Exploratory study on the difficulties and/or barriers to inclusive education at the classroom level, from the perspective of pre-school and primary school teachers

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.633471

Abstract

This study presents the results of an ad hoc questionnaire designed to identify the difficulties and barriers perceived by Uruguayan teachers in relation to inclusive education in the classroom. The non-probabilistic, convenience sample included 116 pre-school and primary school teachers working in public and private institutions. The results revealed that perceptions of barriers vary according to the level of teacher training and the type of school in which they work. In addition, it was highlighted that more professional training strengthens teachers' competencies to face the challenges of inclusive education. In conclusion, there is a clear need to implement strategies that address these differences and direct efforts to provide greater institutional support, continuous training and adequate resources to enable teachers to perform their work in an inclusive and effective manner. The findings of the study provide valuable information on the challenges and opportunities for making progress in improving inclusive education in Uruguay. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnaiz-Sánchez, P.; De Haro-Rodríguez, R.; Caballero, C.M; Martínez-Abellán, R. (2023) Barriers to Educational Inclusion in Initial Teacher Training. Societies 2023, 13, 31. https://doi.org/10.3390/soc13020031

Arnaiz-Sánchez, P.; Alcaraz, S. y Caballero, C.M. (2024). Significados atribuidos a la educación inclusiva por la comunidad educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 27 (3), 135-152. https://revistas.um.es/reifop/article/view/617101

Barba-Martín, R. A., Barba, J. J., & Martínez Scott, S. (2016). La formación continua colaborativa a través de la investigación-acción. Una forma de cambiar las prácticas de aula. Contextos Educativos. Revista de Educación, 0 (19), 161-175. https://doi.org/10.18172/con.2769

Blanco, R. (2014) Inclusión educativa en América Latina: caminos recorridos y por recorrer. En A., Marchesi, R., Blanco, y L. Hernández (coord.) Avances y desafíos de la Educación Inclusiva en Iberoamérica. Ediciones Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencias y la Cultura [OEI], Madrid, 11 - 35.

Collado-Sanchis, A., Tárraga-Mínguez, R., Lacruz-Pérez, I., & Sanz-Cervera, P. (2020). Analysis of teachers’ attitudes and perceived self-efficacy towards inclusive education. Educar, 56(2), 509–523. https://doi.org/10.5565/REV/EDUCAR.1117

Creswell, J.W. y Creswell, J.D. (2018) Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approach. SAGE Publications Inc

DUA-INCLUDIG (2021) Página web del proyecto: El diseño universal para el aprendizaje: aportaciones a las prácticas curriculares y a las culturas inclusiva y digital de los centros (DUA-INCLUDIG). Convocatoria 2020 de Proyectos de I+D+i. Referencia PID2020-112530RB-I00). En: https://duaincludig.es/

Duk Homad, C. (2014) La formación y el desarrollo profesional de los docentes para una educación inclusiva. En A., Marchesi, R., Blanco, y L. Hernández (coord.) Avances y desafíos de la Educación Inclusiva en Iberoamérica. Ediciones Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencias y la Cultura [OEI], Madrid (p. 61 - 70).

Gonzalez-Gil, F., Martín-Pastor, E., y Castro, R. P. (2019). Inclusive education: Barriers and facilitators for its development. Analysis of teachers´ perceptions. Profesorado, 23(1), 243–263. https://doi.org/10.30827/profesorado.v23i1.9153

Instituto Nacional de Evaluación Educativa [INEEd] (2020) Estudio Salud Ocupacional. Docente. Montevideo: INEEd. En: https://www.ineed.edu.uy/images/EstudioSaludOcupacionalDocente/Estudio.pdf

Instituto Nacional de Evaluación Educativa [INEEd] (2021). Aristas 2020. Primer informe de resultados de tercero y sexto de educación primaria. En: https://www.ineed.edu.uy/images/Aristas/Publicaciones/Aristas2020/Aristas-2020-Primer-informe-de-resultados-de-tercero-y-sexto-de-educacion-primaria.pdf

Instituto Nacional de Evaluación Educativa [INEEd] (2023) Informe sobre el estado de la educación en Uruguay 2021-2022.

En:https://www.ineed.edu.uy/images/ieeuy/2021-2022/Informe-estado-educacion-Uruguay-2021-2022-ResumenEjecutivo.pdf

Instituto Nacional de Evaluación Educativa [INEEd] (2024) Informe de resultados de Docente Acreditado 2023. En: https://www.ineed.edu.uy/images/publicaciones/docenteacreditado/informe-resultados-docenteacreditado-2023.pdf

Lira, M. T. y Caballero, E. (2020) Adaptación transcultural de instrumentos de evaluación en salud: Historia y reflexiones del por qué, cómo y cuándo. Revista Médica Clínica Las Condes 31 (1), 85-94. En: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864019301166

Mc Millan, J. H. y Schumacher, S. (2005) Investigación Educativa. 5ta edición. Pearson: España.

Ministerio de Educación y Cultura (2021) Plan de Política Educativa Nacional 2020-2025. En https://www.gub.uy/ministerio-educacion-cultura/comunicacion/publicaciones/plan-politica-educativa-nacional-2020-2025

Ministerio de Educación y Cultura (2022) Protocolo de actuación para garantizar el derecho a la Educación Inclusiva de las personas con discapacidad. Decreto N°350/022. En: https://www.impo.com.uy/bases/decretos-originales/350-2022

Muñiz, J., Elosua, P., Hambleton, R.K. (2013) Directrices para la traducción y adaptación de los tests: segunda edición. Psicothema, Vol. 25 (2), 151-157. En: https://www.psicothema.com/pi?pii=4093

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (2020). Guía del profesorado TALIS 2018. Vol. II. En: https://www.oecd.org/publications/talis-2018-results-volume-ii-19cf08df-en.htm

Penalva Verdú, C., Alaminos Chica, A., Francés García, F., Santacreu Fernández, O. (2015) La investigación cualitativa: técnicas de investigación y análisis con Atlas.ti. PYDLOS Ediciones

Salleh, Messiou, y Woollard (2020) Embracing inclusive education. Effective professional development. https://www.researchgate.net/publication/339592965_Embracing_inclusive_education_Effective_professional_development

Sánchez-Serrano, J. (2022). Eficacia de la formación docente en diseño universal para el aprendizaje: Una revisión sistemática de literatura (2000-2020). JONED. Journal of Neuroeducation, 3(1), 17–33. https://doi.org/10.1344/joned.v3i1

UNESCO (2016) Educación 2030: Declaración de Incheon y Marco de Acción para la realización del Objetivo de Desarrollo Sostenible 4: Garantizar una educación inclusiva y equitativa de calidad y promover oportunidades de aprendizaje para todos a lo largo de la vida. En https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000245656_spa

UNESCO (2017) Guía para asegurar la inclusión y la equidad en la educación. En: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000259592

Published
29-12-2024
How to Cite
Silva Laguardia, M. M., & Alba Pastor, C. (2024). Exploratory study on the difficulties and/or barriers to inclusive education at the classroom level, from the perspective of pre-school and primary school teachers. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 28(1), 139–153. https://doi.org/10.6018/reifop.633471