Instrumental rationality and management practices in technical heads of schools of Araucanía
Supporting Agencies
- Fondecyt
Abstract
The aim of this research was to discover the rationality that underlie the management practices of the heads of the technical pedagogical units at high schools allocated in social vulnerability contexts in the Araucanía region. Data collection was made using semi-structured interviews and critical reading of written texts. The participants were 24 technical heads of staff and 28 teachers from each one of the High Schools. A qualitative descriptive method was contemplated with an instrumental case study design based on the constructivist Grounded Theory and the constant comparative method. Findings show the lack of consideration of epistemological criteria regarding the general functions that these technical staff must achieve. Furthermore, the practices of the technical personnel are guided from an “instrumental rationality”, which is secured in the conduction based on the control and power given to them thanks to their position.
Downloads
References
Alfino, M., Caputo, J.S. y Wynyard, R. (1998). McDonaldization revisited: Critical essays on consumer and culture. Connecticut, EE.UU.: Praeger.
Bisquerra, R. (2009) (Coord.). Metodología de la investigación educativa (2ª ed.). Madrid: La Muralla.
Charmaz, K. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative. Thousand Oaks, EE.UU.: Sage Publications.
Flick, U. (2007). Introducción a la investigación cualitativa (Trad. T. del Amo) (2ª ed.). Madrid: Morata.
Foucault, M. (1977). Historia de la sexualidad, 1: La voluntad de saber (Trad. U. Guiñazú). México: Siglo XXI.
Foucault, M. (1981). El orden del discurso (trad. A. González Troyano) (2ª ed.). Barcelona: Tusquets.
Foucault, M. (1984). Un diálogo sobre el poder (trad. M. Morey) (2ª ed.). Madrid: Alianza.
Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar: El nacimiento de la prisión (Trad. A. Garzón del Camino). Buenos Aires: Siglo XXI editores.
Fundación Chile. (2006). Perfiles de competencias directivas, docentes y profesionales de apoyo Programa Educación-Gestión Escolar. http://ww2.educarchile.cl/UserFiles/P0001/File/JefeUTP.pdf.
Gather Thurler, M. (2004). Innovar en el seno de la institución escolar (Trad. R. Vilagrassa). Barcelona: Graó.
Geiger, T. (1972). Ideología y verdad (Trad. A. Camacho). Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.
Giroux, H.A. (1992). Teoría y resistencia en educación (Trad. A.T. Méndez). México, D.F.: Siglo XXI.
Giroux, H. (1997). Pedagogy and the politics of hope: Theory, culture, and schooling. Colorado, EE.UU.: Westview.
Grossberg, L. (1997). Bringing it all back home: essays on cultural studies. Carolina del Norte, EE.UU.: Duke University of Chicago Press.
Heidegger, M. (1994). La pregunta por la técnica (Trad. E. Barjau). Barcelona: Ediciones del Serbal.
Hinchey, P. (1998). Finding freedom in the classrroom: A practical introduction to critical theory. Nueva York, EE.UU.: Peter Lang.
Kincheloe, J. (1993). Toward a critical politics of teacher thinking: mapping the postmodern. Massachussetts, EE.UU.: Bergin & Garvey.
Lull, J. (1995). Media, communication, culture; a global approach. Nueva York, EE.UU.: Columbia University Press.
Martin Rojo, L. y Van Dijk, T. (1998). Había un problema y se ha solucionado. La legitimación de la expulsión de inmigrantes “ilegales” en el discurso parlamentario español. Madrid: Arrecife.
Márquez, Á. (1995). La crisis de la modernidad y la razón pedagógica. Revista Frónesis, 2(2), 1-21. http://www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/fronesis/article/viewFile/16353/16325
McLaren, P. (1995). Life in schools: An introduction to critical pedagogy in the foundations of education (3ª ed.). Nueva York, EE.UU.: Longman.
McLaren, P. (1998). Revolutionary pedagogy in post-revolutionary times: rethinking the political economy of critical education. Educational Theory, 48(4), 431-462. http://dx.doi.org/10.1111/j.1741-5446.1998.00431.x
McLaren, P., Hammer, R., Reilly, S., y Scholle, D. (1995). Rethinking media literacy: A critical pedagogy of representation. Nueva York, EE.UU.: Peter Lang.
Ministerio de Educación de Chile (2005). Términos de referencia curso-taller formación de directores y equipos de gestión. Chile: Centro de Perfeccionamiento, Experimentación e Investigaciones Pedagógicas.
Ramos, L. (2001). Reflexionar la crisis de la modernidad. México, D.F.: Porrúa.
Reboul, O. (1986). Lenguaje e ideología. México, D.F.: Fondo de Cultura Económica.
Reglamento Interno de Convivencia Escolar. (2013). Colegio Santa Teresa. Lautaro, la Araucanía: Chile.
Ritzer, G. (1993). The McDonaldization of society. [La McDonalización de la sociedad]. Cali- fornia, EE.UU.: Pine Forge.
Schön, D.A. (1998). El profesional reflexivo: Cómo piensan los profesionales cuando actúan. (Vol. 47). Barcelona: Paidós.
Sennett, R. (1998). La corrosión del carácter: Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo (Trad. D. Jadmías). Barcelona: Anagrama.
Sepúlveda, G. (2005). La coordinación pedagógica. Universidad de la Frontera: Grupo Innovat. Temuco.
Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57(1), 1-22. http://eric.ed.gov/?id=EJ351846
Skinner, B. (1953). Science and human behavior. New York: MacMillan.
Stallabrass, J. (1996). Gargantua: manufactured mass cultura. Londres, Reino Unido: Verso.
Stake, R. (2007). Investigación con estudios de caso (Trad. A. Gallardo) (4ª ed). Madrid: Morata.
Strauss, A. y Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (Trad. E. Zimmerman). Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia.
Ulloa Garrido, J., Nail Kröyer, O., Castro Hidalgo, A. y Muñoz Reyes, M. (2012). Problemas de gestión asociados al liderazgo como función directiva. Revista Estudios Pedagógicos, 38(1), 121-129. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=173524158007
Van Dijk, T.A. (2000). Ideología (Trad. L. Berrone de Blanco). Barcelona: Gedisa.
Van Dijk, T.A. (2003). Ideología y discurso: Una aproximación multidisciplinaria (Trad. J. Gironella). Barcelona: Ariel.
Vargas Guillén, G. (2006). Filosofía, pedagogía, tecnología: investigaciones de epistemología de la pedagogía y filosofía de la educación. Bogotá, Colombia: San Pablo.
Weinstein, M. (1998). Robot world: education, popular culture, and science. Nueva York, EE.UU.: Peter Lang.
West, C. (1993). Race matters. Boston, EE.UU.: Beacon.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.