Towards social inclusion through sport: the case of an educational program for children in conflict with the law
Abstract
Adolescents is one of the social groups most affected by exclusion, specifically, those in conflict with law. Consequently, the social awareness of this matter, social policies have had to reinvent themselves to face this challenge, which goes beyond poverty and entails inequality of opportunities and marginalization. One of the most effective educational responses has been through sport. Sport practicing promotes cultural exchange, emotional education and prevents risk situations. This study focuses on two main points in a related way: the group of youth offenders and the practice of sport as a strategy for social inclusion. Indispensable results are presented for the development of future inclusive physical-sports programs and for good practice in higher academic education, considering the perspective of the minors and the professionals. The sports program of an educational center for judicial actions is analyzed through a qualitative analysis in which data has been collected through semi-structured interviews, in order to find out whether this educational resource really meets the objectives of inclusion.
Downloads
References
Alonso Roque, J. I., Lavega Burgués, P., Etxebeste Otegui, J. y Lagardera Otero, F. (2020). La huella deportiva como factor emocional para la formación docente universitaria en Educación física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(3), 169-186. https://doi.org/10.6018/reifop.366371
Cayuela, M. J. (1997). Los efectos sociales del deporte: ocio, integración, socialización, violencia y educación. Centre d'estudis Olímpics UAB. http://olympicstudies.uab.es/pdf/wp060_spa.pdf
Chamero, M. y Fraile, J. (2012). Educación y deporte: relaciones, construcciones e influencias mutuas. Wanceulen E.F. digital. http://rabida.uhu.es/dspace/bitstream/handle/10272/5656/Educacion_y_deporte.pdf?sequence
De Barros Camargo, C., Hernández Fernández, A. y Ortiz Cobo, M. (2021). Análisis a través de modelaje estructural de la relación entre prácticas docentes, pluriculturalidad e inclusión educativa. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 87-99. https://doi.org/10.6018/reifop.436051
Fernández, A. (2021). Juventud y sistema político en España. [Trabajo Fin de Grado, Universidad de Murcia]. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/113505/1/trabajoFin%20%282%29.pdf
FOESSA. (2019). VIII Informe sobre exclusión y desarrollo social en España: 2019. Fundación FOESSA. https://www.foessa.es/mainfiles/uploads/sites/16/2019/06/Informe-FOESSA-2019_web-completo.pdf
Graña, J. y Rodríguez, M. (2010). Programa central de tratamiento educativo y terapéutico para menores infractores. Agencia de la Comunidad de Madrid para la Reeducación y Reinserción del Menor Infractor. https://www.bienestaryproteccioninfantil.es/imagenes/tablaContenidos03SubSec/f07022012130358.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill, Interamericana Editores. https://www.uca.ac.cr/wpcontent/uploads/2017/10/Investigacion.pd
Ley Orgánica 5/2000, reguladora de la Responsabilidad Penal de los menores. 12 de enero de 2000.
Lopezosa, C. (2020). Entrevistas semiestructuradas con NVivo: pasos para un análisis cualitativo eficaz. En: Lopezosa C, Díaz-Noci J, Codina L, (ed.). Anuario de Métodos de Investigación en Comunicación Social, n.1. (p. 88-97). Barcelona: DigiDoc-Universitat Pompeu Fabra.
McMillan Sally Schumacher, J. (2005). Investigación educativa: una introducción conceptual. Pearson.
Moscoso, D., Pérez, A., Muñoz, V., González, M. y Rodríguez, L. (2012). El deporte de la libertad: Deporte y reinserción social de la población penitenciaria en Andalucía. Revista andaluza de Ciencias Sociales, 11, 55-69.
Muntaner, A. y Gago A. (2015). El deporte como medio de reinserción social en Instituciones Penitenciarias. Trances: Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud https://fb39c223-56a9-4ed3-91f4-073579bde094.filesusr.com/ugd/fa6be1_b789fdd9ed874bddbb5c798965159889.pdf
Pelegrín, A., Garcés, E. y Cantón, E. (2010). Estudio de las conductas prosociales y antisociales: Comparación entre los niños y adolescentes que practican deporte y no practican deporte. Informació psicològica, 99, 64-78.
Ríos, M. (2004a). La Educación Física en los establecimientos penitenciarios de Cataluña. Tándem. Didáctica de la Educación Física, 2004, nº. 15, p. 69-82. https://www.researchgate.net/publication/39211965_La_educacion_fisica_en_los_establecimientos_penitenciarios_de_Cataluna
Rodríguez, D., Martínez, M. y Mateos, C. (2005). Identidad y estereotipos de la mujer en el deporte: una aproximación a la evolución histórica. Revista de Investigación en Educación, 2, 109-126 https://reined.webs.uvigo.es/index.php/reined/article/view/17
Sanmartín, M. (2004). El valor del deporte en la educación integral del ser humano. Revista de educación, (335), 105-126. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re335/re335_10.pdf
Varela, L. (2007). El deporte como actividad extraescolar: un estudio evaluativo del programa “Deporte en el Centro” en los colegios de Educación Primaria de la ciudad de A Coruña [Tesis Doctoral, Universidad de A Coruña] http://hdl.handle.net/2183/9978
Velázquez, R. (2004a). Deporte y Educación Física: la necesidad de una reconceptualización de la enseñanza deportiva escolar (de un „deporte educativo‟ a una „educación deportiva‟) en V. López, R. Monjas, A. Fraile (Ed.), Los últimos diez años de la Educación Física escolar (pp. 55-76). Universidad de Valladolid.
Velázquez, R. (2004b). Enseñanza deportiva escolar y educación en A. Fraile (Ed.), Didáctica de la Educación Física: una perspectiva crítica y transversal (pp. 171-196) Biblioteca Nueva
Viñas, E. (2012). Pena, tratamiento y deportes (particularmente en el Rugby). In Itinere, Revista Digital de Estudios Humanísticos 2(2), 57-81. http://revistas.ufasta.edu.ar/index.php/initinere/article/view/66/pdf_44
Wellard, I. (2007). Young people, gender, physical activity and sport. En I. Wellard (Ed.), Rethinking gender and youth sport. London: Routledge.
Los artículos que se publican en esta revista están sujetos a los siguientes términos:
1. El Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Murcia (España), junto con el Servicio de Publicaciones de la Universitdad de Murcia (Editum) son los editores de la revista REIFOP y conserva los derechos patrimoniales (copyright) de los artículos publicados, permitiendo la reutilización de las mismos bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editores y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.