Continuous evaluation: knowledge vs. Competences. Comparative analysis of students’ results with two different assessment systems

Authors

  • Antonio Calvo Bernardino
  • Cristina Mingorance Arnáiz
Keywords: Assessment system, Evaluation of knowledge, Assessment by competences, Class attendance.

Abstract

The aim of this article is to compare the effects of changes in the teaching methodology and in the assessment system on overall student performance evaluations. The previous assessment system was a continuous assessment and the new method applied is a formative method in competences, which is closer to a formative process. Thus, based on the experience and results of the past seven years in the subject of Financial Systems, a fourth-year subject in the Economics and Business Administration degree program, we get to the conclusion that the closer assessment systems are, the more similar student results (marks) become. Besides, the pass mark (mark between 5 – 6.5 over 10) is the most frequent grade in the competences assessment system and, at the same time, class attendance becomes more necessary to pass the subject in this assessment system. Finally, we have observed that students are more pleased when teaching methodology assesses competences and not only knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Calvo Bernardino

Actualmente, es Catedrático de Economía Aplicada en la Universidad CEU San Pablo (excedente en la misma categoría de la Universidad de Castilla-La Mancha). Su línea de trabajo se enmarca en la investigación en Política Económica, y, en especial, en las áreas de Política Monetaria y Sistema Financiero, así como en los temas relativos a la innovación pedagógica.

Fue Vicerrector de Ordenación Académica y Profesorado en la Universidad CEU San Pablo durante 8 años (1999-2007), siendo el encargado de definir, estructurar y aplicar la normativa referente a la puesta en marcha de la metodología basada en la evaluación de competencias en la Universidad como paso previo a la entrada en vigor de los nuevos Planes de Estudio adaptados al Espacio Europeo de Educación Superior

Cristina Mingorance Arnáiz

Profesora de Economía Aplica Universidad CEU San Pablo, donde ha desempeñado su labor docente e investigadora en el área de Política Económica, así como en distintos ámbitos de la formación on-line y la innovación pedagógica. Cuenta con publicaciones en el campo de la metodología docente, y ha participado en numerosos Congresos, así como en cursos, tanto nacionales como internacionales, sobre metodología docente interactiva.

Ha sido coordinadora del Campus Virtual como complemento a la docencia presencial, así como del Instituto Internacional para el Desarrollo de la Innovación Académica coparticipado por la Fundación Universitaria San Pablo CEU y LASPAU, asociación afiliada a la Universidad de Harvard
Published
15-11-2010
How to Cite
Calvo Bernardino, A., & Mingorance Arnáiz, C. (2010). Continuous evaluation: knowledge vs. Competences. Comparative analysis of students’ results with two different assessment systems. Journal of Educational Research, 28(2), 361–383. Retrieved from https://revistas.um.es/rie/article/view/101731
Issue
Section
Articles