Teacher education and critical thinking: Systematizing theoretical perspectives and formative experiences in Latin America

Autores/as

  • Yamith José Fandiño Parra Universidad de la Salle
  • Andrea Muñoz Barriga Universidad de La Salle https://orcid.org/0000-0002-0275-6528
  • Rodolfo Alberto López Díaz Unibersidad de la Salle
  • Jairo Alberto Galindo Cuesta Universidad de la Salle
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.416271
Palabras clave: Teacher education, critical thinking, formative experiences, higher education, formación del profesorado., pensamiento crítico, experiencias formativas, educación superior.

Resumen

Within the theoretical framework of teacher education and critical thinking, this work of systematization of educational experiences sought to track trends and identify perspectives in Latin America by collecting data through two different stages: a documentary review and the analysis of a qualitative online survey. The results suggested that the cognitive approach prevailed in the conceptualization of critical thinking, confirming that it is a process of acquisition and development of mental abilities, which could be developed through critical training in reading and writing. However, there was an absence of proposals that addressed attitudinal, motivational, and emotional issues.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Barnechea, M., & Morgan, M. (2010). La sistematización de experiencias producción de conocimientos desde y para la práctica. Revista Tendencias y Retos, 0(15), 97-107.

Boisvert, J. (2004). La formación del pensamiento crítico. Fondo de cultura económica.

Bourn, D. (2016). Teachers as agents of social change. International Journal of Development Education and Global Learning, 7(3), 63-77.

Bradshaw, C., Atkinson, S., & Doody, O. (2017). Employing a Qualitative Description Approach in Health Care Research. Global Qualitative Nursing Research, 4(1), 1-8. doi.org/10.1177/2333393617742282

Cochran-Smith, M. & Zeichner, K. (2009). Studying teacher education. The report of the AERA panel on research and teacher education. Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Contreras, S. (2008). Qué piensan los profesores sobre sus clases: Estudio sobre las creencias curriculares y las creencias de actuación curricular. Formación Universitaria, 1(3), 3-11. doi: 10.4067/S0718-50062008000300002

Díaz, F., and Hernández, G. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. McGraw-Hill.

Díaz-Maggioli, G. (2004). Teacher-centered professional development. Association for Supervision and Curriculum Development.

Elder, L., & Paul, R. (2008). A través de la reflexión desciframos que está mal en nuestro pensamiento. El educador: La revista de educación, 4(16), 14-15.

Ennis, R. H. (2001). Critical Thinking assessment. Theory into Practice, 2(2), 179-186.

Facione, P. A. (2007). Pensamiento Crítico: ¿Qué es y por qué es importante? https://bit.ly/2ORpa3y

Fundación COMPARTIR. (2014). Tras la excelencia docente. Cómo mejora la calidad de la educación para todos los colombianos. Panamericana Formas e Impresos S.A.

Gravett, S. (2012). Crossing the “Theory-practice Divide”: Learning to Be(come) a Teacher. South African journal of childhood education, 2(2), 1-14. doi:10.4102/sajce.v2i2.9

Hargreaves, A. (1999). Hacia una geografía social de la formación docente. En J. Ángulo, J. barquín y A. Pérez (Eds.), Desarrollo profesional del docente: Política, investigación y práctica (pp. 119-145). MaterPrint, S.L.

Kim, H., Sefcik, J. S., & Bradway, C. (2017). Characteristics of Qualitative Descriptive Studies: A Systematic Review. Research in nursing and health, 40(1), 23–42. doi.org/10.1002/nur.21768

Kegan, R. (1994). In over our heads: the mental demands of modern life. Harvard University Press.

Ledić, J. (2006). ¿Por qué invertir tiempo en el aprendizaje activo? Asociación para el Desarrollo de la Educación Superior "Universitas".

Limbach, B., & Waugh, W. (2010). Developing higher level thinking. Journal of instructional pedagogies, 3, 1-9.

Limbach, B., & Waugh, W. (2014). Implementing a High-Impact, Critical Thinking process in a Learner-Centered Environment. Journal of Higher Education Theory and Practice, 14(1), 95-99.

