Awareness-raising events. A tool for inclusion

Authors

  • Ingrid Lafuente-Fons Profesora UB
  • Clara Sarrió-Andrés Universidad de Barcelona
  • Marta Capllonch Bujosa Universidad de Barcelona
  • Carles Teixidó-Vives Federació Esportiva Catalana de Paràlisi Cerebral
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.574651
Keywords: Sports; inclusion; awareness-raising; attitudes

Abstract

The awareness-raising events for the inclusion of children with disabilities are aimed at positively modifying attitudes towards individuals with diversity and an opportunity to bringing together primary students, teachers, volunteers, university students, sports organizations and associations in the same space. In this regard, the intervention presented here arises from the collaboration between the City Council of Cornellá, 13 primary schools, the Catalan Sports Federation for Cerebral Palsy people (FECPC) and the University of Barcelona. In order to assess the potential of the awareness-raising days, an evaluative case study has been conducted. The results reflect, on the one hand, the importance of students experiencing trough sports the barriers faced by individuals with functional diversity, in order to assess their capabilities and promote their inclusion. On the other hand, it highlights the need for physical education teachers to receive training, both to familiarize themselves with adapted sports and to address diversity in their classrooms. The awareness-raising days can be considered as a good reference point for attitude transformation and teacher training, as long as they are immersed in continuous processes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abellán, J.; Sáez-Gallego, N., & Reina, R. (2018). Explorando el efecto del contacto y el deporte inclusivo en Educación Física en las actitudes hacia la discapacidad intelectual de los estudiantes de secundaria. RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte. 53(14), 233-242. https://doi.org/10.5232/ricyde2018.05304

Abellán, J., Segovia, Y., Gutiérrez, D. & García-López, L.M. (2022). Sensibilización hacia la discapacidad a través de un programa integrado de Educación Deportiva y Aprendizaje-Servicio. Retos, 43, 477-487. https://doi.org/10.47197/retos.v43i0.86625

Aguado, A.L, Alcedo, M.A. & Arias, B. (2008). Cambio de actitudes hacia la discapacidad con escolares de Primaria. Psicothema, 20(4), 697-704.

Ainscow, M. (2020). Promoting inclusion and equity in education: lessons from international experiences. Nordic Journal of Studies in Educational Policy, 6(1), 7-16.

https://doi.org/10.1080/20020317.2020.1729587

Almeida Pereira, A. M., Ferreira de Sousa, T., & Ribeiro, E. do R. J. (2023). Determinantes para una Educación Física Inclusiva: percepción de un grupo de docentes especialistas en inclusión. Retos, 47, 282–291. https://doi.org/10.47197/retos.v47.94755

Block, M. E., & Rizzo, T. L. (1995). Attitudes and attributes of physical educators associated with teaching individuals with severe and profound disabilities. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 20(1), 80-87.

https://doi.org/10.1177/154079699502000108

Booth, T., & Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva: desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Madrid: FUHEM

Calvo Varela, D., Sotelino Losada, A., & Rodríguez Fernández, J. E. (2019). Aprendizaje-Servicio e inclusión en educación primaria. Una visión desde la Educación Física. Revisión sistemática. Retos, 36, 611–617. https://doi.org/10.47197/retos.v36i36.68972

Cumellas, M. (2011). Disyuntiva de la educación física ante las actividades de sensibilización. EmásF, 3, 1-3.

Decret 150/2017 de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnado en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Departament d’Ensenyament. DOGC, 7477 de 19 de octubre de 2017.

Delgado, B., Martínez-Monteagudo, M.; Rodríguez, J., & Escortell-Sánchez, R. (2019). La autoeficacia académica y la inteligencia emocional como factores asociados al éxito académico de los estudiantes universitarios. Gestión de las personas y tecnología, 12(35), 46-60.

Duran Gisbert, D., & Giné i Giné, C. (2017). La formación permanente del profesorado para avanzar hacia la educación inclusiva. Edetania. Estudios Y Propuestas Socioeducativos, 41, 31–44. https://revistas.ucv.es/edetania/index.php/Edetania/article/view/260

Felipe Rello, C., & Garoz Puerta, I. (2014). Actividad físico-deportiva en programas de cambio de actitudes hacia la discapacidad en edad escolar: Una revisión de la literatura. Cultura, Ciencia Y Deporte, 9(27), 199-210. https://doi.org/10.12800/ccd.v9i27.462

Felipe Rello, C., Garoz Puerta, I., & Tejero González, C. M. (2018). Análisis comparativo del efecto de tres programas de sensibilización hacia la discapacidad en Educación Física. Retos, 34, 258–262. https://doi.org/10.47197/retos.v0i34.59889

Felipe-Rello, C., Garoz Puerta, I., & Tejero-González, C. M. (2020). Cambiando las actitudes hacia la discapacidad: diseño de un programa de sensibilización en Educación Física. Retos, 37, 713–721. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.69909

García Jiménez, E., Gil Flores, J. & Rodríguez Gómez, G. (1994). Análisis de datos cualitativos en la investigación sobre la diferenciación educativa. Revista Investigación Educativa (23), 17-21

Gamonales, J. M., León, K., Moñino, J. F., Mancha-Triguero, D., & Muñoz-Jiménez, J. (2022). Eventos deportivos inclusivos en edad escolar, adultos y mayores: revisión sistemática. Retos, 45, 1031–1040. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.93533

Kiuppis, F. (2018). Inclusion in sport: Disability and participation. Sport in society, 21(1), 4-21. https://doi.org/10.1080/17430437.2016.1225882

Latorre A.; Del Rincón, D., & Arnal, J., (2021). Bases metodológicas de la investigación educativa. Barcelona: Ediciones Experiencia.

