measurement. En L. Festinger & D. Katz (Eds.), Research methods in the behavioural science (pp. 471-535). Nueva York: Holt, Rinehart & Winston.
De Miguel Díaz, M. (Dir). (2006). Modalidades de enseñanza centradas en el desarrollo de competencias. Orientaciones para promover el cambio metodológico en el EEES. Madrid: MECD/Universidad de Oviedo.
Delgado Álvarez, C. (2014). Viajando a Ítaca por mares cuantitativos. Manual de ruta para investigar en grado y posgrado. Salamanca: Amarú.
Doise, W. (1991). Las representaciones sociales: presentación de un campo de investigación. Anthropos: Boletín de información y documentacion, 27, 196-207.
Elejabarrieta, F. (1991). Las representaciones sociales. En A. Echevarría (Ed.), Psicología social sociocognitiva (pp. 223-248). Bilbao: Desclée de Brouwer.
Ferrer-Cerveró, V. (1994). La metodologia didàctica a l’ensenyament universitari. Barcelona: Publicacions Universitat de Barcelona.
Fry, H., Ketteridge, S. & Marshall, S. (2003). A handbook for teaching & learning in higher education. Enhancing academic practice (2.a ed.). Londres: Kogan Page.
Guàrdia-Olmos, J., Freixa-Blanxart, M., Peró-Cebollero, M., Turbany-Oset, J., Coscu- lluela, A., Barrios, M. & Rifà, X. (2006). Factors Related to the Academic Performance of Students in the Statistics Course in Psychology. Quality & Quantity, 40, 661-674. http://dx.doi.org/10.1007/s11135-005-2072-7
Hernández Pina, F. (2005). Enseñar y aprender en la universidad: una adaptación necesaria de las titulaciones al Espacio Europeo de Educación Superior. Circunstancia, 8. http://www.ortegaygasset.edu/fog/ver/345/circunstancia/ano-iii---numero-8---septiembre-2005/investigaciones-en-curso/ensenar-y-aprender-en-la-universidad--una-adaptacion-necesaria-de-las-titulaciones-al-espacio-europeo-de-educacion-superior
Jodelet, D. (1986). La representación social: Fenómenos, conceptos y teoría. En S. Moscovici (Ed.), Psicología Social II (pp. 469-494). Barcelona: Paidós.
Krosnick, J. A., & Fabrigar, L. R. (2012). Designing rating scales for effective measurement in surveys. En L. Lyberg, P. Biemer, M. Collins, E. De Leeuw, C. Dippo, N. Schwarz, & D. Trewin (Eds.), Survey Measurement and Process Quality. Hoboken (NJ, USA): John Wiley & Sons. http://dx.doi.org/10.1002/9781118490013.ch6
Mingorance Arnáiz, C., & Calvo Bernardino, A. (2012). Los resultados de los estudiantes en un proceso de evaluación con metodologías distintas. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 275. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.1.153291
Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul. Navarro
Soria, I., González Gómez, C., López Monsalve, B., & Botella Pérez, P. (2015). Aprendizaje de contenidos académicos y desarrollo de competencias profesionales mediante prácticas didácticas centradas en el trabajo cooperativo y relaciones multidisciplinares. Revista de Investigación, 33(1), 99-117.
Nobigrot-Kleinman, D., Nobigrot-Streimbleinsky, M., & Galván-Huerta, S. C. (1995). Las actitudes hacia la investigación y el aprendizaje en estudiantes de medicina, UNAM: 1984-1994. Salud Pública de México, 37(4), 316-322. http://www.redalyc.org/resumen.oa?id=10637406
Pallisera Díaz, M., Fullana Noell, J., Planas Lladó, A., & Del Valle Gómez, A. (2010). La adaptación al espacio europeo de educación superior en España. Los cambios/retos que implica la enseñanza basada en competencias y orientaciones para responder a ellos. Revista Iberoamericana de Educación, 52(4), 1-13. http://www.rieoei.org/deloslectores/3250Diaz.pdf
Parcerisa-Aran, A. (2004). Pla docent: Planificar les assignatures en el marc de l’Espai Europeu d’Educacio Superior. Barcelona: ICE de la Universitat de Barcelona. http://dx.doi.org/10.1344/101.8488795823
Peró-Cebollero, M., Guàrdia-Olmos, J., Freixa-Blanxart, M., Turbany-Oset, J., & Gordóvil-Merino, A. (2009). Anàlisi del format del material educatiu per a la docència de l’estadística per a psicòlegs. REIRE. Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 2(3), 21-40. http://dx.doi.org/10.1344/reire2009.2.3233
Race, P. (2002). The lecturer’s toolkit. A practical guide to learning, teaching and assessment (2ª ed.). Londres: Kogan Page.
Reguant Álvarez, M. (2010). Un espacio virtual de formación e intercambio, calidad y mejora de la educación superior. En II congreso internacional de calidad e innovación de la educación superior. Caracas: UCV.
Rojas-Betancur, H. M., Méndez-Villamizar, R. & Rodríguez-Prada, Á. (2012). Índice de actitud hacia la investigación en estudiantes del nivel de pregrado. Entramado, 8(2), 216-229. https://unilibrecali.edu.co/entramado/images/stories/pdf_articulos/volumen8_2/Entramado_19003803_Julio_Diciembre_2012_216-229.pdf
Salaburu, P. (Dir), Haug, G. & Mora, J. G. (2011). España y el proceso de Bolonia, un encuentro imprescindible. Madrid: Academia Europea de Ciencias y Artes. http://www.academia-europea.org/pdf/EspanayelprocesodeBolonia.pdf
Stevens, S. S. (1946). On the Theory of Scales of Measurement. Science, 103(2684), 677-680. http://www.jstor.org/stable/1671815
Torrente, D. & Bosch, J. L. C. (1993). Encuestas telefónicas y por correo. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Vázquez García, J. A. (2015). Nuevos escenarios y tendencias universitarias. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 13-26.
Wagner, W., Hayes, N. & Palacios, F. (Eds.). (2011). El discurso de lo cotidiano y el sentido común. La teoría de las representaciones sociales. Barcelona: Anthropos.
Wenger, M. S. & Ferguson, C. (2006). A Learning Ecology Model for Blended Learning Capabilities from Sun Microsystems. En C. J. Bonk & C. R. Graham (Eds.), The Handbook of Blended Learning. Global Perspectives Local Designs (pp. 76-91). San Francisco: Pfeiffer.
Zabalza, M. A. (2007). Competencias docentes del profesorado universitario: calidad y desarrollo profesional (2ª ed.). Madrid: Narcea.
Zabalza, M. A. (2011). Metodología docente. Revista de Docencia Universitaria, 9(3), 75-98. http://red-u.net/redu/files/journals/1/articles/302/public/302-627-1-PB.pdf
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.