Towards social inclusion through sport: the case of an educational program for children in conflict with the law

Authors

  • Alba Sandoval-Iniesta Universidad de Murcia
  • José Ignacio Alonso-Roque Facultad de Educación, Universidad de Murcia
DOI: https://doi.org/10.6018/reifop.569411
Keywords: Teenagers, legal actions, sport practice, academic education

Abstract

Adolescents is one of the social groups most affected by exclusion, specifically, those in conflict with law. Consequently, the social awareness of this matter, social policies have had to reinvent themselves to face this challenge, which goes beyond poverty and entails inequality of opportunities and marginalization. One of the most effective educational responses has been through sport. Sport practicing promotes cultural exchange, emotional education and prevents risk situations. This study focuses on two main points in a related way: the group of youth offenders and the practice of sport as a strategy for social inclusion. Indispensable results are presented for the development of future inclusive physical-sports programs and for good practice in higher academic education, considering the perspective of the minors and the professionals. The sports program of an educational center for judicial actions is analyzed through a qualitative analysis in which data has been collected through semi-structured interviews, in order to find out whether this educational resource really meets the objectives of inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Roque, J. I., Lavega Burgués, P., Etxebeste Otegui, J. y Lagardera Otero, F. (2020). La huella deportiva como factor emocional para la formación docente universitaria en Educación física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 169-186. https://doi.org/10.6018/reifop.366371

Cayuela, M. J. (1997). Los efectos sociales del deporte: ocio, integración, socialización, violencia y educación. Centre d'estudis Olímpics UAB. http://olympicstudies.uab.es/pdf/wp060_spa.pdf

Chamero, M. y Fraile, J. (2012). Educación y deporte: relaciones, construcciones e influencias mutuas. Wanceulen E.F. digital. http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/5656/Educacion_y_deporte.pdf?sequence

De Barros Camargo, C., Hernández Fernández, A. y Ortiz Cobo, M. (2021). Análisis a través de modelaje estructural de la relación entre prácticas docentes, pluriculturalidad e inclusión educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 87-99. https://doi.org/10.6018/reifop.436051

Fernández, A. (2021). Juventud y sistema político en España. [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Murcia]. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/113505/1/trabajoFin%20%282%29.pdf

FOESSA. (2019). VIII Informe sobre exclusión y desarrollo social en España: 2019. Fundación FOESSA. https://www.foessa.es/mainfiles/uploads/sites/16/2019/06/Informe-FOESSA-2019_web-completo.pdf

Graña, J. y Rodríguez, M. (2010). Programa central de tratamiento educativo y terapéutico para menores infractores. Agencia de la Comunidad de Madrid para la Reeducación y Reinserción del Menor Infractor. https://www.bienestaryproteccioninfantil.es/imagenes/tablaContenidos03SubSec/f07022012130358.pdf

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill, Interamericana Editores. https://www.uca.ac.cr/wpcontent/uploads/2017/10/Investigacion.pd

Ley Orgánica 5/2000, reguladora de la Responsabilidad Penal de los menores. 12 de enero de 2000.

Lopezosa, C. (2020). Entrevistas semiestructuradas con NVivo: pasos para un análisis cualitativo eficaz. En: Lopezosa C, Díaz-Noci J, Codina L, (ed.). Anuario de Métodos de Investigación en Comunicación Social, n.1. (p. 88-97). Barcelona: DigiDoc-Universitat Pompeu Fabra.

McMillan Sally Schumacher, J. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. Pearson.

Moscoso, D., Pérez, A., Muñoz, V., González, M. y Rodríguez, L. (2012). El deporte de la libertad: Deporte y reinserción social de la población penitenciaria en Andalucía. Revista andaluza de Ciencias Sociales, 11, 55-69.

Muntaner, A. y Gago A. (2015). El deporte como medio de reinserción social en Instituciones Penitenciarias. Trances: Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud https://fb39c223-56a9-4ed3-91f4-073579bde094.filesusr.com/ugd/fa6be1_b789fdd9ed874bddbb5c798965159889.pdf

Pelegrín, A., Garcés, E. y Cantón, E. (2010). Estudio de las conductas prosociales y antisociales: Comparación entre los niños y adolescentes que practican deporte y no practican deporte. Informació psicològica, 99, 64-78.

Ríos, M. (2004a). La Educación Física en los establecimientos penitenciarios de Cataluña. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 2004, nº. 15, p. 69-82. https://www.researchgate.net/publication/39211965_La_educacion_fisica_en_los_establecimientos_penitenciarios_de_Cataluna

Rodríguez, D., Martínez, M. y Mateos, C. (2005). Identidad y estereotipos de la mujer en el deporte: una aproximación a la evolución histórica. Revista de Investigación en Educación, 2, 109-126 https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/17

Sanmartín, M. (2004). El valor del deporte en la educación integral del ser humano. Revista de educación, (335), 105-126. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re335/re335_10.pdf

Varela, L. (2007). El deporte como actividad extraescolar: un estudio evaluativo del programa “Deporte en el Centro” en los colegios de Educación Primaria de la ciudad de A Coruña [Tesis Doctoral, Universidad de A Coruña] http://hdl.handle.net/2183/9978

Velázquez, R. (2004a). Deporte y Educación Física: la necesidad de una reconceptualización de la enseñanza deportiva escolar (de un „deporte educativo‟ a una „educación deportiva‟) en V. López, R. Monjas, A. Fraile (Ed.), Los últimos diez años de la Educación Física escolar (pp. 55-76). Universidad de Valladolid.

Velázquez, R. (2004b). Enseñanza deportiva escolar y educación en A. Fraile (Ed.), Didáctica de la Educación Física: una perspectiva crítica y transversal (pp. 171-196) Biblioteca Nueva

Viñas, E. (2012). Pena, tratamiento y deportes (particularmente en el Rugby). In Itinere, Revista Digital de Estudios Humanísticos 2(2), 57-81. http://revistas.ufasta.edu.ar/index.php/initinere/article/view/66/pdf_44

Wellard, I. (2007). Young people, gender, physical activity and sport. En I. Wellard (Ed.), Rethinking gender and youth sport. London: Routledge.

Published
31-08-2023
How to Cite
Sandoval-Iniesta, A., & Alonso-Roque, J. I. (2023). Towards social inclusion through sport: the case of an educational program for children in conflict with the law. Interuniversity Electronic Journal of Teacher Formation, 26(3), 1–14. https://doi.org/10.6018/reifop.569411