Análisis de los factores que influyen en la educación inclusiva en Ecuador

Authors

  • Karina Vargas Castro Universidad Estatal de Milagro
  • Vivian Coromoto Rojas-Ceballos
  • Rosario Valeria Saona-Lozano
  • Vivana Fabiola Pinos-Medrano
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.580821
Keywords: Inclusión, educación, discapacidad, equidad

Abstract

The objective of the research is to evaluate inclusive education in the higher education system in Ecuador from the perception of the students, for which a descriptive, non-experimental methodology with a quantitative approach was applied. The instrument used corresponds to a survey whose internal consistency was 0.917 with Cronbach's Alpha, which was applied to 384 students of the 2022 academic period at the national level. The results allowed us to know that there is a perception about inclusion in higher education that it is not managed effectively, with vulnerable aspects being the knowledge and preparation of the teacher, the awareness of the administrative staff and the student body, in addition to structural aspects so that the entity more accessible, curricular aspects are also referred to since inclusion is not addressed in all careers and there is no academic material, especially to solve the training needs of students with hearing and/or visual disabilities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arteaga, Y., & Begnini, L. (2022). Inclusión educativa en Ecuador: Análisis de la educación superior para estudiantes con necesidades educativas en Ecuador. Revista Científica Mundo de la Investigación y el Conocimiento, 6(1), 308-318. doi:10.26820/recimundo/6.(suppl1).junio.2022.308-318

Bell, R. (2020). Comprensión del ciclo para la inclusión educativa en la educación superior ecuatoriana. Revista Electrónica Educare, 24(1), 1-21. doi:dx.doi.org/10.15359/ree.24-1.4

Cabero, J., & Fernández, J. (2014). Una mirada sobre las tic y la educación inclusiva. Comunicación y Pedagogía, 1(279), 38-42. Obtenido de https://idus.us.es/handle/11441/25617

Cabero, J., & Ruiz, J. (2018). Las Tecnologías de la información y la comunicación para la inclusión reformulando la brecha digital. International Journal of Educational Research, 1(9), 16-30. Obtenido de https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/2665

Cabero, J., & Valencia, R. (2019). TIC para la inclusión una mirada desde Latinoamérica. Aula Abierta, 48(2), 139-146. Obtenido de https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/article/view/13283

Clavijo, R., & Bautista, M. (2020). La educación inclusiva. Análisis y reflexiones en la educación superior ecuatoriana. Revista de Educación Alteridad, 15(1), 113-124. doi:doi.org/10.17163/alt.v15n1.2020.09

Colmenero, M. (2015). Caminando hacia una educación inclusiva. Caminando hacia una sociedad inclusiva. Iniciación a la investigación, 4(6), 1-18. Obtenido de https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ininv/article/view/2554

Consejo de Educación Superior. (2022). Estadísticas IES. Quito: Consejo de Educación Superior. Obtenido de https://www.ces.gob.ec/?page_id=5248

Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades. (2021). Estadísticas de Discapacidad. Quito: Consejo Nacional para la Igualdad de Discapacidades. Obtenido de https://www.consejodiscapacidades.gob.ec/estadisticas-de-discapacidad/

Constitución de la República del Ecuador. (2008). Quito: Asamblea Nacional del Ecuador. Obtenido de https://www.cec-epn.edu.ec/wp-content/uploads/2016/03/Constitucion.pdf

Delgado, K., Vivas, D., Sánchez, J., & Carrión, B. (2021). Educación inclusiva en la educación superior: Propuesta de un modelo de atención en Ecuador. Revista de Ciencias Sociales, 27(3), 14-27. Obtenido de https://produccioncientificaluz.org/index.php/rcs/article/view/36485/39187

García, M., Schwartz, Steven, & Freire, G. (2021). Inclusión de las personas con discapacidad en América Latina y el Caribe: Un camino hacia el desarrollo sostenible. Washington, DC: Grupo Banco Mundial.

Hidalgo, G., & Larco, C. (2021). La educación superior 1y las personas en situación de discapacidad, una mirada a la realidad ecuatoriana desde el amparo legal. Revista de Educación Inclusiva, 5(2), 283-306. Obtenido de https://revista.celei.cl/index.php/PREI/article/view/398/276

Ley Orgánica de Educación Intercultural. (2011). Quito: Asamblea Nacional. Obtenido de https://gobiernoabierto.quito.gob.ec/Archivos/Transparencia/2021/04abril/A2/ANEXOS/PROCU_LOEI.pdf

Mena, L., & Alulima, L. (2021). Barreras para la inclusión de los estudiantes con necesidades educativas especiales, en la educación superior ecuatoriana. Digital Publisher, 6(4), 33-40. doi.org/10.33386/593dp.2021.4-1.660

Nieto, M., Huerta, J., Mendoza, E., Villavicencio, K., Bello, Í., Luzardo, L., . . . Franco, M. (2023). Contextos de Educación Inclusiva Superior en el Ecuador. Manta: Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí.

Ocampo, J. (2018). Discapacidad, Inclusión y Educación Superior en Ecuador: El Caso de la Universidad Católica de Santiago de Guayaquil. Revista latinoamericana de educación inclusiva, 12(2), 97-114. Obtenido de https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-73782018000200097

Organización Mundial de la Salud. (2019). Temas de salud discapacidades. Ginebra: Organización Mundial de la Salud. Obtenido de https://www.paho.org/es/temas/discapacidad

Plan Nacional de Desarrollo 2021, 2025. (2021). Quito: Consejo Nacional de Planificación. Obtenido de http://www.eeq.com.ec:8080/documents/10180/36483282/PLAN+NACIONAL+DE+DESARROLLO+2021-2025/2c63ede8-4341-4d13-8497-6b7809561baf

Rodríguez, M., & Arroyo, M. (2014). Las TIC al servicio de la inclusión educativa. Digital Education, 1(25), 108-126. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4778259

Yunga, M. (2022). Inclusión de personas con discapacidad en la educación superior. Quito: Universidad Andina Simón Bolívar. Obtenido de https://repositorio.uasb.edu.ec/bitstream/10644/8921/1/T3890-MIE-Yunga-Inclusion.pdf

Published
17-01-2024
How to Cite
Vargas Castro, K., Rojas-Ceballos, V. C., Saona-Lozano, R. V., & Pinos-Medrano, V. F. (2024). Análisis de los factores que influyen en la educación inclusiva en Ecuador . Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 27(1), 61–73. https://doi.org/10.6018/reifop.580821