Sentinel indicators of the bologna plan

Authors

  • Alberto Álvarez Suárez Universidad de Oviedo
  • Julio Antonio González García Universidad de Oviedo
  • Javier Alonso Álvarez Universidad de Oviedo
  • Jorge Luis Arias Pérez Universidad de Oviedo
  • Jose Ramiro Martís Flórez Universidad de Oviedo
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.32.2.171751
Keywords: Higher education, academic performance, assessment, educational indicators

Abstract

The purpose of our study is to analyze the influence of new teaching methods on students taking assessment tests for their degree at an Engineering School. We compare the expectation rate in former and current degrees adapted to the European Higher Education Area (EHEA). From a statistical point of view, our study confirms that there are significant differences in the improvement of the expectation rate following the adaptation to the EHEA. The most relevant conclusions of the study refer to the changes that are occurring in the mentality of students when studying for their degree. There is an improvement in the knowledge gained by students in course subjects, which has an influence on whether they decide to actually take assessment tests. That is to say, Bologna students take on a higher level of responsibility.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alberto Álvarez Suárez, Universidad de Oviedo

Alberto Álvarez Suárez es el Responsable Técnico Superior de la Unidad Técnica de Calidad y profesor del Área de Ingeniería Mecánica del Departamento de Construcción e Ingeniería de Fabricación de la Universidad de Oviedo.
Dr. Ingeniero Industrial, desempeña su actividad profesional en el Vicerrectorado de Profesorado y Ordenación Académica (Unidad Técnica de Calidad) de la Universidad de Oviedo desde el año 2000, desarrollando proyectos de calidad universitaria, evaluaciones de titulaciones y servicios de la Universidad (en colaboración con la ANECA y el Club de Excelencia en Gestión según el modelo EFQM), certificaciones según las normas ISO9001:2008 e ISO14001:2004 y UNE 166002:2006, acreditaciones según las normas 17025:2005 y 15189:2007, cursos de formación en gestión de la Calidad e Innovación en Universidades y PYMES.

Julio Antonio González García, Universidad de Oviedo

Catedrático de Universidad
Departamento de Psicología. Universidad de Oviedo
C/ Plaza Feijoo s/n. 33003 Oviedo. Asturias.

Javier Alonso Álvarez, Universidad de Oviedo

Técnico en Calidad
Unidad Técnica de Calidad. Universidad de Oviedo
C/ Principado 3, Entreplanta, 33007 Oviedo. Asturias.

Jorge Luis Arias Pérez, Universidad de Oviedo

Catedrático de Universidad
Laboratorio de Neurociencias. Universidad de Oviedo
Facultad de Psicología
C/ Plaza Feijoo s/n. 33003 Oviedo. Asturias.

Published
12-06-2014
How to Cite
Álvarez Suárez, A., González García, J. A., Alonso Álvarez, J., Arias Pérez, J. L., & Martís Flórez, J. R. (2014). Sentinel indicators of the bologna plan. Journal of Educational Research, 32(2), 327–338. https://doi.org/10.6018/rie.32.2.171751
Issue
Section
Articles