Leardy, L., & Sanz, D. (2018). Historia sumaria del deporte de personas con discapacidad en España. En Comité Paralímpico Español. Libro Blanco del Deporte de Personas con Discapacidad en España, 27-36. Madrid: Cermi, CPE y Fundación Once.

Hernández Vázquez, F. J., Casamort Ayats, J., Bofill Ródenas, A., Niort, J., & Blázquez Sánchez, D. (2011). Las actitudes del profesorado de Educación Física hacia la inclusión educativa: revisión. Apunts. Educació física i esports, 103, 24-30.

Hernández, J. A., & Martínez, A. H. (2016). Los juegos motores sensibilizadores y su efecto en las actitudes hacia la discapacidad mostradas por futuros maestros de Educación Física. Sportis: Revista Técnico-Científica del Deporte Escolar, Educación Física y Psicomotricidad, 2(1), 93-106. http://revistas.udc.es/

Mansilla, P., & Abellán Hernández, J. (2021). Juegos cooperativos-sensibilizadores para mejorar las actitudes hacia la discapacidad en educación física en educación primaria. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 8(1), 60-80. https://doi.org/10.17979/sportis.2022.8.1.8640

Marchesi, A; Blanco, R.; & Hernández L. (Coord.) (2014). Avances y Desafíos de la Educación Inclusiva en Iberoamérica. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Madrid: OEI

Maravé-Vivas, M., Salvador-García, C., Gil-Gómez, J., & Chiva-Bartoll, Óscar. (2022). Promoción de la inclusión educativa en la formación docente a través de la aplicación de Aprendizaje-Servicio Universitario en el ámbito de la diversidad funcional. Retos, 45, 163–173. https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.92688

Martínez Lirola, M. (2020). Hacia una educación inclusiva: formación del profesorado de primaria enmarcada en los ODS que potencian la igualdad de género. Revista Iberoamericana de Educación, 82(2), 27-45. https://doi.org/10.35362/rie8223596

Hernández Vázquez, F. J., Casamort Ayats, J., Bofill Meegan, S., & MacPhail, A. (2006). Irish physical educators' attitude toward teaching students with special educational needs. European Physical Education Review, 12(1), 75-97.

https://doi.org/10.1177/1356336X06060213

Meegan, S., & MacPhail, A. (2006). Irish physical educators' attitude toward teaching students with special educational needs. European Physical Education Review, 12(1), 75-97. https://doi.org/10.1177/1356336X06060213

Nagata, K. K. (2007). The measurement of the Hong Kong-based 'Baseline Survey of Students' Attitudes toward People with a Disability': cross-cultural validation in Lebanon. International Journal of Rehabilitation Research, 30(3), 239-241.

https://doi.org/10.1097/MRR.0b013e3282ab9601

Ocete Calvo, C., Pérez Tejero, J., & Coterón López, J. (2015). Propuesta de un programa de intervención educativa para facilitar la inclusión de alumnos con discapacidad en educación física. Retos, 27, 140–145. https://doi.org/10.47197/retos.v0i27.34366

Onu (2016). Convención sobre los derechos de las personas con discapacidad: Observación general núm. 4 sobre el derecho a la educción inclusiva. Organización de las Naciones Unidas. https://www.ohchr.org/es/documents/general-comments-and-recommendations/general-comment-no-4-article-24-right-inclusive

Real Decreto 822/2021, de 28 de septiembre, por el que se establece la organización de las enseñanzas universitarias y del procedimiento de aseguramiento de su calidad. BOE, 233, de 29 de septiembre de 2021, páginas 119537 a 119578. Ministerio de Universidades.

Ríos Hernández, M. (1994). Los juegos sensibilizadores: una herramienta de integración social. Apunts. Educación Física y Deportes, 38, 93-98. https://revista-apunts.com/los-juegos-sensibilizadores-una-herramienta-de-integracion-social/

Ríos Hernández, M. (2004). La educación física y la inclusión del alumnado con discapacidad. En Actas del III Congreso Vasco del Deporte. Alava: Diputación foral de Álava.

Ríos Hernández, M. (2009). La inclusión en el área de Educación Física en España: Análisis de las barreras para la participación y aprendizaje. Ágora para la Educación Física y el Deporte, 9, 83-114.

Sales, A.; Moliner, O., & Sanchiz, M.L. (2001). Maestros y maestras críticos. Cuadernos de Pedagogía, 307,39-42.

Sherrill, C. (2004). Adapted Physical Activity, Recreation and Sport: Cross disciplinary and Lifespan. Dubuque: McGraw-Hill Companies.

Unesco. (1994). Informe final. Conferencia Mundial sobre necesidades educativas especiales: acceso y calidad. Madrid: UNESCO/ Ministerio de Educación y Ciencia.

UNESCO. (1990). Declaración Mundial sobre Educación para Todos y Marco de Acción para Satisfacer las Necesidades Básicas de Aprendizaje. París: UNESCO

UNESCO. (2019). Informe Mundial sobre Educación. París: UNESCO

Valencia-Peris, A., Mínguez-Alfaro, P. & Martos-García, D. (2020). La formación inicial del profesorado de Educación Física: una mirada desde la atención a la diversidad. Retos, 37, 597-604. https://doi.org/10.47197/retos.v37i37.74180

Valle-Ramírez, A. Sáenz-Gallego, N., & Abellán, J. (2022). Un estudio sobre la participación en Educación Física de una alumna con discapacidad física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 44, 116-127.

https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.83500

Published
31-08-2023
How to Cite
Lafuente-Fons, I., Sarrió-Andrés , C., Capllonch Bujosa, M., & Teixidó-Vives, C. (2023). Awareness-raising events. A tool for inclusion. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 26(3), 89–102. https://doi.org/10.6018/reifop.574651