Public health and university extension in Argentina as witness case at the region
Supporting Agencies
- El artículo deriva del proyecto de investigación (Res. N° CS 164/12 código SECTER C-B006 desarrollado en el ámbito –con subsidio- de la Secretaría de Ciencia y Técnica y Estudios Regionales de la Universidad Nacional de Jujuy de la República Argentina.
Abstract
The article is a preliminary research about Extensión Universitaria (EU): its function is oriented to the social, cultural, productive and environmental development in this Higher Education contexts. Even though it is important, it has been done with little theoretical orientations. Thus, these studies only provide elements for praxis. The main aim of this article is to understand the relationship between theory and practice in the EU precisely circumscribed to: Health / Public Health. The methodology used is the Grounded Theory and this research is based on the analysis of different papers presented at National Conferences of EU in Argentina, as an example in the region. Results are related to the construction of the EU object and bibliographic network, regrouping of subjects, objects and subjects are examined.
Downloads
References
Armus, D. (2005). Avatares de la medicalización en América latina 1870-1970. Buenos Aires: Lugar.
Bourdieu, P. (2002). Campo de poder, campo intelectual. Buenos Aires: Montresor.
Bueno Campos, E. (2007). La tercera misión de la universidad: el reto del conocimiento. La universidad del futuro. Tribuna de debate, 41. http://www.madri-masd.org/revista/revista41/tribuna/tribuna.asp
Carballeda, A. (2006). El trabajo social desde una mirada histórica centrada en la intervención. Buenos Aires: Espacio.
García Guadilla, C. (1996). La educación superior como objeto de investigación: el caso de América Latina. En P. Krotsch, M.C. Nosiglia y O. Pisani (Comps.), Primer Encuentro Nacional La universidad como objeto de investigación. Buenos Aires: Oficina de Publicaciones del CBC, UBA.
López, M.L. (2005). Extensión en el Nivel Superior. Experiencia desarrollada en la FHYCS- UNJU. Jujuy-Argentina: EdiUnju.
López, M.L. (2010). University Extension. Problem Identification and Guidance for Managing the Area. Revista Universidad y Sociedad del Conocimiento, 38(3), 1-8. http://rusc.uoc.edu/ojs/index.php/rusc/article/view/v7n2-lopez/v7n2-lopez-eng
López, M.L. (2011). Extensión Universitaria aportes para su problematización a partir de la exploración bibliográfica. Revista de Estudios Sociales, 7(2). 191-199. http://148.202.18.157/sitios/publicacionesite/pperiod/estusoc/articulos2.pdf
López, M.L. (2012). Extensión Universitaria situación actual y aportes metodológicos. Jujuy- Argentina: EdiUNJu.
Maz-Machado, A., Bracho-López, R., Torralbo-Rodríguez, M., Gutiérrez-Arenas, M.P., Jiménez-Fanju, N. y Adamuz-Povedan, N. (2012). Redes académicas generadas por las tesis doctorales de educación matemática en España. Revista de Investiga- ción Educativa, 30(2). 271-286. http://revistas.um.es/rie/article/view/rie.30.2.116421/148841
Marimon, M.E. (2007). La extensión universitaria como vía para fortalecer los vínculos universidad-sociedad desde la promoción de salud. Revista Cubana de Salud Pública, 33(2), 1-10.
Menéndez, L.S. (2003). Análisis de redes sociales: o cómo representar las estructuras sociales subyacentes. Revista Apuntes de Ciencia y Tecnología, 7(1), 21-29.
Motta, R. (2002). Complejidad, educación y transdisciplinariedad, 3(1), 121. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30510313
Pérez Martínez, V.T. (2010). Conocimientos sobre el proceso de extensión universitaria en un área de salud. Revista Cubana de Medicina General Integral, 26(1), 107-116. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-21252010000100012
Soneira, A. J. (2007). La teoría fundamentada en los datos (Grounded Theory) de Glaser y Strauss. En I. Vasilachis (Ed.), Estrategias de Investigación Cualitativa (pp. 153-174). Buenos Aires: Gedisa.
Universidad Nacional de Cuyo (Ed.). (1997). I Congreso Nacional de Extensión de la Educación Superior. II Encuentro Latinoamericano de Extensión Universitaria. Cuyo: EdiUNCu.
Universidad Nacional de Mar del Plata (Ed.). (2006). II Congreso Nacional de Extensión “Un Intercambio con la Comunidad”. Mar del Plata-Argentina: Ediciones Suárez.
Universidad Nacional del Litoral (Ed.). (2009). III Congreso Nacional de Extensión Universitaria “La integración, extensión, docencia e investigación. Desafíos para el Desarrollo Social”. Santa Fe: Editorial de la UNL.
Universidad Nacional de Cuyo (Ed.). (2010). IV Congreso Nacional de Extensión Universitaria y IX Jornadas Nacionales e Extensión Universitaria “Compromiso social y calidad educativa: desafíos de la Extensión”. Mendoza-Argentina: EdiUNCu.
Vázquez García, J.A. (2015). Nuevos escenarios y tendencias universitarias. Revista de Investigación Educativa, 33(1), 13-26. http://dx.doi.org/10.6018/rie.33.1.211501Veliz
Gutiérrez, J.A., Pérez Díaz, N., Fernández Montenquín, Z., Véliz Martínez, D., Pérez, N.S.C. (2011). La extensión universitaria y la promoción de salud en la atención primaria. Revista Ciencias Médicas de la Universidad Médica de Pinar del Río, 15(4), 218-230.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.