Londoño, O., Maldonado, L., & Calderón, L. (2016). Guía para construir estados del arte. International Corporation of Network of Knowledge (ICONK)

Miranda, C. (2003). El pensamiento crítico en docentes de educación general básica en chile: un estudio de impacto. Estudios pedagógicos (Valdivia), (29), 39-54.

Murray, T. (2009). What is the Integral in Integral Education? From Progressive Pedagogy to Integral Pedagogy. Integral review, 5(1), 1-38.

OEI. (2013). Miradas sobre la Educación en Iberoamérica. Desarrollo profesional docente y mejora de la educación. OEI.

Peko, A., & Varga, R. (2014). Active Learning in Classrooms. Život i škola: časopis za teoriju i praksu odgoja i obrazovanja, 60(31), 59-73. https://bit.ly/30CfEXM

Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Ediciones Aljibe.

Rosemberg, D. (2011). Introducción. En D. Rosemberg (ed.), ¿Cómo se forma a un buen docente? (pp. 3-6). UNIPE Editorial Universitaria.

Scriven, M., & Paul, R. (2015). Defining critical thinking. https://bit.ly/3ePSIJt

Solar, M., & Díaz, C. (2007). El sistema de cogniciones y creencias del docente universitario y su influencia en su actuación pedagógica. Horizontes Educacionales, 12(1), 35-42.

Sternberg, R. J. (1986). Critical Thinking: Its Nature, Measurement, and Improvement. National Institute of Education.

Tamayo, O. E., Zona, R., & Loaiza, Y. E. (2015). El pensamiento crítico en la educación. Algunas categorías centrales en su estudio. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 11(2), 111-133.

Torres, A. (1996). La sistematización como investigación interpretativa crítica: entre la teoría y la práctica. Mimeo.

Torres, R. (2000). De agentes de la reforma a sujetos del cambio: La encrucijada docente en américa latina. Revista Perspectivas, 23(2), 1-21.

UNESCO (1990). Innovations and initiatives in teacher education in Asia and the Pacific region. UNESCO, Principal Regional Office for Asia and the Pacific. https://bit.ly/2WMR71c

UNESCO. (2015). La educación para todos, 2000-2015: Logros y desafíos. UNESCO.

Universidad de La Salle. (2007). Enfoque formativo lasallista. Imagen Editorial.

Universidad de La Salle. (2010). Documento institucional No. 37: La formación y el desarrollo profesional docente. CMYK Diseños e Impresos.

Uribe, O., Uribe, D., & Vargas, M. (2017). Critical Thinking and its Importance in Education: Some Reflections. Rastros Rostros, 19(34), 78-88.doi:10.16925/ra.v19i34.2144

Vieira, I. & Moreira, M. A. (2008). Reflective teacher education towards learner autonomy: Building a culture of possibility. In M. Raya and T. Lamb, (eds.), Pedagogy for Autonomy in Language Education: Theory, practice, and teacher education (pp. 266- 282). Authentik.

Villegas-Reimers, E. (2002). Teacher preparation: International perspective. In Encyclopedia of Education [online]. https://bit.ly/3jtzsFf

Webber, K. L. (2012). The use of learner-centered assessment in US colleges and universities. Research in Higher Education, 53(2), 201–228. https://doi.org/10.1007/s11162-011-9245-0

Webber, G., & Miller, D. (2016). Progressive pedagogies and teacher education: A review of the literature. McGill journal of education, 51(3), 1061-1080.

Zohar, A., & Lustov, E. (2018). Challenges in addressing metacognition in professional development programs in the context of instruction of higher- order thinking. In Y. Weinberger and Z. Libman (eds), Contemporary Pedagogies in Teacher Education and Development (pp. 87-96). IntechOpen.

Publicado
03-01-2021
Cómo citar
Fandiño Parra, Y. J., Muñoz Barriga, A., López Díaz, R. A., & Galindo Cuesta, J. A. (2021). Teacher education and critical thinking: Systematizing theoretical perspectives and formative experiences in Latin America. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 149–167. https://doi.org/10.6018/rie.416271
Número
Sección
Artículos